האינטרנט של הדברים על המנוף: "אינטל גיקס" מבטיחים למנוע את האסון הבא

קריסת המנוף בבת ים בשבוע שעבר הכעיסה רבים, ואחת מהם היא מירב אורן, מנכ"לית וממייסדי חברת Versatile Natures. "המנוף עמד שבוע וחצי במקום לפני שהוא נפל. אפשר היה לעלות על הבעיה, אם רק היתה מדידה דיגיטלית. אפשר היה לזהות ויברציות במטען למשל. הדהים אותי שהשיח היה על מי אשם ועל זה שאי אפשר למנוע את התאונה הבאה. אפשר למנוע, והתשובה היא בטכנולוגיה".

אורן עבדה במשך עשור באינטל, ובין היתר ניהלה קבוצת ביזנס אופריישן גלובלית. בחודשים האחרונים הקימה סטארט-אפ בתחום ההולך וגדל של קונסטרקשן-טק. ביחד עם שני שותפיה, ("אנחנו אינטל גיקס"), הם בנו פלטפורמת תוכנה שמסוגלת ללמוד את התהליך באתר הבנייה וליישם את המתודולוגות של תהליך הייצור שלמדו באינטל לתוך תהליך הבנייה. סמנכ"ל הטכנולוגיה הוא דן שלי.

המוצר שפיתחו משלב חומרה ותוכנה יחד. "לקחנו אסופה של סנסורים, שמנו אותה בפוזיציה אחת מרכזית שהיא המנוף, ודרך האסופה הזו אנחנו רואים כל מה שהמנוף עושה ולא עושה. זה בעצם ה-IOT על מנוף. בחרנו להתחיל קודם כל במנוף בגלל המרכזיות שלו גם בתהליך הבנייה וגם באתר עצמו, אבל יש לנו עוד הרבה רעיונות להמשך. אנחנו סוללים את הדרך לרובוטים שיהיו בסופו של דבר באתר בנייה. זה קורה מאוד לאט, אז אנחנו משתמשים קודם כל בכלים שכבר יש באתר".

החברה יוצאת רק עכשיו לגיוס ראשוני של הון. את המוצר הראשוני פיתחו בעצמם, וניסו אותו באתר הבנייה "רום תדהר" של חברת תדהר בראש העין, ובסופו כבר הגיע לסדר גודל של שישה בניינים של 9 קומות, במקרה זה של מחיר למשתכן. אף שהניסוי היה מוגבל, ושלדברי אורן ממשק המשתמש שלהם עוד רחוק מלהיות מוכן, בתדהר מרוצים מהתוצאות. טל הרשקוביץ, מנהל תדהר בנייה, מספר: "הם חבר'ה עם יכולות טכנולוגיות מדהימות שהחליטו שענף הבנייה הוא כר פורה לשיפור ולייעול. עגורן הוא הכלי המרכזי שלנו בעבודה, והמוצר של Versatile Natures בעצם נותן את כל המידע שקשור לעגורן. עשינו פיילוט שמאחוריו הרבה מחשבה. התחלנו בבטיחות, והמשכנו ביעילות. זה פותח לנו אפשרויות רבות".

איך המוצר מסייע בבטיחות?

"התחלנו בזה שעגורנים לא יוכלו להתנגש, ואח"כ שיזהה לפי צבע הווסט או לפי צבע הקסדה אם אדם מוסמך או לא מוסמך להטעין משא. המשכנו בשאלה אם עגורן מרים משא שהוא לא צריך להרים, או לא מרים משהו שהוא כן אמור להרים. אם מישהו הרים משהו בצורה לא בטיחותית זה נותן התראה במייל, בסמס - איך שאני אחליט. עניין הבטיחות הוא קריטי. אין פתרון כזה לא בארץ ואפילו לא בעולם".

ומבחינת היעילות?

אורן: "אם המנוף עומד ולא עושה כלום - אין סיבה שיעמוד 25 דקות ולא יעשה כלום. זה כמו שוייז יתקן אותך אם היית צריכה לפנות ולא פנית. זו בעצם מערכת תומכת החלטה, שמאפשרת לקבל החלטות בזמן אמת על בסיס מידע אובייקטיבי. האונקל החכם שלנו אוסף המון אינפורציה, הוא בעצם יודע הכל על מה המנוף עושה. המערכת מזינה את התהליך וקצת חוזה את העתיד - כלומר יודעת להגיד שאם המנוף נוטה - הוא ייפול אם משהו לא ישתנה. היא משחררת התראה אקטיבית לאנשים הרלוונטיים באתר.

"כרגע אנחנו לא מתכוונים לקחת את ההחלטה מהידיים של האנשים בשטח - הם יכולים לקבל החלטות נכונות אם יתנו להם את המידע הנכון".

מה דרש הפיילוט?

הרשקוביץ: "אנחנו הבטא סייט, ומה שהיינו בעיקר צריכים להביא זה את הניסיון, הידע והדרישות. המוצר עצמו לא דורש משהו מסובך - רק רשת אלחוטית, שזה בסיסי. יש לנו תוכנית לעוד דברים אבל החלטנו להתמקד בזה, כי אלה הדברים הפשוטים. יש לנו עוד הרבה רעיונות, מסנסורים בדירות שיזהו כמה חומר נכנס ואם זה החומר הנכון או לא, כי זה יכול להתריע על כל חריגה ממה שאמור לקרות ועוד. זה חדשני מאוד וזה מתפתח, ואני בטוח שזה יהיה כלכלי".

באשר למודל ההכנסות, אומרת אורן, "החברה שתקנה את המוצר תצטרך לשלם על החומרה עצמה, ואז לשלם תשלום חודשי עבור השירותים. ויחסית למסוגלות שלנו לחסוך להם 2% מהתקציב כבר במוצר הראשוני, זה יחזיר את עצמו מהר. אנחנו מתומחרים היום בדומה למערכות למניעת התנגשות או למצלמות שיש בחלק מהמנופים. אפילו בישראל זה יהיה קל יחסית לשלם. בניסויים הבאים נוכיח את ההחזר על ההשקעה".

הממשק עצמו, מציינת אורן, מתוכנן להיות פשוט, כי רוב העבודה באתר בנייה לא מאפשרת כתיבה, "צריך סימנים וקולות".

ומה הלאה?

"אחד הפ'יצרים הבאים שנכניס זה איך לתכנן את האתר, איפה להעמיד בכלל את המנוף ואת החומרים. זה יכול לשנות לפעמים בעשרות אחוזים את היעילות".