"אם ראש העיר גבעתיים לא ייתן לנו היתר בנייה, נפעל משפטית"

ראש העיר גבעתיים מבטיח שלא תהיה בנייה בגבעת קוזלובסקי, אבל היזם כבר הגיש בקשה להיתר בנייה, ולעיריית ת"א יש במקום זכויות ל-200 דירות שהיא לא תוותר עליהן במהירות

גבעת קוזלובסקי / צילום: איל יצהר
גבעת קוזלובסקי / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר סיפרנו כאן ב"גלובס נדל"ן" כי ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, החליט למנוע בנייה בגבעת קוזלובסקי בעיר. את השטח, המיועד לבנייה ציבורית, חוכר היזם משה סאלם, וקוניק יוזם עסקת חילופי קרקע עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), במטרה להעביר לבעלותה את השטח שסאלם חוכר מרמ"י בתמורה לשטח חלופי בדרום העיר. אולם המציאות מנבאת סיפור אחר לגמרי: סאלם, שמחזיק בזכויות החכירה למבני ציבור, כבר הגיש בקשה להיתר בנייה, ומצהיר כי אינו צד לשום עסקת חילופי קרקע.

קוניק גם הודיע לאחרונה במכתב לראש עיריית תל-אביב רון חולדאי כי יפעל להעביר שטח המשמש כיום כמאגר מים, שנמצא בתחום גבעתיים אך הוא בבעלות עיריית תל-אביב, לבעלות גבעתיים. חולדאי בתגובה השיב לקוניק, כי עיריית תל-אביב לא תוותר על שטחה בלא כלום ותדע להיערך משפטית אם תידרש לכך.

כעת מסתבר שלתל-אביב יש זכויות בנייה בגבעה ל-200 דירות, שהיא כמובן לא מתכוונת לוותר עליהן. גורם בעירייה אמר השבוע ל"גלובס" כי לא ברור מדוע קוניק חשוב שעיריית תל-אביב תוותר על שטח שצפוי להניב הכנסות לקופה הציבורית.

אנטנה או 6 קומות

היזם סאלם, שחוכר מרמ"י 2.4 דונם על הגבעה, הבהיר בשיחה עם "גלובס" כי "ראש העיר מנהל משא ומתן לעסקת חילופי קרקע עם עצמו. הוא מספר סיפורים לציבור, אבל לנו נמאס מהבטחות והגשנו בקשה להיתר בנייה על פי הזכויות שמותרות לנו למבנה בן שש קומות, שכולל גני ילדים פרטיים ומקבץ דיור או מעונות סטודנטים. לא ביקשנו מטר אחד יותר ממה שמותר לנו בתוכנית בניין עיר וכבר שילמנו אגרות בנייה. אין לנו שום עניין בשטח שמיועד למבנה ציבור ברחוב טבנקין כשיש לנו שטח שמיועד למבנה ציבורי בגבעת קוזלובסקי, שגם מקבל שכירות של מיליון שקל לשנה מהשכרת אנטנה. אני בטוח שאם היו מציגים לתושבים בניין של שש קומות בגבעה במקום האנטנה הם היו בעד.

"אבל במקום זה מספרים סיפורים דמיוניים על חילופי קרקע ועל זה שת"א תוותר על שטחה, שחלק ממנו מיועד ל-200 דירות. חולדאי יוותר על קרקע ששווה 300 מיליון שקל? אולי בפנטזיה של ראש העיר".

- למה לא ביקשתם היתר בנייה עד היום?

"כי לפני 3.5 שנים סיפרו לנו סיפורים שרוצים לתכנן את כל הגבעה. ביקשו שנמתין וחיכינו בסבלנות. 3.5 שנים לא עשו כלום, אז החלטנו לרדת מכל ההבטחות הקיקיוניות, וביקשנו בקשה לפי הזכויות והתוכנית התקפה, שגם תביא להסרת האנטנה. אם העירייה לא תיתן לנו היתר שמגיע לנו, נשקול את צעדנו המשפטיים, ונשקול גם תביעה אישית נגד מי שמנצל את כוחו השלטוני. סיימנו לחכות והסרנו את הכפפות".

"ממש מתחת לאף"

איריס אברהם, חברת הוועדה המקומית בגבעתיים ולשעבר סגנית ומ"מ ראש העיר, התייחסה לדברים: "קוניק ממשיך לזרות חול בעיני תושבי גבעתיים ומספר מעשיות. הוא אומר תחת כל עץ רענן כי בגבעה לא תהיה בנייה, אלא שטח ירוק וציוץ ציפורים, ובינתיים היזמים מתכוונים - ממש מתחת לאף של התושבים - להקים מעונות וגני ילדים. כל זה, מבלי שיש פתרון תחבורתי, בלי תשתיות ובלי מחשבה. המכתב המאיים לראש עיריית ת"א, הפוסט של קוניק בפייסבוק וההסתרה שלו מהציבור שהוגשה בקשה לבנייה על ידי היזמים, מעידים שהוא נתון בלחץ. טוב היה עושה, אם היה ממשיך את הקו שהיה עד כה - כלומר, מורה ליזמים להמתין עד להכנת תוכנית כוללת עם עיריית ת"א, שכזכור היא בעלת השטח העיקרי בגבעה ולא היזמים".

קוניק מסר כי אין בכוונתו לתת היתר בנייה ליזמים על הגבעה וכי העירייה רואה בבקשה "סטייה ניכרת" מהתוכנית: "כל עוד אני ראש העיר והדבר תלוי בי, עיריית גבעתיים לא תסכים לבנייה מכל סוג שהוא בגבעת קוזלובסקי. השטח כולו, הכולל כמובן גם את האנטנה הגדולה, שעליה מוצבים משדרי תקשורת רבים הגורמים לקרינה גבוהה באזור, מיועד להיות שטח ירוק ברובו שישמש לצרכי הציבור והשכונה. במידה והדבר לא מוצא חן בעיני אדם כלשהו נדע להתמודד עם העניין בכל מקום".

היועץ המשפטי של גבעתיים אישר מעונות סטודנטים בקרית אונו

דין שטח חום כדין שטח חום? בעוד מסתמן כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעתיים, צפויה לסרב לבקשה שהגיש היזם להיתר בנייה למקבץ דיור/מעונות סטודנטים בגבעת קולזובסקי, בעיר קרית אונו אושרה ואף מומשה בקשת יזם פרטי להסבת מרכזיית בזק למעונות סטודנטים. בשני המקרים מדובר בקרקעות המיועדות לשימושים ציבוריים. היועץ המשפטי שליווה את הוועדה המקומית בקרית אונו, עו"ד יובל גלאון, הוא אותו יועץ משפטי שמלווה את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בגבעתיים.

לדברי גלאון, הבקשה שהגיש היזם בגבעתיים אינה תואמת את תוכנית בניין העיר שחלה על השטח אותו הוא חוכר בגבעת קוזלובסקי ואילו בקרית אונו מדובר בהיתר שניתן במסגרת שימוש חורג. מה שבטוח, שהפרשנות בנוגע לשני המקרים צפויה להגיע לוועדת ערר, שהיא זו שתכריע בסוגייה.