רשות הכבאות על תמ"א 38: הגענו לפשרה על רוחב הכביש

עם זאת, נציג רשות הכבאות הדגיש כי מדובר בנושא חשוב שגם הרשויות המקומיות צריכות להתייחס אליו בהתאם: "צריך ליצור לחץ על הרשויות ולמצוא את הפתרונות הנכונים"

תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

"הנושא של רוחב הכביש הוא קריטי. לוחמי האש יוצאים אל הבניין תוך 30 שניות, אבל אם בסוף אי-אפשר להגיע לבניין, כי הכביש צר מדי, זה חסר תועלת. אנחנו רוצים לבוא לקראת הפרויקטים הללו בתמ"א 38. הייתה לנו פגישה במינהל התכנון, עם שר האוצר והשר לביטחון הפנים, והסכמנו להתפשר ולרדת מהתקנה של 3.7 מטרים ל-3.6 מטרים של רוחב כביש, ירידה ב-10 ס"מ, מה שכמובן יהיה צריך להיות מוסדר בחקיקה" - כך חשף היום (ב') טפסר בכיר חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש וחקירות ברשות הארצית לכבאות והצלה, ביום עיון בנושא תמ"א 38 שנערך על-ידי ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת-ים.

נזכיר כי תקנות חדשות של רשות הכיבוי הגדירו רוחב כביש מינימלי כתנאי להיתר בנייה בפרויקטים של תמ"א 38, כדי שכבאיות יוכלו להגיע לבניינים. עם זאת התקנה גרמה לכך שרחובות רבים, במיוחד בתל-אביב, הפכו להיות בלתי אפשריים לקידום פרויקטים. כעת, הפשרה האמורה תוכל לאפשר לעוד פרויקטים להתקדם אולם גם עתה יהיו מקומות שעדיין רוחב הכביש בהם לא יספיק. תמם התייחס גם לסוגיה הזו ואמר כי גם הרשויות המקומיות צריכות להידרש לבעיה: "צריך ליצור לחץ על הרשויות ולמצוא את הפתרונות הנכונים. לא מספיק להגיד שאי-אפשר ואז לבנות מגדלים שהדיירים שלהם בסיכון. אנחנו עובדים מול מינהל התכנון בשביל לתת פתרונות גם לנו וגם לדיירים".

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת-ים התייחס גם הוא לחלקן של הרשויות המקומיות בכל הקשור לתמ"א 38 ואמר: "אנחנו מתקשים להבין את הקושי והסחבת הבירוקרטית שמאפיינות בתקופה האחרונה יותר ויותר את ההתנהלות בנושא מול הרשויות המקומיות. למה לעכב תהליך בריא של התחדשות במרכזי הערים שלכם? למה לא לאפשר דיור בר השגה לצעירים שמעוניינים להישאר בעיר מגוריהם? למה לא להבטיח לתושבי העיר שלכם שבפעם הבאה שתתחולל רעידת אדמה הם ובתיהם יהיו מוגנים? מנהיגות אמיתית היא מנהיגות שרואה קדימה ועושה ומאפשרת ופועלת - לא מנהיגות שמונעת, ומעכבת ושוללת".

איציק שגב, יו"ר ועדת תמ"א 38 בארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת-ים, אמר ביום העיון כי "בשנתיים האחרונות יש מגמת עלייה בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית שהגיעה לשיא של 14.2% מכלל התחלות הבנייה ברבעון השני של 2016. יש גם התייחסות שונה של הדיירים. הדיירים היום בתל-אביב מעלים את הדרישות שלהם בצורה בלתי רגילה, הרווחיות בצפון הישן הולכת וקטנה כתוצאה מהדרישות של הדיירים. יזם בתל-אביב צריך איזון של הרווחיות בין הצפון הישן של תל-אביב לבין שכונות בדרום העיר כמו יד אליהו, יפו, פלורנטין".