מחקר: אלה התחזיות שהכי כדאי לכם להתעלם מהן

מחקר שערכה חברת ייעוץ ההשקעות השווייצרית ZWEI Wealth Experts, סינן את ים התחזיות שמציף את התקשורת ■ לפי המחקר, התחזיות הטובות ביותר הן לטווח של למעלה משלוש שנים ואחריהן תחזיות הניתנות לטווח של עד חודשיים

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

מה יעשו שוקי המניות בעוד שנה? האם הדולר יתחזק בחדות בעוד שנתיים או שלוש? על שאלות כאלה ואחרות בתחום ההשקעות מנסה לענות כל משקיע שנחשף לאין-ספור סקירות ותחזיות כלכליות של בתי ההשקעות, אנליסטים ומומחים אחרים. ע"פ מחקר שערכה חברת ייעוץ ההשקעות השווייצרית  ZWEI Wealth Experts, סינון ראשוני של ים התחזיות מציף את התקשורת הכלכלית צריך להיות מבוסס על פרמטר של טווח התחזיות. כלומר, לפי המחקר, התחזיות הטובות ביותר הן לטווח של למעלה משלוש שנים ואחריהן תחזיות הניתנות לטווח של עד חודשיים.

המחקר שערכו מנכ"ל ZWEI Wealth Experts וצוות היועצים המומחים של החברה, התבצע ע"י ניתוח של תחזיות שסיפקו כל גופי ההשקעה והבנקים הגדולים בעולם בחודשים דצמבר 2015 - ינואר 2016. הערכים המספריים של אותן תחזיות הועלו על הכתב ועל גיליונות אקסל ובתום 2016 ערכו ב-ZWEI את הניתוחים והסיכומים אודות התחזיות הטובות, המדויקות והמוצלחות פחות.

מידת האמינות של תחזיות כלכליות זוכה למעט מאוד תשומת לב, למרות שמחקרים אקדמאים רבים דנים בשאלת מידת הדיוק של תחזיות. המחקר של ZWEI Wealth Experts מלמד כי בטווח הבינוני שנמדד בחודשיים עד שלוש שנים, התחזיות הן הגרועות ביותר. דווקא בטווח הקצר מאוד של עד חודשיים והטווח הארוך שנמדד בלמעלה מ-3 שנים התחזיות הן יותר מדויקות ברמה שניתן לסמוך על מרביתן.

המסקנה המרכזית אליה הגיעו בחברה השוויצרית היא שתחזיות כלכליות שניתנות לטווח של שנה, שהן התחזיות הפופולריות ביותר כיום, הן למעשה התחזיות הגרועות ביותר. התחזיות שהתבררו כ

כך למשל, אנליסט שמנסה לחזות מה יהיה שער מדד S&P 500 בסוף השנה, יכול להעניק לנו טווח רחב מאוד של בין 1,800 ל-2,500 נקודות. עבור המשקיע עם זאת, התחזית הזו לא אומרת דבר מאחר ואין בה מידע שהוא בעל משמעות ולא מספקת למשקיע תובנות האם לקנות או למכור את המדד. לעומת זאת, איזה כיוון יקבל למשל מדד S&P 500 בימים או בשבועות הקרובים הוא משהו שניתן דווקא לחזות אותו מאחר והוא בטווח הקרוב, הנראה לעין. כמו כן, תחזיות הניתנות לטווח הארוך יכולות להיות גם כן מדויקות כמו שיעור הצמיחה של הטווח הארוך שנוטה פחות לתנודתיות וכך גם לגבי התשואה הצפויה במדד המניות בתקופה של למעלה מ-3 שנים. כך לדוגמה, לפני עשור, כל אחד היה יכול לחזות כי שיעור הצמיחה של סין יהיה נמוך מ-10% לשנה בגלל מנגנונים שונים וכיום הוא עומד על 6% לשנה.

המסקנה עבור המשקיעים היא להימנע ככל האפשר מהסתמכות על תחזיות לטווח הבינוני שמוגדר כבין חודשיים עד שלוש שנים. יחד עם זאת, השתדלו להקשיב לתחזיות הניתנות לטווח קצר של חודשיים, או תחזיות הניתנות לטווח ארוך של למעלה מ-3 שנים. התחזיות הפופולאריות ביותר הן לטווח של שנה והן מבין הגרועות שבתחזיות.

המסקנות לגבי תחזיות לשלש שנים ומעלה מבוססות על סטטיסטיקות עבר לגבי היכולת לחזות במדויק משתנים כלכליים. חשוב לזכור כי בין משתנים כלכליים יש יחסים מוגדרים וקשרים סטטיסטיים כמו למשל בין קצב הצמיחה לאינפלציה, בין שוק המניות למצב הכלכלה והצמיחה.כך לדוגמא, בטווח הארוך, אם מניחים בסבירות גבוהה כי האינפלציה תעלה, יש אפשרות לחזות ששערי הריבית יעלו. כך, מספיק לבדוק את יכולת החיזוי לטווח ארוך של מספר משתנים בודדים.

ZWEI Wealth Experts היא החברה הראשונה בתחום הפיננסי בשוויץ שמאפשרת ללקוחות בנקאות פרטית להשוות תשואות ועלויות אל מול כל האפשרויות הקיימות בשוק ולסייע להם בבחירת האפשרות הטובה ביותר. ZWEI Wealth Expertsחברה שהחלה לפעול לפני כשנתיים וחצי עבור לקוחות בנקאות פרטית בשוויץ, החברה סיפקה מאות חוות דעת עבור מטרה זו בלבד וכן היא מתחייבת לשרת רק את אינטרס הלקוחות ולא לקבל תמורה כלשהי ממוסדות פיננסים.