סופשבוע ארוך בטבילסי: אוכל טוב, טיולים להרים ומחירים מצחיקים

במרחק טיסה של שעתיים וחצי מכאן מחכה לכם טבילסי, בירת גיאורגיה, המציעה אוכל טעים (חצ'פורי ב-5 שקלים), אתרי תצפית מרהיבים ומסורת עם טאץ' מודרני ■ המלצות לחופשת חורף קצרה (וזולה)

גאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן
גאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן

אי שם בין הרי הקווקז והים השחור, גרה לה בכיף הרפובליקה של גיאורגיה. ארץ קטנה יחסית (69.7 אלף קמ"ר) עם קצת פחות מ-5 מיליון תושבים. המדינה - לשעבר ה"אילת" של האליטה הסובייטית - היא היום אומה מסורתית עם טאץ' מודרני-מערבי הממגנטת אליה למעלה מ-6.3 מיליון תיירים בשנה (לעומת 3 מיליון אצלנו), מתוכם 92.2 אלף ישראלים ב-2016 לעומת 59.4 אלף בשנת 2015 - עליה מטאורית של 40%.

גיאורגיה, המוכרת לנו כגרוזיה, ממש אבל ממש לא אוהבת את שם נעוריה, וכך גם נתיניה. לקרוא לגיאורגי: גרוזיני או ביז'ו, כפי שבני העדה מכונים כאן בארץ הקודש - היא בבחינת קריאת תיגר. והגיאורגים הם אכן אנשים גדולי ממדים כולל הראש, אך גם חמים, לבביים, מסבירי פנים ולטענת הרשויות מאוד לא אלימים. הביטחון האישי בגיאורגיה נחשב מהגבוהים בעולם. בהקשר זה, גיאורגיה עברה מהפכה - ממדינה שורצת פשע למדינה עם שיעורי פשיעה מהנמוכים בעולם הודות לענישה מחמירה ומרתיעה במיוחד. בקיצור, אפשר לטייל בה בשעות החשיכה ובאזורים הומי אדם בלי לחשוש יתר על המידה מכייסים ודומיהם.

סיבה נוספת לאטרקטיביות של גיאורגיה היא מרחק הטיסה הקצר מנתב"ג אל שדה התעופה בטביליסי הבירה. כשעתיים וחצי ואתם בפאזה אחרת לגמרי. בעולם נינוח הרבה יותר - הגיאורגים מתחילים את היום בשעה 10:00. ככה זה כשהאור מפציע ב-08:00; וגם יעד עם אוכל טוב ולא פחות חשוב - זול. הכל זול בגיאורגיה: 8 שקל לנסיעה של עשר דקות במונית; 15 שקל לארוחה במקדונלד'ס; 40 שקל לארוחה מלאה במסעדה יוקרתית; שקל אחד לנסיעה ברכבל אל ראש ההר; 3 שקל כניסה לשמורת טבע; 5 שקל לחצ'פורי חם וטרי במאפייה מקומית ו-5 שקל גם לצ'ורצ'חלה הממתק הלאומי שעשוי מאגוזי מלך או לוז טבולים ברכז ענבים או רימונים ונמכר כמעט בכל פינת רחוב.

טבילסי - רוצה להיות ברלין של אסיה

פריז עיר האורות? הצחקתם את טביליסי, בירת גיאורגיה. "טביליסי נכנסה לדירוג העולמי של הערים המוארות ביותר בסילבסטר", כך שיתף בגאווה ראש העיר טביליסי, ד"ר דויט נארמאניה (davit narmania), במסיבת עיתונאים שכינס במיוחד עבורנו, קבוצת עיתונאים ישראלים.

ובאותו מעמד הוא גילה שטביליסי רוצה להיות הברלין של אסיה. "ברלין היא מודל לחיקוי בגלל התכנון המדויק, התחבורה הציבורית המצוינת שלה, הירוק ושימור המבנים ההיסטוריים. גרתי בברלין. בהחלט יש למה לשאוף". מאידך, מבהיר ראש העיר, שגם לטביליסי יש במה להתגאות. "1,700 בניינים בעיר עברו שימור, והיד עוד נטויה.

ועד הפיכתה ל"ברלין של אסיה", טביליסי צריכה לסגור חשבון עם בטומי, בירת הקזינו והנופש של גיאורגיה. "יש לנו תחרות לא קלה עם בטומי", מודה ראש העיר. על פי נתוני משרד התיירות הגיאורגי, 43% מהתיירות הנכנסת לגיאורגיה עוברת בטביליסי וכל היתר בבטומי ובקווקז. וגם מישראל, התנועה לבטומי היא הכי גדולה. "טביליסי משמשת היום תחנת מעבר, ולדעתנו יש לעיר מה להציע לחופשה של 3-4 לילות", סיכם ראש העיר. גם לטעמנו העיר ראויה לרבעוש-חמשוש. הנה כמה המלצות לסופשבוע ארוך בטבילסי:

שוק דינמו: השוק הגדול של טביליסי נמצא בסמוך לאצטדיון הכדורגל החדש והענק (80 אלף מקומות ישיבה). המילה שוק לא מדוייקת לגביו. נכון יותר להגדיר אותו כמבוך ענקי עם כמות אדירה של דוכנים מקורים וצמודים זה לזה היוצרים רצף רחובות שמרגיש כמו עיר תחתית מטורפת, ובמידה מסוימת קלסטרופובית. כובעים, בגדים, תכשיטים, נעליים, פירות וירקות, בשר ודגים, אלקטרוניקה, צעצועים, כלי בית, כלי מיטה ומה לא, תלוי או מונח שם בשפע. והמחירים? מצחיקים מצד אחד, ומצד שני לא מביישים את אלה בארץ הקודש, בעיקר של מותגים דוגמת נייק, אדידס וכיו"ב. כדאי להקדיש לפחות יממה לשוק המטריף הזה. לשוטט בין סמטאותיו, להריח, לטעום, להתפעל וללכת לאיבוד. ובקלות אפשר ללכת שם לאיבוד.

שוק דינמו השוק הגדול של טביליסי בגאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן
 שוק דינמו השוק הגדול של טביליסי בגאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן

הפסל של אימא גיאורגיה: אחד מסמליה המובהקים של טביליסי המשקיף על העיר מאז 1976. האימא אוחזת בידה האחת כוס יין ובשנייה חרב כדי לומר מי שבא בשלום יקבל שלום, ומי שבא במלחמה יקבל מלחמה. אבל אל תתנו לפסל לבלבל אתכם. נראה שמעמד האישה בגיאורגיה עדיין דורש שפצור. בכל אופן, אל הפסל, הניצב בקצה גבעת נריקאלה, מעפילים באמצעות רכבל (כשקל וחצי לכיוון) ועל הדרך זוכים בנוף פנורמי אדיר על העיר.

הפסל של אימא גיאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן
 הפסל של אימא גיאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן

"גשר השלום": גשר מודרני שנבנה ב-2008 ועובר מעל נהר mtdvari שחותך את טביליסי ונחשב לארוך ביותר במדינה (1,600 ק"מ אורכו - מתחיל בטורקיה, עובר בגיאורגיה ונשפך לים הכספי בתחומה של אזרבייג'ן). אגב, יתר הנהרות המפלחים את גיאורגיה נשפכים לים השחור.

גשר השלום בגיאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן
 גשר השלום בגיאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן

mtatsminda: תצפית פנורמית מרהיבה נוספת על העיר מתאפשרת מהר mtatsminda, אליו מעפילים (728 מטר) ברכבת חשמלית, המכונה פוניקולר, תמורת כ-3.5 שקל לכיוון. עצם הנסיעה למעלה ואחר כך למטה, היא חוויה אדירה בשל תוואי הדרך התלול. וכמובן, הדובדבן שבקצפת: תצפית מרהיבה על העיר.

mtatsminda בגיאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן
 mtatsminda בגיאורגיה/ צילום: ספיר פרץ זילברמן

חמאם: אטרקציה אחרת בעיר - השופעת לא מעט חנויות עם לוק מערבי, בתי קפה, מסעדות, גלריות, מוזיאונים וקניון אדיר ממדים - הם החמאמים של טביליסי (שפירוש שמה הוא מים חמים) הדומים במהותם לחמאמים הטורקיים. הם פזורים בכמה מתחמים ברחבי העיר, כולל בעיר העתיקה בצמוד לנביעת מי גופרית המפלחת את העיר העתיקה כנחל. את החמאם ניתן לשכור בעלות של החל מ-25 דולר לשעה בחמאם לשישה אנשים. ואם אתם מעוניינים גם בקרצוף, אז זה בתוספת של 4 דולר לאדם.

טיול לקווקז התחתון

במרחק כשלוש שעות נסיעה מטביליסי שוכן הקווקז התחתון, אליו אפשר לצאת לטיול כוכב מהעיר, אזור הררי, מושלג ויפיפה המתנשא לגובה 2,900 מטר מעל פני הים. אבל עוד לפני, כחצי שעה נסיעה בלבד מטביליסי, נמצא על אם הדרך מנזר jvari (הכניסה חופשית) שלפי האמונה נבנה במאה ה-6 לספירה סביב צלב שהוצב במקום אי שם במאה ה-4 לספירה. המנזר כשלעצמו אפרורי למדי ולא מעניין. לעומת זאת, הנוף הנשקף ממנו על מפגש הנהרות mtkvari ו- aragvi ועל mtskheta , עיר הבירה הראשונה של גיאורגיה בין המאות 3-5 לספירה - מצדיק את ההגעה.

אם אתם בענייני בריאות, סעו לעיירת המרפא borjomi, אף היא על אם הדרך לקווקז. המוניטין הבריאותי שלה נובע מהמים המינרלים המוגזים המבצבצים מסלעים. גיאורגים המתקצבים סביב נביעה מסלע וממלאים את הסודה הסרוחה הזו בבקבוקים, הם לגמרי חלק מהנוף המקומי. אגב, בקבוק מי בורג'ומי ממוסחר עולה במכולות כ-3.5 שקל. וכצפוי, העיירה מציעה גם מרחצאות. פנינה אחרת במקום היא שמורת טבע בה ניצב, בין היתר, פסלו של אל האש promote מהמיתולוגיה היוונית שנתן את האש לבני האדם, נענש ונזרק קשור בהרי הקווקז.

הבאה בתור, היא עיירת הסקי bakuriani . אחת האטרקציות שהיא מציעה - מעבר לשופינג של כפפות, כובעים וכיו"ב (בכלל לגיאורגים יש קטע חזק עם כובעים שנמכרים בכל מקום - היא מזחלות שלג. בהתחלה זה נראה מפחיד אבל אחרי דקה של נהיגה תופסים את הפרנציפ: בלי תנועות חדות ימינה ושמאלה, וסכנת ההתהפכות פוחתת. ישיבה זוגית על המזחלת, שנראית כמו אופנוע ים עם מגלשיים, פחות מומלצת. אלא אם כן אתם זוג נאהבים. כיף ונינוח הרבה יותר לנהוג בלי טרמפיסט נצמד מאחור. והמחיר? למרבה ההפתעה, יקר: 50 דולר למזחלת לשעה וחצי.

גיאורגיה המושלגת בקווקז התחתון/ צילום: ספיר פרץ זילברמן
 גיאורגיה המושלגת בקווקז התחתון/ צילום: ספיר פרץ זילברמן

קווקז עליון

טיול כוכב אחר מטביליסי הוא הקווקז העליון, המתנשא לגובה 5,200 מטר מעל פני הים. גם הדרך כשלעצמה היא חוויה של נופים עוצמתיים. במהלך הנסיעה עצרנו בעיר הציורית mtskheta (שיום קודם לכן תצפתנו עליה). בעיר העתיקה שלה ממוקמת קתדרלת סווטיצחובלי המעניינת בשל ויז'ואלים מפתיעים למשל של ישו מעורסל בחיקו של גבר. וגם, כמה חנויות עם סחורה מסורתית שחוזרת על עצמה ברחבי המדינה כמו כובעים ריחניים מצמר כבשים וממתק הצ'ורצ'חלה.

לאחר מכן, חלפנו על פני אגם ginvali הנפרס במלוא הדרו מצדו הימיני של הכביש. מי האגם (שבקיץ הופך לחוף רחצה) מוזרמים לתחנת כוח המייצרת חלק נכבד מתצרוכת החשמל של טביליסי רבתי. וכעבור כרבע שעה נסיעה מגיעים אל מבצר ananuri המשקיף אל נהר Aragvi היבש-קפוא שכיף לצלוח אותו בעונה זו של השנה עם ג'יפים. המצודה, שהשתמרה היטב, נבנתה במאה ה-17 והגנה במשך שנים ארוכות על גיאורגיה. בתוכה ישנה כנסייה עם ציורי קיר.

האטרקציה הבאה בקווקז העליון היא מונומנט האחווה והשלום המשותף לגיאורגים ולשנואי נפשם הרוסים. הציורים המעטרים את האנדרטה מספרים על רגל אחת את ההיסטוריה של גיאורגיה ורוסיה. האנדרטה נבנתה בשנת 1983, ומאז שני העמים ידעו מלחמה אחת או שתיים. ועד היום אפשר לראות בדרך פליטים גיאורגים - על פי ההערכות כ-115 אלף - המתגוררים בשכונות של קרווילות כתוצאה מהעימות הצבאי בין רוסיה וגיאורגיה באוגוסט 2008. הרי הקווקז המרהיבים, שעוטפים את האנדרטה מכל עבר, מספקים תפאורה אופטימית לעתיד טוב יותר. לא הרחק משם, נמצאת עיירת הסקי gudauri, המציעה חופשות סקי בחצי מחיר מאלה שבאירופה הקלאסית. באתר 6 רכבלים ובעיירה בתי מלון ומסעדות.

בשורה התחתונה, מרחק הטיסה הקצר מישראל (כשעתיים וחצי), הנופים המרשימים, האוכל המשובח והמחירים הזולים. כל אלה הם סיבה מספיק טובה לדגום את המדינה היפה הזו גם בטמפרטורה של אפס מעלות.

*** הכותבת הייתה אורחת "דורון טרוול" בגיאורגיה המשווקת חבילות וטיולים מאורגנים לגיאורגיה וארמניה.