ביהמ"ש פסק לטובת נמל חיפה: בזן תשלם דמי תשתית ב-34 מ' ש'

המחוזי בחיפה חייב את חברת האנרגיה לשלם דמי תשתית על פריקת נפט גולמי בשנים 2007-2009 ■ תקזז כ-9.5 מיליון דולר מהרווח הנקי שלה ב-2016 ■ בזן: "בדעת החברה לערער על פסק הדין"

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בחיפה החליט לדחות את תביעתה של חברת האנרגיה בזן  נגד נמל חיפה וקיבל את תביעת נמל חיפה נגד בזן - החלטה בעקבותיה צפויה בזן לרשום הוצאה חד-פעמית שתקטין את הרווח הנקי שלה ל-2016 בכ-9.5 מיליון דולר - כך עולה מעדכון שפרסמה בזן הבוקר (ב') בנושא.

בבזן ציינו כי "בדעת החברה לערער על פסק הדין".

מדובר בתביעה במסגרתה ביקשה בזן סעד הצהרתי, "לפיו היt פטורה מתשלום דמי תשתית בגין פריקת נפט גולמי במקשר הימי בקריית חיים" בשנים 2007-2009.

בית המשפט הורה כעת לבזן לשלם את דמי התשתית, בסכום של כ-34 מיליון שקל, וחייב אותה גם לשלם את שכר-טרחת עורכי הדין גדעון שרויאר ושמעון אוחנינה ממשרד שרויאר ושות' ואת שכר המומחה הכלכלי מטעמה של נמל חיפה, פרופ' אשר בלס.

בזן: התשלום גבוה מדי

בזן טענה בתביעתה כי חברת נמל חיפה אינה מספקת לה שירותים כנגד דמי התשתית. עוד נטען כי דמי התשתית המשולמים בגין יבוא הם גבוהים מדי ומסבסדים את היצוא.

מנגד, חברת נמל חיפה טענה כי יבוא נפט גולמי הנפרק מאוניות, מחויב בתשלום אגרת רציף שלאחר מכן שונתה לדמי תשתית שבזן הפסיקה לשלמם על דעת עצמה.

עיקר פעילותה של בזן, הנמצאת בשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים, עוסק בתעשיית זיקוק הנפט (בעיקר סולר ובנזין), ורווחיותה מושפעת ממרווח הזיקוק - ההפרש בין מחירם של מוצריה לבין מחירי חומרי הגלם שהיא רוכשת כדי לייצר אותם.

רווחי בזן בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הצטמקו ב-44% ל-116 מיליון דולר, וזאת בעיקר בהשפעת הרבעון השלישי, בו הדממת מתקנים לצורך שיפוץ יחד עם ירידה במרווח הזיקוק, שחקו את רווחיה כמעט לגמרי, והם הסתכמו בקצת יותר מ-1 מיליון דולר.

מניית בזן קפצה בכ-18% מתחילת השנה ומשקפת לחברה שווי של 4.7 מיליארד שקל.