דריכות שיא לקראת נאום טראמפ: "הראלי עלול להיבלם"

ב-4:00 לפנות בוקר (שעון ישראל) הנשיא טראמפ יישא את הנאום הראשון שלו בקונגרס ■ המשקיעים תוהים האם הוא יספק רוח גבית וידבר על התוכנית הכלכלית עליה הצהיר בבחירות או יאכזב ויתמקד במישור הפוליטי בלבד ■ אקסלנס: "טראמפ עלול לאכזב, ואמון המשקיעים יתפוגג"

``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

דריכות שיא נרשמת בשווקים לקראת נאום "מצב האומה" הראשון שיישא הלילה ב-4:00 (שעון ישראל) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בקונגרס. המשקיעים בעולם תוהים האם הנשיא האמריקאי יספק רוח גבית לראלי שפרץ בשווקים מאז הוא נבחר לנשיאות ב-8 בנובמבר - או יאכזב ולא יתייחס לתוכניות הכלכליות שהבטיח לבוחריו. 

למרות שחוסר ודאות הוא הביטוי המתאים ביותר בכל הנוגע למדיניות שמוביל טראמפ, הן במישור הפוליטי והן במישור הכלכלי, המשקיעים עדיין מוקסמים מההצהרות ששיגר טראמפ בקמפיין הבחירות - במרכזן הרחבה פיסקאלית אגרסיבית שמטרתה השקעות עתק בתשתיות, צמצום הרגולציה והפחתת המסים (בעיקר מס החברות). המדדים המובילים בוול סטריט טיפסו ביותר מ-10% מאז טראמפ נבחר, אך כעת המשקיעים מעוניינים ב"דלק" נוסף שיניע את הראלי.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, התייחס לציפיות מנאום טראמפ והעריך כי יהיה עיכוב במדיניות המיסוי שמתכנן טראמפ ולכן "הראלי בשוקי המניות עשוי להיבלם כבר השבוע". לטענת חברון, "אחרי שבועות של מסיבות עיתונאים וחתימות על צווים יצפו ממנו לשמוע על התקדמות תוכניתו להפחתת מסים. להערכתי, הפעם יש סיכוי גדול שהוא יאכזב. שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, נכנס לתפקידו לפני פחות משבועיים ולכן עם כל הרצון הטוב אני בספק אם יש מתווה כלשהו לתוכנית. בעקבות זאת, טראמפ ככל הנראה יתרכז בעיקר במדיניות החוץ שלו ועשוי להיגרר למתקפות נוספות שכן ההגנה הכי טובה היא התקפה. התקפות על הדמוקרטים, על מתנגדים במפלגה ועל העיתונאים ייתפסו פחות טוב בעיני המשקיעים שיאבדו את הסבלנות. החשש שלנו הוא שטראמפ לא יהיה ממוקד, המסרים יהיו טבולים בהרבה האשמות והאמון יתחיל להתפוגג".

חברון הוסיף עוד כי "רוב החדשות הטובות מבחירתו של טראמפ כבר מגולמות בשווקים ועכשיו המשקיעים יחכו לתוצאות. עכשיו בדיוק מתחילה הבעיה המאקרו כלכלית. להוציא תוכניות כל כך גרנדיוזיות לפועל לוקח תמיד הרבה יותר זמן, ולגבי התוצאות, ובכן זה לוקח עוד יותר זמן.

"סביר להניח שטראמפ ידבר על פייק ניוז. למעשה, קיבלנו עד עכשיו ראלי מזויף משום שטראמפ דיבר על דברים שאין להם בסיס במציאות, כמו למשל התוכנית להפחתת מסים", סבור מיכאל מטאוסק, סוחר בכיר בחברת U.S. Global Investors.

לקראת הנאום של טראמפ השווקים בעולם נסחרים במגמה מעורבת. בורסות אירופה יציבות, הזהב יורד, הדולר עולה מול מרבית המטבעות ותשואות האג"ח הממשלתיות יציבות.