סקר: בכל שתי שניות נמכר מוצר ע"י מוכר ישראלי ב-eBay

לפי סקר של eBay, ישראל היא לא רק מעצמה בקניות אונליין אלא גם במכירות ■ ב-2016 מכרו ישראלים 15 מיליון מוצרים ב-eBay ■ מספר הסוחרים הישראלים ב-eBay עומד על כ-30 אלף, ועבור 8,000 מהם זהו מקור הפרנסה העיקרי

95% מהצרכנים הישראלים רכשו מוצר באינטרנט בשנה האחרונה. נתון זה מלמד על מגמת הגידול של עולם הצריכה המקוון, מגמה שתוסיף לגדול לפי גורמים בענף - הן בכמות הקונים והן בהיקפי הקנייה.

מגמה זו מקבלת חיזוק מהיקפי החבילות שנחתו בארץ: ב-2016 נכנסו לישראל 55 מיליון חבילות של ישראלים שרכשו מחו"ל (95% הגיעו דרך דואר ישראל, והיתר דרך חברות שילוח). בדואר ישראל מעריכים כי ב-2020 ההיקף יוכפל ויגיע לכ-100 מיליון חבילות. לפי נתוני הדואר, ישראל היא המדינה הצומחת היותר ב-OECD בקניות אונליין ביחס לגודל האוכלוסייה.

מצדה השני של חגיגת הקניות באינטרנט נמצא המוכר - ובעולם המקוון לא תמיד מדובר ברשת גדולה או ביצרן בעל שם אלא בעסק קטן. מנתונים שהציגה היום (ג') eBay ישראל במסגרת יום העסקים הקטנים והבינוניים שצוין בכנסת, מתברר כי הישראלים אוהבים לא רק לקנות אונליין אלא גם למכור: לפי eBay, כל שתי שניות נמכר מוצר של מוכר ישראלי - לעומת מדי 50 שניות ב-2013.

נתוני eBay מלמדים כי ב-2016 מכרו ישראלים 15 מיליון מוצרים ב-eBay לבדה - גידול של 300% בטווח של 4 שנים. מספר הסוחרים הישראלים ב-eBay עומד על כ-30 אלף. ברשת כולה יש 170 מיליון קונים ו-20 מיליון מוכרים, והיקף העסקאות בשנה עומד על 90 מיליארד דולר.

אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית ב-eBay ישראל, אומר כי הישראלים המוכרים הם יזמים במנעד רחב של גילאים ומגזרים. "אנחנו מוצאים נערים ומולם קשישים, חרדים, ערבים ובכל קשת האוכלוסייה, כפרנסה מלאה או כהשלמת הכנסה. הישראלים הגיעו למכירות דרך קניות - הם התנסו בקנייה וראו שהשוק רווי פוטנציאל. מדובר למשל באנשים שמזהים טרנדים וביקושים, והם רוכשים סטוק ומוכרים לבד - וזאת יזמות.

"המוכרים אינם חייבים לקנות את המלאי, אלא הם יכולים לשמש כצינור מתווך במודלים של קונסיגנציה או במודל של דרופ שיפינג (ללא התחייבות אלא תשלום פר מוצר), והיופי הוא שחסם הכניסה נמוך. אין צורך לשכור מחסן או משרד - באינטרנט כל אחד יכול למכור חפצים שיש לו בבית או פריטי אמנות שהוא מייצר", מסביר גולדנברג. "אני עובד עם אנשים שמוכרים בהיקפים גדולים שהתחילו בעסק בלי שנטלו כל הלוואה עם השקעה כספית נמוכה אם בכלל - זה מודל רזה שמאפשר לנהל את הפעילות מבית הקפה או מהבית ולהפוך את זה לעסק. השוק הישראלי מצליח לייצר מספרים יוצאי דופן בקנה-מידה עולמי בקנייה ובמכירה.

"ואולם, צריך להבין שזו לא עבודה קלה. היזם צריך להיות זמין מסביב לשעון, ואין פה טריקים, כלומר עליו לעשות מחקרי שוק, שירות לקוחות ולדאוג לפתרונות לוגיסטיים - כך שבן אדם אחד או שניים צריכים לעשות מה שחברות גדולות עושות בכל היבטי המערכתי השיווק והשירות". 

אומת האי-קומרס
 אומת האי-קומרס

מצה שמורה תוצרת הארץ

בדואר ישראל מעריכים כי 200 אלף ישראלים המוגדרים כיצואנים קטנים מוכרים אונליין בשורה של אתרים, בהם עליאקספרס, אמזון ו-eBay - עלייה של 30% ביחס לשנה קודמת.

בין המוצרים אפשר למצוא פריטי אמנות ותשמישי קדושה, ובימים אלה אפשר למצוא גם מוכרי מצה שמורה, בעיקר עבור יהודים המתגוררים בחו"ל.

סוחרים אחרים אפשר להגדיר "מחפשי הזדמנויות". במשבצת זו נכנסים, למשל, סוחרים שרכשו סטוקים של מוצרים בהזדמנות, והם מוכרים אותם במחיר גבוה יותר, בעיקר בזירה הבינלאומית.

ועדיין, המספרים מלמדים כי תחום האי-קומרס הישראלי עדיין נמצא בחיתוליו, בוודאי ביחס להיקף הקונים שנמצא בתנופה. לפי עליאקספרס, ב-2015 מספר המוכרים באתר היה 8.5 מיליון לעומת 2.5 מיליון באמזון. בארה"ב, למשל, יותר מ-1.5 מיליון אמריקאים מתפרנסים מסחר מקוון דרך eBay - מתוך כ-10 מיליון סוחרים המתפרנסים באופן קבוע ממכירות ב-eBay.

אמזון שמה לעצמה למטרה להגדיל את מספר המוכרים ולהנגיש את המכירה המקוונת לכל דורש באמצעות שירותי אחסון, שילוח והחזרות (FBA) שהיא מציעה, ובכך היא מסירה חסמים של מוכרים קטנים מכל העולם תמורת תשלום של 1,500-2,000 דולר לפחות.

לצד קידום העסקים הקטנים יש לזכור כמובן שהן eBay והן אמזון גוזרות קופון על כל מכירה - בeBay הסכום עומד על 8%-12% מכל מכירה, ולכך יש להוסיף עמלות לסולקות התשלומים: 4.5% דרך פייפאל או מחצית מזה לחברת האשראי.

גורמים שונים בענף הסחר המקוון טענו זה מכבר כי עסק שלא יימצא בשתי הזירות, כלומר הפיזית והמקוונת, ימצא את עצמו מאחור ביחס למתחרים שלו. ואכן, נתוני מחקר שערכה eBay ישראל קובע כי שני שלישים מהעסקים הקטנים והבינוניים מוכרים גם באונליין - כערוץ נוסף למכירות או כערוץ בלעדי: 33% מהעסקים הקטנים והבינוניים באופנה מוכרים גם באונליין, 10% מהעסקים בתחום הגאדג'טים והאלקטרוניקה ו-9% מהעסקים המשווקים מוצרים לבית ולמטבח.

לפי eBay, כ- 8,000 ישראלים מתפרנסים ממכירות רק באמצעות eBay - כלומר זהו העיסוק המרכזי שלהם, כמה אלפים נוספים מרוויחים סכומים הנעים בין 500 ל-1,000 דולר בחודש כהשלמת הכנסה, ויותר מ-10,000 מוכרים מוצר או שניים בחודש.

בפריסה גיאוגרפית של המוכרים הישראלים, 57% מהם מתגוררים בגוש דן והסביבה, 20% מהם הם תושבי הצפון, 14% הם תושבי הדרום, ו-9% הם תושבי ירושלים והסביבה. לאילו מדינות הישראלים מייצאים? לפי eBay, המדינה הראשונה היא ארה"ב, אחריה בריטניה, קנדה, אוסטרליה וגרמניה.

10 הקטגוריות המובילות של המוכרים הישראלים בeBay שהוצגו היום לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת הן: ביגוד, צעצועים ומוצרי תינוקות, אביזרים לבית ולמטבח, גאדג'טים ואלקטרוניקה, בשמים, מוצר פנאי טיולי ושטח, יהלומים ותכשיטים ועוד.

בתוך כך נציין כי היום השיקה PayPal משיקה בישראל את שירות תשלומים PayPal.Me, המאפשר העברת כסף באמצעות לינק ששולח המוכר באמצעים דיגיטליים כמו וואטסאפ - וכך, עבור עסקים קטנים מדובר בדרך גבייה פשוטה ומהירה.