אחרי שנה וחצי של עליות: ירידה בריבית המשכנתאות בינואר

ירידה של 10% במספר המשכנתאות שנלקחו בחודש ינואר ■ הערכות: בפברואר נלקחו משכנתאות בהיקף נמוך יחסית של 4.2 מיליארד שקל • מדריך משכנתא

משכנתא / צלם: תמר מצפי
משכנתא / צלם: תמר מצפי

האם עליית הריבית התלולה בשוק המשכנתאות נבלמת? מנתונים שפרסם היום בנק ישראל, עולה כי לאחר שנה וחצי של עליות, בחודש ינואר האחרון נרשמה ירידה קלה של 0.02%-0.05% בריבית ברוב המסלולים.

כך למשל, הריבית הקבועה השקלית עמדה בממוצע על 4.44% בחודש הקודם, לעומת 4.49% בחודש דצמבר 2016. עם זאת, במסלול הריבית הצמודה הקבועה, נמשכה העלייה גם בחודש ינואר, והריבית הממוצעת עמדה על 3.85% לעומת 3.81% בדצמבר 2016.

מוקדם לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה או בנתונים מקריים של חודש אחד בלבד, אבל במערכת הבנקאית מעריכים שגל עליות הריבית בשוק זה קרוב לסיומו. באותה נשימה מעריכים בבנקים כי לא צפויה ירידה מהותית בריביות הנגבות, אלא התייצבות סביב הרמה הנוכחית.

 

"הרוכשים יושבים על הגדר"

בשנה וחצי האחרונות טיפסה ריבית המשכנתאות בעשרות אחוזים, כתוצאה ממגבלות רגולטוריות על הבנקים, שגילגלו את התייקרות ההון במתן המשכנתא אל הלקוחות. העלייה גם נבעה בשל ירידה ברמת התחרות בשוק, בעקבות החלטת הבנקים הגדולים למקד את צמיחתם באפיקים אחרים.

במקביל לבלימה בריביות המשכנתאות, מסתמן כי נמשכת ההתמתנות בקצב נטילת המשכנתאות. מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש ינואר נלקחו משכנתאות בהיקף של 4.4 מיליארד שקל, ירידה של 7% לעומת החודש המקביל ושל קרוב ל-10% לעומת הממוצע בשנה האחרונה.

במערכת הבנקאית מציינים כי גם בחודש פברואר נמשכה החולשה בשוק, כאשר לפי הערכות היקף המשכנתאות החדשות יעמוד לכל היותר על 4.2 מיליארד שקל.

נזכיר כי רק לפני שלוש-ארבע שנים, חודשים שבהם נלקחו משכנתאות בהיקף של 4-4.5 מיליארד שקל נחשבו לחזקים, אולם בהתחשב בעובדה שמאז עלו מחירי הנדל"ן בתלילות, הרי שכעת כבר מדובר בנתונים פושרים למדי.

"ההתמתנות נובעת מכך שרבים יושבים היום על הגדר", אומר גורם במערכת הבנקאית. "רבים מהרוכשים הפוטנציאליים רצים מהגרלה להגרלה במסגרת מחיר למשתכן, ולא עושים בינתיים עסקאות", הוא מוסיף.

לדברי בנק ישראל, לא רק רוכשי דירה ראשונה יושבים על הגדר: "חלקם של המשקיעים ממשיך להיות נמוך ועומד על כ-20%. ההתמתנות בסך העסקאות ניכרת גם בקרב משפרי הדיור, אוכלוסייה שאינה כפופה לשיקולים הנוגעים לצעדים האחרונים בשוק הדיור", הם כתבו במסגרת המסמך המפרט את החלטת הריבית מאתמול.

עדות ל"ישיבה על הגדר", ניתן גם לראות במספר המשכנתאות שנלקחו בינואר, שעמדה על 6,664 לעומת ממוצע חודשי של 7,408 ב-12 החודשים האחרונים - קרי ירידה של כ-10%.