הדולר התחזק בכ-1.5%; "בנק ישראל רכש כ-300 מיליון דולר"

(עדכון)  האירו היציג נקבע על 3.88 שקלים, עלייה של 1.5% ■ לפי הערכות, בנק ישראל התערב היום במסחר וצפוי לרכוש עד סוף השבוע עד כמיליארד דולר ■ "בנק ישראל הפנים שהוא חייב להעלות את השער מעל הרמה הפסיכולוגית של 3.7 שקלים"

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

מתקפת הספקולנטים נבלמה: הדולר היציג התחזק היום (ה') בכ-1.5% מול השקל ונקבע על 3.688 שקלים. לפי הערכות בשוק בנק ישראל רכש היום בתחילת המסחר עד כ-300 מיליון דולר במטרה להחליש את השקל, שהתחזק בימים האחרונים בכ-1.5% לרמה של 3.64 שקלים. האירו מתחזק גם הוא מול המטבע המקומי ושערו היציג נקבע על 3.88 שקלים, עלייה של כ-1.5%. זאת לאחר שהאירו נפל אתמול לשפל של יותר מ-15 שנה. 

"בנק ישראל הפנים שהוא חייב להעלות את שער הדולר מעל הרמה הפסיכולוגית של 3.7 שקלים כדי לבלום את הספקולנטים", מציין גורם פעיל בשוק. "בנק ישראל רכש אתמול מט"ח בכמה סבבים והיום המשיך לרכוש דולרים באמצעות מספר בנקים", לדבריו. הוא מסביר כי למרות שאנו נמצאים בתחילת חודש קלנדרי, שבו הסוחרים נוהגים למכור כמויות גדולות של מט"ח, בנק ישראל החליט ללכת נגד המגמה ולהתערב במסחר כדי למנוע את המשך הצניחה של הדולר לעבר רמות מסוכנות של 3.5 שקלים. להערכת גורמים בשוק, עד סוף השבוע הבנק ירכוש מט"ח בהיקף של עד כ-מיליארד דולר כדי לבלום את הסחף.

בלאומי שוקי הון העריכו היום כי התחזקות השקל היא לא פעולה ספקולטיבית אלא תוצר של עודף במאזן הסחר של ישראל כשאליו מצטרפים הספקולנטים. במקביל בכיר בבנק ישראל אמר היום כי בנק ישראל יכול לחרוג מרף יתרות מט"ח של 110 מיליארד דולר כדי להחליש את השקל.

 

המשנה לנגידת בנק ישראל, פרופ' נדין בודו-טרכנברג, התייחסה אתמול לדרמה בשוק המט"ח ואמרה  כי "בימים האחרונים חל ייסוף-יתר בשער החליפין של השקל ורמתו הנוכחית של השער אינה משקפת את עוצמתה הריאלית של הכלכלה הישראלית". היא הוסיפה עוד כי מדיניות רכישת הדולרים בה נוקט בנק ישראל היא אפקטיבית ועדיין עומדת על הפרק.

השקל, שרבים רואים בו כאחד המטבעות החזקים בעולם, התחזק נגד הדולר בשבוע האחרון בניגוד למגמה בעולם. לפי הערכות, הטריגר המרכזי לייסוף החד בשקל היה הנתונים הכלכלים החזקים שפורסמו לאחרונה והצביעו על קצב צמיחה של גבוה יחסית של 4% ב-2016 לצד ירידה חדה בשיעור האבטלה. המטבע האמריקאי התחזק בימים האחרונים מול המטבעות המובילים בעולם (מלבד השקל), הן בשל העלייה בציפיות להעלאת ריבית הפד כבר בחודש מארס, והן לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ סיפק בנאום מצב האומה הצהרות שתומכות בעלייה נוספת של הדולר כגון ההצהרות על הרחבה פיסקאלית וצמצום הרגולציה שהוא מתכנן.