קיפאון בהכנסות הרבעון של אופקו; המניה צנחה בנאסד"ק ב-9%

ההפסדים של חברת הביומד ב-2016 הסתכמו ב-25 מיליון דולר ההכנסות צמחו בעקבות רכישתה של רשת המעבדות BioReference

פיליפ פרוסט / צילום: בלומברג
פיליפ פרוסט / צילום: בלומברג

מניית אופקו הלת' צנחה ביום חמישי בנאסד"ק ב-9% בעקבות הדוחות הכספיים שפרסמה חברת הביומד הרב-תחומית. אופקו, הנסחרת כעת בשווי של כ-4.1 מיליארד דולר, דיווחה על הכנסות בהיקף של 276 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2016, ללא צמיחה מול הרבעון המקביל ב-2015. ההפסד התפעולי לתקופה זו הסתכם ב-50 מיליון דולר, וההפסד הנקי ב-13 מיליון דולר.

ב-2016 כולה צמחו הכנסות אופקו ב-140% ל-1.2 מיליארד דולר, כאשר רשת המעבדות BioReference, שנרכשה אשתקד, תרמה כמיליארד דולר מתוך ההכנסות האלה. כך, שהכנסות אופקו מפעילויותיה האחרות בעצם ירדו ב-50%, ורשת המעבדות מהווה כיום את עיקר פעילותה התפעולית. ההפסד הנקי של החברה ב-2016 כולה הסתכם ב-25.1 מיליון דולר. לאופקו 160 מיליון דולר בקופת המזומנים.

בנובמבר הושק המוצר המוביל של החברה - ריאלדי, ויטמין D בשחרור מושהה המיועד ספציפית לטיפול בחולי כליות המטופלים בדיאליזה. אופקו הקצתה למהלך 50 אנשי מכירות, ומימנה זאת, לדבריה, בין השאר, באמצעות תזרים המזומנים שהגיע מ-BioReference. לדברי החברה, ריאלדי כבר משופה עבור 60% מהמבוטחים האמריקאים, ושיפוי נרחב כזה מרמז על אפשרות של השקה טובה. ואולם, לא נאמר אם המחיר שמעניקות חברות הביטוח למוצר הוא אמנם המחיר הגבוה שאותו מצפה החברה לקבל עבור המוצר שלה. אופקו מתכננת להביא לשוק בשנים הקרובות ארבעה מוצרים נוספים לחולים העוברים דיאליזה, ובהם גרסה משופרת של ריאלדי וכן בדיקת חסר לוויטמין די.

אכזבה מהניסוי בהורמון גדילה

מוצר ה-4kScore, המיועד לבדיקת רמת האגרסיביות של סרטן הערמונית, נחשב גם הוא למוביל בפורטפוליו של אופקו, ועבור שיווקו בעיקר רכשה החברה את מעבדות BioReference. לדברי החברה, מוצר זה צמח "באופן צנוע" השנה, ואין מידע על ההכנסות ממנו הכלולות כעת בסגמנט המעבדות.

מנכ"ל ויו"ר אופקו, ד"ר פיליפ פרוסט, ציין את ההישגים המעניינים מבחינתו לשנת 2016. בראש ובראשונה ציין את השקת ריאלדי, ולאחר מכן את הרכישה של Transition Therapeutics לפי מחיר של 60 מיליון דולר במניות אופקו (כהרגלה של הרוכשת).

לחברה הנרכשת שני מוצרים מעניינים: האחד מוצר לטיפול בסוכרת והשמנה (דומה למוצר שפותח על ידי פרולור מקבוצת אופקו, אבל מתקדם יותר), אשר אמור להיכנס בקרוב לשלב ניסויי היעילות (שלב II). מוצר שני ממקור זה הוא תרופה המשפיעה על רמות הטסטוסטרון, שתוכנן לאינדיקציה אחרת, אבל אחרי שהחברה עברה על המידע, החליטה לפתחו לתחום של טיפול בגידולים שפירים בערמונית.

אחת האכזבות של החברה ב-2016 היתה כישלון בניסוי בטיפול בהורמון גדילה בשחרור מושהה במבוגרים. בשיחה הוועידה אמר סגן נשיא החברה, סטיבן רובין, כי אופקו תבחן אפשרות להגיש לרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) ניתוח מחדש של התוצאות, וכי היא עובדת על הגשה יחד עם חברת התרופות הענקית פייזר, שותפתה לפיתוח המוצר. במקביל התחילה אופקו בניסוי במוצר בילדים.