כת"ב קונה את החזקות טבע בגמידה, טבע תרכוש כת"ב

העסקה בחברת הטיפול בסרטן גמידה תבוצע לפי שווי של 120 מיליון ד' ■ גודל החזקת כת"ב בחברה קרוב לשל בעלת המניות הגדולה, אלביט מדיקל (25%)

משרדי גמידה סל / צילום: איל יצהר
משרדי גמידה סל / צילום: איל יצהר

טבע וכלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) דיווחו הבוקר על שתי עסקאות ביניהן שיבוצעו במקביל. בעסקה הראשונה תמכור טבע לכת"ב את חלקה בחברת הטיפול בסרטן גמידה סל, ובשנייה טבע תגדיל את החזקתה בכת"ב. כת"ב תרכוש 5% ממניות גמידה סל ב-6 מיליון דולר, כך שהעסקה תבוצע לפי שווי של 120 מיליון דולר לגמידה סל. זו הודיעה לאחרונה על כניסתה לשלב III של הניסויים הקליניים, ובחינת אפשרות להנפקה בשנתיים הקרובות.

בעקבות העסקה כת"ב תחזיק ב-24% מגמידה סל, וגודל החזקתה בחברה יתקרב לזה של בעלת המניות הגדולה בה, אלביט מדיקל (25%). לגמידה סל בעלת מניות גדולה נוספת - חברת התרופות נוברטיס, אשר התעניינה פעמיים ברכישת גמידה אך טרם ביצעה את המהלך. נוברטיס מחזיקה 20% מגמידה סל והתחייבה להזרים לה 10 מיליון דולר נוספים, וכן להשתתף בכל סבב גיוס עתידי כדי לשמור על החזקתה בשיעור של 20%.

בעסקה השנייה, טבע מגדילה את החזקתה בכת"ב בכ-4% וזאת בפרמיה של 20% על מחיר השוק הממוצע של המניות 10 ימים לפי ההודעה, ותמורת כ-20 מיליון שקל. מניית כת"ב, חברת החזקות ביומד שבשליטת כלל תעשיות של המיליארדר לן בלווטניק, עלתה במתחילת השנה ב-30% לשווי חברה של 420 מיליון שקל. לאחר העסקה, הבעלות בכת"ב הינן: כלל תעשיות עם 54%; טבע עם 18%; מגדל - 5%; והיתר בידי הציבור.

טבע ממקדת מאמץ במחלות מוח

זהו מהלך מעניין מנקודת המבט של טבע, משום שמדובר בהשקעה ראשונה שלה בחברה בתחום האינובטיבי בישראל מאז תקופתו של המנכ"ל ד"ר ג'רמי לוין (שכיהן בשנים 2012-2014). טבע ממקדת היום את מאמציה האינובטיביים בתחום מחלות המוח, ולכן סביר להניח כי העניין שלה בכת"ב נוגע בעיקר לחברת Luc, הפועלת דווקא מארה"ב, שמפתחת תרופות לטיפול בדיכאון וסכיזופרניה. יש לציין כי ל-Luc ישנו גם הסכם עם חברת נוברטיס, בתחום הדיכאון, בהיקף פוטנציאלי המוערך במאות מיליוני דולרים.

לטבע ישנה גם פעילות אינובטיבית בתחום הסרטן (ירושה מחברת ספלון), אף שבעבר הכריזה כי תחום זה לא יעמוד במוקד פעילות הפיתוח שלה. יצוין כי לכת"ב מספר חברות בתחום הסרטן, ביניהן גמידה סל, ביוקנסל וחברת ניאון האמריקאית.

לטבע היה כאמור קשר נרחב עם כת"ב בעבר. מעבר להחזקה בחברה, טבע גם רכשה מכת"ב את זכויות הפיתוח המשותף למספר מוצרים, ביניהם מוצרי ריפוי הפצעים של מדיוונד ופוליפיד, המוצר לטיפול בסוכרת של חברת אנדרומדה, מוצר הטיפול בסרטן של קיורטק, וכן המוצר הראשון שפיתחה גמידה סל (ובינתיים נזנח) - StemEx.

ההסכמים נחתמו בעיקר בתקופתו של המנכ"ל שלמה ינאי (2007-2012), בהובלתו של ד"ר אהרון שוורץ שניהל אז את התחום האסטרטגי בטבע והעדיף השקעה בחברות ישראליות. בכל המקרים למעט גמידה סל, הכילו ההסכמים רכיב של פיתוח משותף והסכמי רכישה. בתקופתו של ג'רמי לוין כמנכ"ל הוחלט על המיקוד בתחומי המוח והסרטן, וכל ההסכמים הללו בוטלו. מאז מדיוונד הונפקה בנאסד"ק, אנדרומדה נכשלה בניסוי קליני (לאחר שהתעוררו ואז דעכו האשמות לגבי רמאות בעריכת הניסוי), קיורטק נמכרה לחברת Medivation שבינתיים נמכרה לפייזר, וגמידה סל עומדת כאמור לפני ניסוי שלב III.