ראש ה-FBI דורש ממשרד המשפטים להכחיש את טענות טראמפ

ג'יימס קומי חולק על קובלנת טראמפ שאובמה הורה לצותת לתקשורותיו במסע הבחירות ■ דרישת ראש ה-FBI עלולה לחולל משבר גדול בממשל ■ התנהלות קומי היא גינוי לא כל-כך מרומז של הנשיא, וייתכן שהוא ייאלץ להתפטר

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

משבר חדש מאיים על ממשל טראמפ: קרע בין ה-FBI לבית הלבן בעקבות דרישה חסרת תקדים של ראש הבולשת הפדרלית, ג'יימס קומי, שמשרד המשפטים יכחיש בפומבי טענות של נשיא ארה"ב. מדובר בסדרת ציוצים של דונלד טראמפ בשבת, שבהם נטען כי הנשיא הקודם, ברק אובמה, הורה לצותת בסתר לתקשורות של טראמפ וצוותו במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב-2016. כך דיווח אמש "ניו-יורק טיימס".

קומי אומר, כי טענות טראמפ כוזבת, ויש להפריכן. הבולשת הפדרלית, זרוע של משרד המשפטים, מנהלת כבר חודשים רבים חקירה על מעורבות רוסיה במערכת הבחירות אשתקד.

על-פי ה"טיימס", קומי דורש לפרסם את ההכחשה, מפני שמציוצי הנשיא ניתן להסיק כי ה-FBI הפר את החוק בכך שצותת בסתר לתקשורות שלו ושל מטה הבחירות שלו מעקב שנעשה לכאורה במסגרת החקירה על המעורבות הרוסית (נשיא אינו יכול להורות ל-FBI לחקור אזרחים).

בכל אופן, עד עתה נמנע משרד המשפטים מפרסום הכחשה כזו. דוברים של FBI ומשרד המשפטים נמנעו מתגובה.

דרישת קומי שמשרד המשפטים יסתור פומבית את טראמפ היא למעשה גינוי לא כל-כך מרומז של נשיא מכהן: איתות מפורש של פקיד בכיר ביותר - מספר 2 במדרג אכיפת החוק בארה"ב - שהנשיא אינו דובר אמת.

העימות בין קומי - ובמשתמע FBI - לבין טראמפ הוא התולדה החמורה ביותר של הציוצים הנשיאותיים, כנראה אימפולסיביים, שיצאו ממעון הקיט של טראמפ, מאר-א-לאגו בפלורידה, בשעה מוקדמת בבוקר בשבת.

הציוצים האלה הניבו גל הכחשות גורף. דובר של הנשיא לשעבר אמר: "הטענות האלה פשוט כוזבות... כלל-ברזל של ממשל אובמה היה שבעל תפקיד בממשל לעולם לא יתערב בחקירה עצמאית שמנהל משרד המשפטים".

בן רודס, שהיה סגן ראש המועצה לביטחון לאומי בממשל אובמה, צייץ בנפרד: "אף נשיא אינו יכול להורות לבצע ציתות בסתר. ההגבלות האלה קיימות כדי להגן על אזרחים מפני אנשים כמוך (כלומר טראמפ)".

ג'יימס קלאפר, שהיה ראש המודיעין הלאומי (הגוף שמתאם את כל סוכנויות המודיעין בארה"ב) בממשל אובמה, אמר אתמול, בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, כי שום גוף רשמי לא צותת לתקשורות של טראמפ או של מטה הבחירות שלו במהלך מסע הבחירות, בעת שקלאפר כיהן בתפקידו. הוא הדגיש כי אין שום ספק שהוא, קלאפר, היה מודע לכל הוראה או אישור של בית משפט לצותת לטראמפ, אם אכן היה אישור כזה. "אני מכחיש זאת", הוא הכריז.

לא ברור מדוע קומי עצמו לא פרסם הכחשה לטענות טראמפ. אחרי הכול, קומי נתן פומבי לחידוש החקירה נגד המועמדת הדמוקרטית לשעבר, הילארי קלינטון, בפרשת המיילים שלה, בשלהי מערכת הבחירות אשתקד (ויש הטוענים שבכך הוא תרם לתבוסתה בבחירות). הוא אף הודיע בעצמו כי החקירה המחודשת נגד קלינטון לא העלתה דבר. אז מדוע הוא ממתין עתה שמשרד המשפטים יפרסם את ההכחשה?

משרד המשפטים אמנם יוזם הוצאת צווים למעקב אחר חשודים, באמצעות FBI, אך הבולשת הפדרלית מנהלת רישומים משלה ויודעת היטב האם טראמפ (או כל אחד אחר) שימש מטרה להאזנות בסתר. ובעוד שאנשי מודיעין או FBI אינם דנים בדרך-כלל בקיומם של צווים לקיום מעקבים, אין שום חוק שמונע מקומי לפרסם הודעה עצמאית שתכחיש את טענות טראמפ.

כאמור, משרד המשפטים בממשל טראמפ טרם פרסם הכחשה, למרות דרישת קומי. בהנחה שראש FBI לא יישב בשקט, מסתמנים כמה תרחישים:

■ קומי יפרסם הכחשה משלו, כראש FBI, אם משרד המשפטים לא יוציא הכחשה משלו. הצהרה פומבית עצמאית כזו תהיה סטירת לחי פומבית לנשיא, מעין הכרזת מרד, והוא יפטר את קומי, למרות שמהלך כזה ידרדר את ממשלו למשבר עמוק וייתן חיזוק לדרישות להקים ועדת חקירה עצמאית לבדיקת מעורבות רוסיה בבחירות ולפיטורי קומי, במתכונת הוועידה שחקרה את פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001 (בשלב זה מנהלות שתי ועדות המודיעין של הקונגרס חקירה בנסיבות המעורבות הרוסית, במקביל לחקירה המתמשכת של FBI).

■ קומי לא יצא בהכחשה פומבית, אך אם משרד המשפטים לא יפרסם הכחשה, הוא יצטרך להתפטר במחאה. גם במקרה כזה ייקלע הממשל למשבר עמוק שעשוי להסתיים בוועדת חקירה עצמאית.

דרישת קומי מעמידה את שר המשפטים הטרי, ג'ף סשנס, במצב עדין. הוא אמנם השעה את עצמו מחקירת FBI במעורבות הרוסית, לאחר שהתגלה כי שיקר לוועדת הסנט לגבי מגעיו עם רוסיה כאשר היה פעיל במטה הבחירות של טראמפ, אך האם הוא יידרש להכריע בבקשת קומי שהמשרד יפרסם הכחשה? אם הוא ייענה לבקשה, ייווצר קרע מיידי בינו לבין טראמפ, שאולי יביא לפיטוריו שלו. אם יסרב לתת אור ירוק לפרסום הכחשה, וקומי יצא בהכחשה משלו - יוצג סשנס כמי שנתן יד להסתרת האמת, מצב שיערער עוד יותר את מעמדו בראשות המשרד.

בכל מקרה, הפרשה החדשה, שאינה אלא הסתעפות של החקירה לגבי הקשרים בין מטה טראמפ לרוסיה במהלך מסע הבחירות, שואבת את כל האנרגיה מהבית הלבן ומשתלטת על הנרטיב הנשיאותי: במקום לדבר על נאום טראמפ בקונגרס, שנחשב הצלחה גדולה, או על הצו החדש להגבלת כניסתם של נוסעים מסוימים לארה"ב, שצפוי להתפרסם השבוע, אולי מחר - מתמקד השיח הציבורי בכאוס בבית הלבן ובאי-יכולתו של הממשל לסכור גל הדלפות אדיר, שמצייר אותו כענק שלומיאלי, ששובר כל דבר מסביבו.

דיווחים בתקשורת תיארו התפרצות זעם של טראמפ על עוזריו בלשכה הסגלגלה ביום שישי, קודם שהנשיא המריא למעון הקיט שלו בפלורידה. הוא מתח ביקורת על הממונים על קשרים עם התקשורת ועיצוב המסרים לציבור בממשלו בגין אי-הצלחתם למנוע את שינוי הנראטיב הציבורי מהצלחת הנאום בקונגרס לפרשת שר המשפטים סשנס. "מעדתם", הוא קרא בזעם. על-פי כמה עדויות, אנשים יצאו עם דמעות בעיניים מהעימות הזה.

עתה יש ידיעות שטראמם זועם על מחוקקים רפובליקאים שלא מתייצבים לצידו במחלוקת החדשה על ההאשמות נגד אובמה. כך, למשל, הסנטור מארקו רוביו אמר אתמול בתוכנית ראיונות: "אני לא בטוח מה מקור (הציוצים של טראמפ)... אני לא אשתתף בציד מכשפות, אך גם לא אשתתף בכל ניסיון לחפות על האמת".