משהו טוטאלי

"בורדל טוטאל - הפסקת אש" הוא שילוב מושלם בין קברט וירטואוזי לסאטירה מבריקה

"בורדל טוטאל - הפסקת אש", שרצה במועדון הבארבי בתל אביב, היא לא עוד הצגה, וגם לא עוד סאטירה לדפדף. היא חוויה. והיא גם תקווה, שאולי בכל זאת יהיה כאן טוב יותר. מתישהו. אולי. ושלמישהו עדיין אכפת, ושהוא מוכן גם להילחם על זה. על הבמה - אף שקל ומשתלם הרבה יותר ללכת בתלם - אבל בעיקר באנרגיה של הקהל, שנע על קשת הגילאים המאוד רחבה, ושותה את החוויה בצימאון של מי שצועד מיובש במדבר, רגע לפני אובדן ההכרה.

זהו קברט, ברוח זה של מועדון הקיט-קט ברפובליקת ויימאר העליזה והמדחיקה: תיאטרון קרקס וירטואוזי ומבריק, שלוקח את הצופה למסע. ראשית החוצה, אל ארץ הדימויים השלמה, שמרכיבה את "הישראליות" במודל 2017 שלה - ויש כאן הכול מהכול, מלחם ושעשועים ציני ומנוון בגרסת הפריים-טיים, דרך הנופלים והנשכחים, היזכור והשלום, שירי ארץ ישראל ו"תנו לשמש יד" - ועד להוזלת השואה ולאוזלת יד ההנהגה. הרמת מסך שלא פוסחת ולא עושה הנחות - לא לאיש, לא לאישיו. אחר כך היא צוללת פנימה, החוויה - אל איפה כל אחד ואחד מהצופים מוצא את עצמו בתוך כל זה. מקום שקט, אישי, אינטימי - זה שנוגע בעבר, אבל גם בתפיסת העתיד שלנו כאן - והצופה מוצא, ועוד איך מוצא.

הדרך אל הנפש אמנם מתחילה בצחוק ובפעלולים, והרבה באמצעות דיסאוריינטציה מתוזמנת של זירות התרחשות שונות במועדון. אבל לא בלבול שמאיים, אלא מהסוג הפמיליארי שיודע לחבר את הקהל אל שותפות הגורל של הכאן והעכשיו, והבכלל. זה מתחיל בכמו אלתורים על גבי אלתורים, אבל לא באמת, כי השיגעון מהוקצע עד לשבריר הניואנסים, ואט-אט המופע גם מתפקס ואז גם סוחף. אלה המונולוגים החדים של רועי אסף, שמוביל את הקבוצה בתפקיד המנחה חסר הרסן ומגיש תצוגת תכלית וירטואוזית בלתי רגילה. השירה של יפעת כהן, שנוגעת בעצבים החשופים יותר וגם באלה שפחות. ההומור הטבעי של מורן ארביב בתפקיד בעלת המועדון עם הפה ג'ורה "יפה אטיאס". הלוליינות המרשימה של שי גלאור וקרן אלנקוה, שמגישים כמה קטעי מחול אווירי נוגים. ואחרון ונפלא רפי ויטיס במופע ליצנות כמלצר האילם ווקס, שנדמה לערב אחד כאילו נמצא האח הרביעי לבית מרקס.

זו הצגה שנוצרה בהשראת - או נכון יותר בהשפעת - "צוק איתן", ורצה כבר זמן מה על הבמות. יוצריה, אמנית הקרקס נועה מורדוביץ', טלי רגב שבאה מעולם הליצנות, והשחקן רועי אסף - הספיקו לקטוף את פרס "קיפוד הזהב" להצגת הפרינג' הטובה ביותר ל-2016, וגם לאסוף סביבם קהל נלהב בתוך גבולות הגזרה התל אביביים. כעת, זה הזמן של הקברט המעולה הזה לקפוץ מדרגה ולגעת בקהלים נוספים. סחים, בורגנים, אדישים - קראו להם איך שתקראו להם, זה האתגר של ההפקה הזאת, להביא את כולם לראות. להוציא אותם מאזור הנוחות, ואז, אולי אז, גם באמת יהיה פה טוב יותר.

המופע הבא של "בורדל טוטאל - הפסקת אש". 19.3 במועדון הבארבי, תל אביב