נשיא בלארוס אותת על החזרת קרטל האשלג; מניית כיל זינקה

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר כי בלארוס מוכנה לחדש את השת"פ עם ענקית הדשנים הרוסית אורלקלי ■ עד 2013, אורלקלי וחברת הדשנים הלאומית של בלארוס עמדו בראש קרטל אשלג עולמי

מכרה אשלג / צילום:רויטרס
מכרה אשלג / צילום:רויטרס

מניות הדשנים מזנקות היום (ה') בחדות בשוקי העולם כאשר מניית כיל  חתמה את יום המסחר בבורסה בת"א בעליות של 6%. זאת לאור דיווחים בתקשורת הזרה לפיהם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אותת כי הוא מוכן לחדש את קרטל האשלג העולמי שבראשו עמדו ענקית הדשנים הרוסית אורלקלי והמקבילה הבלארוסית שלה - בלרוסקלי (BPC). זאת רק בתנאי לשמירה על האינטרסים הלאומיים של המדינה. לוקשנקו קיבל את ההחלטה לאחר התייעצות עם ראשי חברת האשלג הלאומית.

לוקשנקו אמר עוד כי נציגים רוסים יצרו איתו קשר יותר מפעם אחת במטרה לחדש את שיתוף הפעולה במכירת דשנים ביחד. "הם רואים כעת שהעסקים מסובכים וקשה לעבוד לבד. הם רואים שאנו מסוגלים לסבול. ההנהלה החדשה מציעה לחדש את שיתוף הפעולה בין בלרוסקלי לאורלקלי", אמר נשיא בלארוס בראיון לאמצעי תקשורת מקומי. "יש להבטיח את האינטרסים של בלארוס ב-200% ולא ב-100%", הוא הדגיש.

קרטל האשלג העולמי שהורכב משתי חברות הדשנים של רוסיה ובלארוס דאג במשך שנים לווסת באופן מלאכותי את מחירי האשלג וחברות מובילות בענף נהנו בשיעורי רווחיות גבוהים. אולם, החגיגה הגיעה לסיומה ביולי 2013 לאחר שמנכ"ל אורלקלי דאז  ולדיסלב באומגרטנר הודיע כי אורלקלי פורשת מקרטל האשלג. חודש לאחר מכן באומגרטנר נעצר בבלארוס לאחר שהגיע לביקור באזור, בשל "שימוש לרעה בכוח לשם עשיית רווח אישי" במסגרת תפקידו כיו"ר ועדת המעקב בקרטל האשלג.

מאז פורק הקרטל העולמי, מחירי האשלג צנחו בחדות וכך גם רווחי חברות הדשנים והמניות שלהן. הדיווח היום מעורר מחדש את התקווה לעליית מחירי האשלג.