אתחול המו"מ לשלום? טראמפ הזמין את אבו מאזן לוושינגטון

(עדכון): נציג הבית הלבן למגעים בינלאומיים, ג'ייסון גרינבלאט, יגיע לישראל בשבוע הבא ■ הנציג הפלסטיני החדש לארה"ב: הרשות מוכנה להיות "השותף האולטימטיבי" במו"מ לשלום עם ישראל"

``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
``במידה וטראמפ ישחרר חסמים מהבנקים זה עשוי להפריח את הנדלן`` / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הזמין הערב (ו') את נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס לביקור בוושינגטון. השניים שוחחו טלפונית. כך מסרו אמש הבית הלבן ודוברו של עבאס, נאביל אבו רדינה, בלשכת עבאס בראמאללה.

בהודעת אבו רדינה, שצוטטה בסוכנות רויטרס, נאמר: "הנשיא טראמפ הזמין רשמית את הנשיא עבאס לביקור בבית הלבן בקרוב כדי לדון על דרכים לחידוש התהליך הפוליטי. טראמפ הדגיש את מחויבותו לתהליך שלום שיוביל לשלום אמת בין הפלסטינים לבין הישראלים".

"עבאס הדגיש את מחויבותו לשלום כבחירה אסטרטגית להקמת מדינה פלסטינית לצידה של ישראל", נאמר בהודעת הדובר הפלסטיני.

בהודעת הבית הלבן נאמר, כי השיחה עסקה בדרכים לקידום השלום ברחבי המזה"ת, לרבות הסכם מקיף שישיים קץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני. טראמפ הדגיש את "אמונתו האישית" שהשלום אפשרי ושהגיע הזמן לעשות עסקה להשגתו.

על פי הודעת הבית הלבן, ציין נשיא ארה"ב, כי עסקה כזו לא רק תעניק שלום וביטחון לישראלים ולפלסטינים, אלא גם תיצור הדים חיוביים ברחבי האזור ובעולם כולו. הוא הדגיש, כי יהיה אפשר להשיג הסכם כזה רק באמצעות מו"מ ישיר בין הצדדים וכי ארה"ב תעבוד באופן הדוק עם הנהגות הישראלים והפלסטינים כדי להתקדם להשגת המטרה הזו. טראמפ ציין, עם זאת, ארה"ב אינה יכולה לאכוף פיתרון על הצדדים, וכי צד אחד אינו יכול לאכוף את דעתו על הצד האחר.

השיחה לרמאללה והזמנת עבאס לוושינגטון מצטרפות לשורת אירועים שעשויים להצביע על מגמה לאתחול תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, ששרוע על ערש דווי כבר שנים רבות:

בשבוע הבא יגיע לישראל ג'ייסון גרינבלאט, נציג הבית הלבן למגעים בינלאומיים, וייוועד עם בכירים בישראל וברשות הפלסטינית, לרבות רה"מ בנימין נתניהו ועבאס. הוא צפוי לדון עם נתניהו, בין היתר, על הצורך למתן את פעילות ההתנחלויות, כפי שהצהיר טראמפ במסיבת העיתונאים המשותפת עם נתניהו בפברואר.

והנציג הפלסטיני החדש בוושינגטון, ד"ר חוסאם זומלוט, אמר ביום ג' בראמאללה, לאחר שהושבע לתפקידו, כי הרשות הפלסטינית מוכנה להיות "השותף האולטימטיבי" במו"מ פוטנציאלי לשלום עם ישראל.

זומלוט, שייכנס לתפקיד ב-1 באפריל, כמה חודשים מוקדם מהמתוכנן, ינסה לנצל את העניין המופגן של טראמפ בחידוש המאמצים לקידום שלום בין ישראל לפלסטינים, וליצור ערוץ תקשורת עם ממשל טראמפ, שעד עתה התייחס באדישות, אם לא בזלזול, לפלסטינים. דוברים פלסטינים קבלו לא פעם, שהבית הלבן קשוב לכל מאוויי ישראל אך נמנע מללמוד את בעיות הפלסטינים.

"יש מספיק סימנים שטראמפ מחפש את העסקה האולטימטיבית", אמר זומלוט בשיחה עם כתבים ברמאללה, שצוטטה ב"טיים". "תפקידי הוא להסביר שאנו הכח האולטימטיבי, שהשקענו מספיק כדי להיות כן השיגור לעסקה. אם הנשיא טראמפ מבקש את העסקה האולטימטיבית, הוא צריך לדעת שאנו השותפים האולטימטיביים. לא תהיה שום עסקה בלעדנו".

משלחת של יהודים רפורמיים מארה"ב נועדה שבוע עם עבאס ברמאללה. בפגישה נכח גם זומלט שאמר אחר-כך ל"ג'רוזלם פוסט": "זו לא תהיה פגישה חד-פעמית. הנשיא עבאס רואה בזרם המרכזי של הקהילה היהודית בארה"ב כח לשלום שעשוי לסייע לקדם את פתרון שתי המדינות ולהילחם בקולות הקיצוניות".

ממשל טראמפ רמז השבוע שוב על תקוותו למו"מ בין ישראל לפלסטינים. דובר משרד-החוץ האמריקאי, מארק טונר, אמר ביום ד', כי הממשל מקיים מגעים עם ישראל איך למתן פעילות ההתנחלויות.

הדובר הזכיר, כי במסיבת העיתונאים המשותפת לטראמפ ולנתניהו הכריז טראמפ: "הייתי מעוניין שישראל תמתן את פעילות ההתנחלויות שלה". עתה אנו דנים עם ישראל "איך זה בדיוק יבוא לידי ביטוי". הדובר ציין, שהמשך פעילות ההתנחלויות "עלול להשפיע על האווירה הכללית" במגעי שלום עתידיים בין ישראל לפלסטינים.