המשבר מחריף: שרה טורקית עוכבה בהולנד, השגרירות נסגרה

(עדכון): שרת המשפחה הטורקית, שנכנסה עם רכבה להולנד למרות התנגדות המדינה, נחסמה בכניסה לקונסוליה ברוטרדם על-ידי שוטרים וגורשה בחזרה לגרמניה ■ מאות הפגינו בהולנד אך ההפגנות פוזרו על ידי המשטרה ■ דיווח: שגרירות הולנד באנקרה נסגרה "מסיבות ביטחוניות"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

משבר טורקיה-הולנד מחמיר: השרה הטורקית לענייני משפחה, פאטמה בטול סאיין קאיה, שהודיעה כי תגיע להולנד ברכב מגרמניה בשל האיסור שהוטל על שר החוץ הטורקי לנחות במדינה - עוכבה על-ידי המשטרה כשהייתה בדרכה לקונסוליה הטורקית ברוטרדם. בעקבות הצעד, דווח כי אנקרה סגרה את שגרירות הולנד "מסיבות ביטחוניות". מאוחר יותר לפנות בוקר (ראשון) הגדירו הרשויות בהולנד את השרה כ"זרה בלתי רצויה" וגרשו אותה בחזרה לגרמניה לפנות בוקר.

עם בואה לגבול עם גרמניה כתבה השרה בעמוד הטוויטר שלה כי מדובר ב"מעשה פשיסטי" וכי "העולם כולו צריך לפעול נגד היחס שקיבלה". ראש ממשלת טורקיה התייחס אף הוא לאירוע ואמר כי ארצו "תגיב בעוצמה" לגירוש השרה. לדבריו, "לשרה יש חסינות דיפלומטית והיחס שקיבלה היה לא מקובל". יילדרים אמנם קרא לאזרחים הטורקים במדינות האירופיות שלא לבצע פרובוקציות, אך הפציר בהם להצביע בעד השינויים החוקתיים במשאל העם שיתקיים בטורקיה ועתיד להפוך את המשטר במדינה לנשיאותי.

אמש צעדו כ-100 בני אדם באיסטנבול במחאה על החלטת הולנד לגבי שר החוץ הטורקי וברוטרדם מחו מאות מפגינים פרו-טורקים מחוץ לקונסוליה הטורקית כשהם מניפים את דגלי טורקיה. כמה שעות אחר כך פיזרו שוטרים מקומיים את ההפגנה ופינו את המוחים.

משרד החוץ הטורקי הסלים את תגובתו ואמר כי באנקרה "לא מעוניינים בשובו של השגריר ההולנדי למדינה לזמן הקרוב". עוד נאמר כי "הוסבר לעמיתינו בהולנד שההחלטות האחרונות נגד טורקיה והקהילה ההולנדית-טורקית יגרמו לבעיות חמורות במישורים הדיפלומטי והכלכלי".

אמש תקף נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את ממשלת הולנד וכינה את אנשיה "נאצים ופשיסטים", זאת בעקבות סירובה להתיר לשר החוץ הטורקי מבלוט צ'אושולו לנחות בעוד כחודש ברוטרדאם לעצרת תמיכה בו. ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, הגיב ואמר כי אמירתו של ארדואן "מטורפת" וכי הוא "עבר את הגבול". בעקבות האירוע הזה - הודיעה שרת המשפחה הטורקית כי תגיע לעצרת במכונית - אך כאמור עוכבה. שר החוץ הטורקי אמר כי "למעשיה של הולנד יהיו השלכות".

הודעת הממשל בהולנד כי על מטוסו של שר החוץ הטורקי יאסר לנחות במדינה עוררה זעם גדול באנקרה, ואף הובילה להתבטאות חריפה ומעוררת מחלוקת של הנשיא ארדואן. "הם נאצים, הם פשיסטים", אמר הנשיא הטורקי בעקבות איסור הנחיתה. זמן קצר לאחר מכן זומן הממונה על יחסי המדינות מטעם הולנד לשיחת הבהרה במשרד החוץ הטורקי.

בחודש הבא תוכננה להתקיים עצרת תמיכה בנשיא ארדואן בעיר רוטרדם. שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו הודיע כי בכוונתו להשתתף בעצרת ואף לנאום בה. ההודעה עוררה התנגדות בממשל ההולנדי שהבהיר כי יאסור על השר לנאום בעצרת. בתגובה אמר האחרון כי "הולנד מתייחסת לאזרחים טורקים כמו בני ערובה".

למרות האיסור, אמר השר כי כוונתו להגיע בכל זאת להגיע לעצרת - ובתגובה הודיע הבוקר הממשל בהולנד כי יאסור על מטוסו של השר לנחות במדינה. "אם הגעתי תיצור מתח, אז מה?", אמר השר לכלי התקשורת. "איזה נזק זה יגרום להם? אני שר חוץ ואני יכול ללכת לאן שאני רוצה".

ראש ממשלת הולנד אמר בתגובה לדברים כי שתי המדינות יכולות למצוא פתרון שיהיה מוסכם על שני הצדדים, אך טורקיה אינה מכבדת את חוקי המדינה הנוגעים לאספות פומביות. "יש בארצנו הולנדים רבים בעלי רקע טורקי, ואספות אלו יגרמו למתח בחברה ההולנדית. לכן כל מי שרוצה לארגן עצרת פומבית שכזו חייב לעמוד בחוקים כדי לשמור על ביטחון הציבור".