גורמים פלסטיניים אופטימיים: "טראמפ נחוש להגיע להסכם"

ברמאללה מצפים בכליון עיניים לפגישת אבו מאזן ונשיא ארה"ב בבית הלבן ■ הנשיא, שהימין ציפה כי יאפשר בנייה בהתנחלויות, הזניק בשיחה עם יו"ר הרשות את מעמדו הפוליטי של האחרון והוא עשוי עוד להפגיש אותו עם נתניהו בוושינגטון

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

ברמאללה נשמעים ביממה האחרונה קולות אופטימיים מאוד לקראת פגישתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. גורמים פלסטיניים סבורים כי טראמפ "יצא מגדרו" בשיחתם כדי לתת לאבו מאזן תחושה חיובית. "זו לא הייתה סתם הזמנה רשמית לבית הלבן. הוא הדגיש כי הוא רוצה שאבו מאזן יהיה האורח שלו", אמרו. לדבריהם, טראמפ חזר בשיחה כמה פעמים על המילים: "אני רוצה עסקה", בהתייחסו להסכם ישראלי-פלסטיני.

המסר שהובן ברמאללה הוא חד משמעי, והם מעריכים כי הנשיא לא משחק משחקים ובא לעבוד בכל הנוגע לסכסוך. לפי המקורות, שיחות עם בכירים אמריקניים בשבועות האחרונים העלו כי הנשיא לא מעוניין לכפות פתרון על הצדדים, אך מנגד הוא לא מתכוון לישראלים או לפלסטינים לכפות פתרון משלו. כלומר, בתור התחלה אפשר לשכוח ממהלכים חד-צדדיים של הרשות או מבנייה ישראלית בגדה וסיפוח שטחים.

לפי הרושם שנותר ברמאללה, הנשיא החדש מתעניין במידה רבה בכלכלה הפלסטינית. טראמפ ואנשיו הרבו להיפגש מאז כניסתו לתפקיד עם אנשי עסקים פלסטינים, בהם המיליארדר עדנאן מג'אלי שכנראה היה ערוץ תיווך בין הבית הלבן והמוקטעה, ונחשב כמועמד להתמנות לראש הממשלה הפלסטיני.

נראה שטרמפ ממשיך להצדיק את המוניטין שלו כאיש עסקים, באופן בלתי צפוי, גם בזירה הפלסטינית. בניגוד לכל התחזיות ולכל הערכות הפרשנים, טראמפ רחוק מלהיות האור הירוק שקיוו שיהיה בימין הישראלי. אמנם הוא נחמד יותר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולשגריר רון דרמר יש קו ישיר לחתן ג'ראד קושנר ולא מעט רמיזות הופרחו לאוויר על כך שלא במקרה התקשר טראמפ לנתניהו ממש בזמן חקירתו, אך זה עדיין לא אותו טראמפ שהבטיח להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים ובטח לא אותו מועמד לנשיאות שרבים קיוו שיאפשר בנייה בהתנחלויות ויחסל במו ידיו את פתרון שתי המדינות. על פי כל הסימנים, השגרירות האמריקנית תישאר ברחוב הירקון בתל אביב לפחות בשנים הקרובות. ואולי חשוב מכך, לפי שר הביטחון אביגדור ליברמן, ישראל קיבלה מסר ברור מהממשל שלא לספח את מעלה אדומים או כל שטח אחר שחככה בדעתה לספחו, אם בכוונתה לשמר על יחסים תקינים עם הממשל האמריקני.

 

דווקא טראמפ הוא שמחזיר את אבו מאזן למרכז הבמה והוא ש"מחיה" את הסוגיה הפלסטינית ואת יו"ר הרשות - שנחשב גמור פוליטית. זהו אותו אבו מאזן ש"אינו פרטנר", "אינו רלוונטי", "אינו רוצה בשלום", ושאר התבטאויות שהושמעו עליו בישראל. הפעם, אי אפשר רק לטעון שרק ישראל מתייחסת כך כלפי הנשיא הפלסטיני. גם מצרים של עבד אל פתח א-סיסי, שהיה הראשון לברך את טראמפ על נצחונו, עושה כבר כמה חודשים כל מה שרק אפשר כדי לפגוע במעמדו של אבו מאזן. קהיר חותרת תחתיו בגלוי ומסייעת ככל שניתן למוחמד דחלאן לחזק את מעמדו על חשבון אבו מאזן ואפילו מתקרבת לחמאס במטרה להפיל את יו"ר הרשות.

טראמפ, במידה רבה, מעניק לאבו מאזן חבל הצלה פוליטי ומדיני ומחלץ אותו מבידודו היחסי. קשה יהיה לטעון כלפי אבו מאזן שהוא אינו רלוונטי בזמן שהוא מבקר בבית הלבן ונועד שם עם הנשיא טראמפ. שליחו של טראמפ, ג'ייסון גרינבלט שלמד בישיבת הר עציון, יבקר ביום שלישי ב רמאללה ובירושלים, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. זאת, לאחר שראש ה-CIAA כבר פגש את אבו מאזן ואת אנשיו. ועל פי רמזים מסוימים, לא ניתן לפסול את האפשרות שבתו של הנשיא איוונקה ובעלה ג'ראד קושנר יבקרו בקרוב באזור ויתארחו אצל אבו מאזן. הוא זוכה לסיוע מסיבי מצד בית המלוכה הירדני, שעושה לו לובי בוושינגטון, ולא לחינם טראמפ הזמין את אבו מאזן לביקור. המלך עבדאללה שוחח פעמיים ביממה האחרונה עם אבו מאזן - אירוע חריג לכל הדעות - בעקבות השיחה עם טראמפ.

כל ההתפתחויות הללו מעלות חשד מובהק שהממשל החדש חותר להבקעה בנושא שנחשב ממזמן למלכודת מוות פוליטית לכל מי שעסק בו - תהליך השלום . אולי דווקא מאחר שהסוגיה הזו נחשבת למשימה בלתי אפשרית, מנסה טראמפ לייצר בה הישג. בסופו של דבר, לא נדרש כאן יותר מדי: אין מדובר בהגעה להסכם שלום, בשלב הראשון אפילו מפגש בין שני המנהיגים, נתניהו ואבו מאזן, על מדשאות הבית הלבן, ייחשב לאירוע יוצא דופן. לכל אחד מהם זה אמנם יעלה במחיר מסוים מבית, אבל אם תבוא בקשה מצד טראמפ להתייצב במועד כזה או אחר בוושינגטון, ייתכן שיהיה מדובר בהצעה שאף אחד מהם לא יוכל לסרב לה.