ישראל מובילה בעולם בטכנולוגיית שליטה במזג האוויר

טכנולוגיית זריעת העננים ליצירת גשם מלאכותי שוב עושה כותרות בארץ ובעולם ■ הטכנולוגיה, שישראל נחשבת למובילה עולמית בה זוכה להתעניינות גוברת, בין השאר בסין שכבר משקיעה בה מאות מיליוני דולרים, אך יש בה גם פן קונספירטיבי מפחיד למדי

מחוץ לקופסא, גשם, זריעת עננים/ צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, גשם, זריעת עננים/ צילום: שאטרסטוק

בסין, כך דווח לאחרונה, משקיעה הממשלה 168 מיליון דולר בתוכנית לפיתוח טכנולוגיית שליטה במז"א. מדובר בטכנולוגיה המכונה "זריעת עננים". למי שהרעיון נשמע לו מוכר אז לא בכדי. זריעת עננים היא תהליך שהחל בעולם עוד בשנות ה-40 המאוחרות לאחר זינוק במספר תגליות של חברת ג'נרל אלקטריק.

בישראל החלו לעסוק בתחום עוד בשנות ה-50 נוכח האקלים היבש באזור, והחל משנות ה-60 אף נערכו בישראל 3 ניסויים בשם "ניסויי ישראל" שמטרתם הייתה למצוא באילו חומרים אפשר להשתמש כדי להגביר את כמות הגשם. משנת 1960 החלו להפעיל את הפרויקט בקנה מידה ארצי לאורך המדינה וכיום ישראל למובילה עולמית בכל הקשור לטכנולוגיית הורדת גשם מלאכותי עם עליה של 13% בממוצע הגשם השנתי. בימים אלו אף מתקיים ניסוי המכונה "ניסוי ישראל 4" שהחל בשנת 2013 וצפוי להסתיים בסוף 2017.

בסין שכאמור מזרימה מאות מיליוני דולרים על הפרויקט השאפתני גאים לומר כי תהליך הזריעה הוביל להעלאת כמות המשקעים בכ-55 מיליארד מטרים מעוקבים בין השנים 2006 ל- 2016.

לטכנולוגיית זריעת העננים יש גם צד קונספירטיבי. החומר שמשמש בתהליך הזריעה נקרא יודיד הכסף - תרכובת כימית של כסף ו יוד , החומר נמצא כיעיל מכולם לצורך השגת המטרה. יודיד הכסף מסוגל למשוך אליו את אדי ה מים ולקשור ביניהם באופן יעיל ליצירת טיפות גשם. וכאן נכנסת הקונספירציה שמעולם לא הוכחה מדעית. ריכוז גבוה של יודיד הכסף במים עלול לגרום לסרטן ויש שטוענים כי ביצירת שובלי הענן האלו מנסות מדינות לשלוט באזרחים שלהן. רעיון שהפך פופולרי לאורך השנים, סחף מיליונים, ואפילו הוקמה תנועה פוליטית המתנגדת לשובלים האלו. כאמור מדובר בתאוריה קונספירטיבית שלא הוכחה אך זכתה לשם - Chemtrails, הוא השם הנפוץ לאותם שובלים והיא זוכה לבמה ברחבי הרשת שם אנשים מצלמים ומתארים שובלים לבנים ממטוסים נוסעים בשמיים כשאריות של חומרים כימיים שפוזרו במטרה להרעיל את האוכלוסייה.

חוקרים ומדענים בכל העולם פירסמו עשרות מאמרים בכתבי עת מדעיים שמסבירים כי השובלים הנראים, הם בסה"כ התעבות אדי מים קפואים ואין כל הגיון בקונספירציה. אבל...לשם כך הלו קיימות קונספירציות...בכל אופן ממשלת סין מתכננת ממש בימים אלו בנייה של 4 מטוסים חדשים ושדרוג 8 קיימים לטובת הרחבת פרוייקט זריעת העננים שלה כמו-כן מתוכנן שידרוג של 900 משגרי רקטות לירי מיכלים שיפזרו את יודיד הכסף לאוויר במטרה לסייע להיווצרות גשם בחלקים גדולים במערב סין שם סובלים מאקלים יבש.