נתניהו הפסיד

תאגיד השידור יחל לשדר בקרוב - על אפו ועל חמתו של רה"מ. איך זה קרה?

נתניהו, רשות השידור  / איור : מאיה יוגב
נתניהו, רשות השידור / איור : מאיה יוגב

הנה דרך קצת שונה להסתכל על תזכיר הצעת החוק הבומבסטית שהפיץ בשבוע שעבר משרד התקשורת: נתניהו הפסיד. תאגיד השידור הציבורי, זה שמאז הקיץ הוא לוחם בו בעוז, עומד להתחיל בשידוריו ב-30 באפריל. זה לא רק מה שמחייב המצב החוקי הקיים, זה אפילו נכתב, שחור על גבי לבן, בתזכיר המדובר.

ראש ממשלה חזק פוליטית, ש"כשהוא רוצה משהו הוא משיג אותו", הסיר מעליו כמעט כל עכבה, הכריז מלחמה גלויה על התאגיד (ועל התקשורת בכלל) - ובסופו של דבר השיג דחייה של חצי שנה: במקום ב-30 באוקטובר 2016, השידורים יתחילו ב-30 באפריל 2017.

יובילו אותו אלדד קובלנץ וגיל עומר, כפי שנתניהו ידע כבר בקיץ, אבל לכך אפשר להוסיף עכשיו גם את העובדה שבראש חטיבת החדשות שלו יעמוד מי שהיה עד כה עורך המהדורה המרכזית של ערוץ 10, השנוא עליו, ושבשידורים ישתתפו עיתונאיות כמו קרן נויבך וגאולה אבן ועוד שורה ארוכה של "נוניסיטים" ו"בנטיסטים", אויבים אמיתיים ומדומיינים - כולם, כידוע, חורשי רעתו.

הסיוט שממנו הקיץ בוקר אחד וגרם לו להכריז מלחמה על תאגיד שהיה יציר כפיה של ממשלתו שלו, עומד להפוך למציאות לנגד עיניו. לעזאזל, ביום חמישי האחרון כבר עלה באתר התאגיד תחקיר על הקשר של בן-דודו של נתניהו לחברה הגרמנית טיסנקרופ.

כשמסתכלים על העניין מהפרספקטיבה הזאת, תזכיר החוק המאיים נראה כמעט כמו ספין של מי שנוצח במשחק וכעת מנסה לשכנע שבעצם זה לא משנה לו, כי ההכרעה האמיתית תיעשה במגרש אחר. "בסדר", כמו אומרים נתניהו ואנשיו, "ניצחתם אותנו בקרב הזה, אבל חכו-חכו מה נעשה לכם, גופי תקשורת סוררים, במערכה כולה".

כל זה כמובן אינו סיבה להתעלם מתזכיר החוק היומרני. אף שאיחוד רגולציה בשוק התקשורת הוא צעד מתבקש וחיובי, במתכונתה הנוכחית ההצעה מקנה כוח רב מדי לפוליטיקאים מול גופי התקשורת, ועוד בעידן שבו ראש הממשלה אינו מסתיר את האובססיה שלו בנושא.

ועדיין, אפשר להעריך בזהירות שחלק מהסעיפים בתזכיר הם בגדר עזים שיאפשרו לכחלון לרשום הישגים, אחרים ייפלו מסיבות אחרות בהמשך, ובעיקר מדובר בתהליך ארוך. גם אם תושג תמיכת הקואליציה בהצעה - ומהתגובות בסביבת כחלון אפשר להעריך כי לא ינהל מולה מלחמה חזיתית - מדובר בצעד שמצריך חודשים ארוכים של דיונים והליכי חקיקה.

האם נתניהו, שלא הצליח להעביר מהלך פשוט בהרבה של ביטול התאגיד, יוכל להעביר תוך חודשים מהלך אסדרה של שוק התקשורת, המסחרי והציבורי, ועוד כשהוא פגיע יותר על רקע החקירות שמתנהלות נגדו? את התשובה לכך תוכלו לקבל גם באמצעות מהדורות החדשות של התאגיד, שיתחיל לשדר בקרוב על אפו ועל חמתו של ראש הממשלה.