החוק לקידום פרויקטים להשכרה יעלה לוועדת השרים לחקיקה

הצעת החוק של ח"כ רועי פולקמן תעלה מחר להצבעה וכוללת מתן הטבות מס לפרויקטים להשכרה ■ בליבת החוק - מתן "תעודת מס" סחירה שניתן יהיה למכור אותה

הצעת החוק של ח"כ רועי פולקמן (כולנו), המבקשת לעודד הקמת מיזמי שכירות על קרקע פרטית, חוזרת לוועדת השרים לחקיקה. נזכיר כי מדובר בהצעת חוק שמקבלת את גיבוי משרד האוצר וקבינט הדיור ומציעה לעודד הקמת פרויקטים להשכרה על ידי מתן תמריץ בדמות תעודות מס, מהלך שנהוג במדינות שונות ברחבי העולם. הצעתה החוק הייתה אמורה לעלות לאישור הועדה כבר בסוף ינואר האחרון אולם התנגדות של רשות המסים הורידה אותה ברגע האחרון מסדר היום. כעת, ועדת השרים מתוכננת לדון בהצעה מחר בבוקר.

הצעת החוק מתייחסת למתן הטבה ליזמים שיקדמו הקמה של פרויקט להשכרה, וזאת באמצעות "תעודות מס". הכוונה היא לפטור את היזמים ממס כדי לקדם את הקמת הפרויקטים וליצור מסלול נוסף של דיור להשכרה המקביל למכרזי ההשכרה שהמדינה מפרסמת באמצעות החברה הממשלתית "דירה להשכיר".

במסגרת הצעת החוק מסביר פולקמן כי נכון להיום קידום פרויקטים להשכרה במחיר מוזל אינם כדאיים כלכלית ליזמים, ולכן יש ליצור תמריץ כספי. התמריץ הכספי המוצע הוא הענקת תעודות מס סחירות ליזם אותן הוא יוכל למכור כדי לממן את הפרויקט. עוד מוצע בהצעת החוק כי גובה ההטבה ייקבע גם על פי הקריטריונים של הפרויקט, באם יהיה מיועד לאוכלוסייה בעלת הכנסה נמוכה, קשישים, בעלי מוגבלויות ועוד. נציין כי מדובר בפרויקטים שיהיו לשכירת ארוכת טווח ודמי שכירות מוזלים.

"אי-אפשר להתעלם משוק השכירות בישראל המציע פתרון לצעירים רבים. זהו פתרון משלים למחיר למשתכן ודאגה לצעירים הגרים בשכירות כחלק ממענה כולל בתחום הדיור", כך ח"כ פולקמן. "דרך זו מהווה השלמה לכלים תכנוניים ורגולטורים ובבסיסה תמריצים כלכליים", כך פולקמן, "הצעת החוק תאפשר ליצור מקור מימון לבניית דיור להשכרה בדמי שכירות נמוכים, ויאפשר לשכן אוכלוסיות יצרניות למשק באזורי "ביקוש", למשל, סטודנטים, בעלי מקצועות נדרשים כגון מורים, עובדים סוציאליים, אוכלוסיות של אנשים עם מוגבלויות ואוכלוסיות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך".

עוד הוסיף פולקמן כי: "כיום, קרקעות פרטיות כמעט ואינן כלולות בהסדרים כלשהם לפתרון בעיית הדיור דבר שגורם למספר מכרזים קטן מאוד, לפרויקטים בשכירות. הכנסת קרקעות פרטיות לעולם הדיור וההשכרה תביא להפחתת התלות במדינה, לצמצום הביורוקרטיה והאצת הבנייה לפרויקטים לשכירות. אנו רואים כי במדינות רבות בעולם ישנם פרויקטים לדיור בשכירות שהרבה אנשים בוחרים במסלול הזה שמקנה להם בטחון מגורים ראוי. בארה"ב למשל, קיים כיום מנגנון מפותח של תעודות מס אשר הוביל לפיתוח רב של ענף הבנייה להשכרה ויש מקום לאמץ אותו בישראל תוך התאמות לשוק המקומי".

לצד ח"כ פולקמן המקדם את הצעת החוק, גם עמותת ידיד הביעה היום תמיכה בהצעה. "הגיע הזמן שפקידים בממשלת ישראל יבינו שתפקידם לא יכול להסתכם במניעת יוזמות ובאי עשייה אלא חובתם לייצר פתרונות, גם אם מחוץ לקופסה שיאפשרו את שבירת הקיפאון בשוק הדיור וייצרו בישראל דיור בר-השגה להשכרה ארוכת-טווח. כמי שמקדמים כבר עשור, מדיניות של דיור בר-השגה להשכרה אנו תומכים, תמיכה בלתי מסוייגת, בהצעת החוק אותה הניח ח"כ רועי פולקמן", כך נמסר הערב מעמותת ידיד.

לדברי רן מלמד, סמנכ"ל העמותה, יש להצעת החוק מספר יתרונות: "הצעת החוק יכולה לספק פתרון מהיר ומשמעותי ביותר לבעיית שוק הדיור בישראל ובעיקר לקידום בניית דיור להשכרה ארוכת טווח. מודל שכך אנו מאמינים יוכל לשרת לא רק משפחות צעירות אלא ברבות הזמן גם לשמש כמודל תחליפי למודל הדיור הציבורי הקיים היום. בנוסף, הטבות המס יכולות להיות מועברות מיזם למשקיע בתמורה להון העצמי הנדרש וזאת ללא צורך מחייב במימון בנקאי יקר".

עוד הוסיף מלמד כי: "המודל מאפשר הקמת פרויקטים לדיור בר-השגה להשכרה גם ביישובים בהם ההתכנות הכלכלית להתחדשות עירונית אינה קיימת, והמודל המוצע יאפשר למדינה לפקח עליו וגם יאפשר הפעלת מתחמי דיור להשכרה על ידי היזמים גם עבור דיירי דיור ציבורי".