ההיי-טק הישראלי בוער, אבל הביטוח המקומי נשאר מאחור

פירמת BDO זיו-האפט חקרה את עולם האינשורטק - טכנולוגיה עילית בענף הביטוח - ומצאה כי למרות הצלחות ענק טכנולוגיות כמו מובילאיי, "שוק הביטוח בישראל נשאר מאחור במונחי חדשנות טכנולוגית", אך הוא "עומד בפני מהפכה"

בשנים האחרונות עולם הפיננסים רוגש ורועש סביב החדשנות הטכנולוגית שמאיימת לשנות סדרי עולם ולהביא למהפכה של ממש, הן מבחינת משתמשי הקצה - הלקוחות, אבל אולי בעיקר מבחינת הגופים העסקיים ומבנה השוק. עיקר התכונה בעניינים אלה מורגשת, ולמעשה גם מתקיימת, בעיקר בעולמות הבנקאות והאשראי הקמעוני, בטח בכל מה שנוגע לשוק הישראלי.

מנגד, כך נראה, "ישראל עדיין מאחור" בכל הנוגע למהפכה הטכנולוגית בביטוח. כך אומרים בפירמת BDO זיו-האפט, שם ביצעו לאחרונה עבודת מחקר, שמצאה כי "שוק הביטוח בישראל נשאר מאחור במונחי חדשנות טכנולוגית". הם הוסיפו, כי "ענף הביטוח עומד בפני מהפכה כתוצאה משינוי טכנולוגי כפול: בתחום השיווק - התחזקות היתרון של אפיקי הביטוח הישירים באמצעות מכירה בפלטפורמות דיגיטליות; ובתחום המוצר - מהפכת המידע וה-IoT (ה-Internet of Things) מאפשרת התאמה בזמן אמת של מאפייני הפוליסה לרמת הסיכון הייחודית של הלקוח, תוך הפחתת עלויות".

ביחס לרמות המדידה העתידיות המשופרות של הסיכון הפרטני, הם מציינים כי "הטכנולוגיה של מובילאיי הנה דוגמה בולטת לפוטנציאל", על רקע עסקת הענק למכירת מובילאיי לאינטל העולמית תמורת יותר מ-15 מיליארד דולר.

בכל אופן, בפירמת BDO זיו-האפט מוסיפים, כי בכל הנוגע לקדמה טכנולוגית "התפתחות ענף הביטוח בישראל צריכה לבוא באמצעות עידוד והסרת חסמים רגולטוריים לטכנולוגיות חדשניות, הן בתחום השיווק הישיר והן בתחום המוצרים החדשניים".

כאן המקום להזכיר, כי בקיץ האחרון הממונה על שוק ההון, והמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, הציגה חזון טכנולוגי שכלל הקלות למוסדיים שיקדמו טכנולוגיה, והיא שמה לה למטרה הכנסת חברת ביטוח דיגיטלית, והרחבה ניכרת של ההשקעה בחברות פינטק בתחום הביטוח, תוך שאף היא קבעה כי "רמת היישום של פעילות דיגיטלית בענף נמוכה", וש"הגופים המוסדיים מתקשים להתמודד עם אתגרים אלה". או אז היא הבהירה, ש"גופים מוסדיים שיציגו תוכנית אסטרטגית להיערכות לעידן הדיגיטלי, ולשיפורים טכנולוגיים, יזכו להקלות בדרישות הון".

כך או כך, רו"ח ארז סופר, שותף מנהל ב-BDO זיו-האפט, מסביר כי "גם בארצות הברית האתגר הגדול ביותר של חברות הטכנולוגיה בביטוח הנה הרגולציה. ניתן לשער שאילו הרגולציה הייתה קלה יותר, חברות אלו היו יכולות להתרחב בקצב מהיר יותר. הסיבה המרכזית לקושי של חברות אלו לפעול בישראל היא רגולציה אשר לא מכירה בשינויים הטכנולוגיים האחרונים, ולא מאפשרת להן לבצע שינוי של ממש בענף הביטוח. ניתן להניח שאילו הרגולציה הייתה מאפשרת לחברות אלו להתפתח ביתר קלות, היינו רואים אותן בוחרות בישראל, בדיוק כפי שמובילאיי, ווייז ומוביט, ועוד רבות, בחרו לפניהם בישראל כמקום האולטימטיבי להתחלת הפעילות. הדוגמה של חברות ביטוח שמעניקות הנחה ללקוחות שמתקינים מובילאיי היא סנונית ראשונה למהפכה שענף הביטוח בישראל יכול לעבור". עוד מציינים ב-BDO, נוסף על מובילאיי, ש"קיימות מספר חברות ישראליות הפועלות בסקטור ה-Insurance-Tech: למונייד, היפו (HIPPO) ונקסט אינשורנס".

יתרונות לאימוץ טכנולוגיות, עדיין לא בישראל

לאחרונה, נציין, זוכה תחום הפינטק לביטוח - ה-insuretec - להתייחסות גוברת בישראל, ובין היתר ישנו מהלך שמובילות קרן ההון סיכון JVP וחברת הביטוח AXA, או המהלכים של AIG ישראל (יחד עם החברה האם) להשקעה בתחומים אלה.

כאמור, ב-BDO מסתכלים על תמונת החדשנות באופן רחב הרבה יותר מ"רק" ממשקים טכנולוגיים בין לקוח ליצרן או כלים טכנולוגיים הפועלים בעולמות הביג-דאטה והניתוח לשיפור ניהול עולם הביטוח והסיכונים. מבחינתם חדשנות היא גם ביחס לאופי המכירות - מכירה דרך גורם מתווך (סוכן ביטוח, בעיקר) או בשיווק ישיר (על-ידי החברה המבטחת). כך, אומרים ב-BDO, "נתח השוק של אפיקי הביטוח הישיר בישראל הם מהנמוכים במדינות המערב", ולכן הם קובעים ש"כפועל יוצא, ההוצאה למשק בית על ביטוח כללי בישראל גבוהה בכ-20% ביחס לממוצע במדינות ה-OECD".

לעומת המצב בישראל, מסבירים ב-BDO, "בענף הביטוח העולמי מתרחשת בשנים האחרונות מהפכה של ממש", ו"התפתחות והתקדמות הטכנולוגיה בתחומים רבים, ובעיקר בתחום הטכנולוגיה הדיגיטלית, מאפשרות לשינויים רבים להתרחש, ובהם בולטים שניים משמעותיים: פלטפורמות אינטרנטיות שמחברות את חברת הביטוח ישירות עם המבוטח, באופן שמייתר את שירותיו של סוכן הביטוח; ותחומים רבים בהתקדמות הטכנולוגיה, שאפשרו להתאים התאמה מדויקת יותר לסיכון הספציפי של הלקוח". על כך הם מוסיפים, כי "הפריצה הטכנולוגית בתחום נמצאת בעיצומה במדינות רבות, והיום נתח הולך וגדל מענף הביטוח לרכב במדינה כמו ארה"ב, מתבצע באופן ישיר, תוך שימוש בטכנולוגיות רבות וללא סוכן".

כך למשל, לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ של BDO, שערך את המחקר שממנו אנו מצטטים, "תחום הרכב עובר מהפכה של ממש, עם המעבר לרכבים חכמים, אוטונומיים, חשמליים ושיתופיים. מהפכת הרכב תביא למהפכה גם בתחום ביטוח הרכב, שתביא להורדת עלויות הביטוח, גם בהיבט של שיווק דיגיטלי ללא סוכנים וגם של מוצרי ביטוח חכמים ומותאמים. ישראל היא מובילה עולמית בחדשנות בתחום הרכב החכם, ומובילאיי היא דוגמה בולטת לכך. אולם בתחום הביטוח ישראל נשארה מאחור. ענף הביטוח בישראל נמצא עדיין בעולם הישן של הסוכנים, ואנו מפגרים ביחס למדינות המערב באימוץ טכנולוגיות חדשות בביטוח". הוא מוסיף כי ההצלחה של מובילאיי הנה "תחילת המהפכה בענף הביטוח, לא רק בתחומי הרכב".

לסיכום, על פי BDO, "ככל שטכנולוגיות כדוגמת האינטרנט של הדברים ילכו ויתפתחו, יהיה ניתן ביתר קלות לייצר מודלים המותאמים לסיכון הגלום בלקוח, נוסף על כך שלא יהיה צורך בסוכן הביטוח בתחומים שעד היום היה צורך בו, מה שיוביל למחירים נמוכים ומותאמים יותר למבוטח". לאימוץ הטכנולוגיות המתקדמות יהיו מספר יתרונות עבור המשק: "ירידת יוקר המחיה; הגדלת התחרותיות בענף הביטוח; וחדשנות טכנולוגית עולמית ושימוש בשוק הישראלי כחממה לצמיחת מיזמים בינלאומיים, דוגמת מובילאיי, וויז וגט טקסי". "ואולם", אומרים ב-BDO, "כיום אין בישראל רגולציה תומכת, ולכן הצרכן הישראלי אינו נהנה מהיתרונות, וממשיך לצרוך שירותי ביטוח בטכנולוגיות של המאה הקודמת".