כך פיטרה תע"א את מי שהתריע על העדפה חשודה של 5 ספקים

על רקע החשדות לשחיתות בתעשייה האווירית, נזכיר כי קשריה של חברת "א.ב. שירותי תעופה" עם התעשייה האווירית ועם שר הרווחה חיים כץ נחשפו בתחקיר "גלובס" שפורסם באפריל 2015

מיכאל מירב / צילום: תמר מצפי
מיכאל מירב / צילום: תמר מצפי

אחת הפרשיות שנחקרו לאחרונה ביחידת להב 433 בצוות בראשות רפ"ק שרלי הרדן, עוסקת בחברה "א.ב. שירותי תעופה" מדאליית אל-כרמל, שקשריה עם התעשייה האווירית (תע"א) ועם שר הרווחה חיים כץ (הליכוד), שהיה שנים רבות מזכיר ארגון עובדי תע"א, נחשפו לראשונה ב"גלובס" בסדרת כתבות במארס-אפריל 2015.

חברת "א.ב. שירותי תעופה" היא קבלן ותיק של חטיבת הבדק בתע"א לשירותי ניקיון, הסרת צבע וצביעה של מטוסים ואביזרי תעופה. היא הייתה אחת ממספר ספקים שטופלו באופן חריג על-ידי בכירים ב"מפעל אביזרים" בחטיבת בדק של תע"א, פרשה שאותה ניסה לחשוף מיכאל מירב, מי שהיה מנהל הספקים במפעל.

מירב ניסה להתריע בפני הממונים עליו על העדפה חשודה של 5 ספקים של "מפעל אביזרים", כולל בפני ראש מינהל רכש, מירב טמיר, ומנהל המפעל, יוסף בצלאל. כשסבר כי תלונותיו אינן מטופלות כראוי, הוא פנה בסוף 2011 לממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב), ומסר מידע על מספר פרשיות שעוררו חשדות. את המידע קיבלו ראש יחידת החקירות במלמ"ב, גדי וטרמן, ונציג מלמ"ב בתע"א, נועם גולן, המוגדר כראש מינהל טוהר המידות בחברה (שמקבל את שכרו מהחברה).

יום אחרי פגישתו עם אנשי המלמ"ב, קיבל מירב הודעה על זימונו לשימוע, ובהמשך פוטר מעבודתו בנימוק של "תפקוד לקוי" - וזאת לאור מכתבים שהוכנסו לתיקו האישי על-ידי גורמים עליהם הצביע, כמי שהיו מעורבים בהטבות החריגות לספקים שונים, עד כדי יצירת בלעדיות בתחומים שונים למספר ספקים. העתק החלטת הפיטורים של מירב נשלח לחיים כץ, המזכיר הנצחי של ארגון עובדי תע"א, אז חבר כנסת וכיום שר הרווחה.

עם השר כץ בהסתדרות

"א.ב שירותי תעופה" היא חברה בשליטת משפחת ביראני מדאליית אל-כרמל. למשפחת ביראני יש חברה נוספת העוסקת בתחום זה בשם "ביראני חברה למסחר ועבודות הסרת צבע וצביעה". שתי החברות קיבלו אשראי בנקאי כנגד שיעבוד זכויות שלהן בתע"א.

אבי המשפחה, עלי ביראני, הוא דמות ידועה ומכובדת בדאליית אל-כרמל. בראיון שהעניק לפורטל האינטרנט "הכרמל", הוא ציין בגאווה: "המשפחה מעסיקה עובדים רבים בתע"א".

בעלי המניות, המנהלים והפעילים בשתי החברות האלה הם בניו של עלי: האחים נסיר, אנואר, אמין ואמג'ד ביראני. עלי ביראני כיהן כחבר סיעת "עוז" בהסתדרות ונציג סיעת עוז בבית נבחרי ההסתדרות.

מייסד סיעת עוז בהסתדרות הוא השר כץ, האיש החזק בתע"א, ובראש הסיעה עומדים חברי ועדים בתע"א. עלי ביראני היה גם מועמד בבחירות לכנסת ה-15 מטעם סיעת "עם אחד", שבראשה עמדו חיים כץ ועמיר פרץ. בנו של עלי, נסיר ביראני, הוא חבר מרכז הליכוד, שנבחר בעבר לציר בוועידת הליכוד. בן נוסף, פטין ביראני, הוא חבר מועצת דאליית אל-כרמל מטעם הליכוד, שהיה חבר במשלחת הסברה מטעם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

תע"א מסרה בתגובה כי "הספק לא זכה לכל יחס מועדף בתע"א, וההתקשרות אתו היא על בסיס ענייני ומקצועי".

"להגדיל את ההזמנה"

בתחקיר שפורסם ב"גלובס" סיפר מיכאל מירב כי חברת "א.ב. שירותי תעופה" עבדה תקופה ארוכה ללא חוזה, ובדיעבד סופק לה חוזה רטרואקטיבי. "מירב תמיר, ראש מינהל הרכש בחטיבת הבדק שהייתה ממונה עליי, הורתה לי בסוף 2009 להוסיף לתחומי אחריותי גם את הספק 'א.ב שירותי תעופה', שטופל עד לאותו היום על-ידי עובד ותיק (א'מ')", סיפר אז מירב. "תמיר הסבירה לי שהטיפול בספק הזה מועבר אליי, כי העובד הוותיק שאל יותר מדי שאלות ו'עושה דוקטורט מכל דבר'. תמיר ביקשה ממני לא להיות בקשר עם אותו עובד ולא ללמוד ממנו את העבודה. לדבריה, היא תלמד אותי את העבודה, והטיפול שלי בספק אמור להיות קצר ומהיר.

"היא מסרה לי ביד את מחירון הספק, ותפקידי היה לבדוק שנציג הענף חתום על החשבונית, שהסכומים שרשומים בשורות החשבונית תואמים את המחירון, ולאשר את החשבונית בחתימתי. בנוסף, קיבלתי הנחיה לדאוג לכך שיהיה מספיק כסף בהזמנה לכסות את החשבוניות, ובמידת הצורך להגדיל את ההזמנה או לדאוג להפיק ולחתום על הזמנה חדשה".

- במה זה חורג מהיחס לספקים אחרים?

מירב: "מול יתר הספקים יש תקציב שנתי כלשהו והזמנה שנתית. אני לא מכיר מצב שבו מגדילים הזמנה מדי פעם או מוציאים עוד הזמנה רק כי 'נגמר הכסף', ואין מהיכן לשלם.

"הטיפול בספק הזה היה מיוחד. החשבוניות היו מגיעות בזמן. ראש מינהל כספים, שמעון פריתס, דאג שהטיפול יהיה מהיר מאוד. במקרים רבים הוא לקח בעצמו את החשבוניות ודאג שיזינו 'קליטה' במערכת המחשוב. זה לא קרה עם שום ספק אחר. פריתס מכותב על כל מייל שעוסק ב'א.ב שירותי תעופה' - וגם זה לא קרה עם ספקים אחרים".

פרקליטם של חברת "א.ב. שירותי תעופה" ושל האחים ביראני, עו"ד רמי חלבי, מסר בתגובה: "אנחנו סבורים כי ההאשמות הן האשמות-שווא לא מבוססות. אנחנו מניחים שכאשר המשטרה תשלים את החקירה, תתברר התמונה לאמיתה שחברת 'א.ב שירותי התעופה' לא קשורה לכל המיוחס".