עתירה לבג"ץ: לחשוף את תוכן הדיונים של ועדת השרים לחקיקה

העותרים מבקשים לחייב פרסום של אופן ההצבעה של כל שר החבר בוועדה, פרוטוקולים של דיוני הוועדה, שמות השרים הנוכחים בוועדה והשרים הנעדרים ממנה, החלטות הוועדה, סיכום הדיונים ועוד

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

3 ארגונים חברתיים עתרו היום (ג') לבג"ץ בבקשה כי יוציא צו שיורה לממשלה לחשוף את תוכן הדיונים של ועדת השרים לחקיקה.

בעתירה, שהגישו שלושת הארגונים, "המשמר החברתי", "לובי 99" ו-"100 ימים של שקיפות", הם מבקשים מבג"ץ לחייב פרסום של אופן ההצבעה של כל שר החבר בוועדה, פרוטוקולים של דיוני הוועדה, שמות השרים הנוכחים בוועדה והשרים הנעדרים ממנה, הנחיות ראש הממשלה ויו"ר הוועדה לוועדה, החלטות הוועדה, כיצד הצביע כל שר, סיכום הדיונים וחומרי הרקע שהועברו לשרים לפני שקיבלו החלטה.

באמצעות עורך הדין אילן יונש ממשרד חי בר אל אילן יונש ושות', כתבו העותרים כי "ועדת השרים לחקיקה הפכה לחלק אינטגרלי מהלך החקיקה, אבל דיוני הוועדה סגורים, הפרוטוקולים שלה סודיים, אופן ההצבעה של חברי הוועדה חסוי, וחומרי הרקע על בסיסם מתקבלות החלטותיה אינם מתפרסמים. מן הוועדה יוצא תוצר יחיד - אופן ההחלטה שלה: לשבט או לחסד".

לפי הנטען בעתירה, הדבר עומד בניגוד גמור לעיקרון הפומביות של הליך ציבורי ובניגוד לעיקרון השתתפות הציבור בהחלטות. "חברי הוועדה הם חברי ממשלת ישראל המחזיקים במשרות הביצועיות הגבוהות ביותר בשירות הציבור. מן הראוי כי כל שר יעמוד אחרי ההכרעה שלו בנושאי חקיקה ויישא באחריות הציבורית לכך".

לפי הנטען בעתירה, ועדת השרים לחקיקה, שהוקמה ב-1953 כדי לייעץ לממשלה כיצד להתייחס להצעות חוק מרכזיות, הפכה בשנים האחרונות לגוף שמחליט עבור כל חברי הכנסת של הקואליציה כיצד להצביע, ולמעשה היא קובעת ברוב גדול של המקרים אילו חוקים יעברו.

העתירה מותחת ביקורת חריפה על ההתנהלות של הוועדה ועל התערבותה בהחלטות הכנסת, אבל אינה מבקשת בשלב הזה שהוועדה תפסיק לנהל את הכנסת, אלא, כאמור, רק לחשוף את הדיונים שלה לציבור, כפי שחושפים את דיוני הממשלה והכנסת.

בעתירה נאמר בנוסף כי ועדת השרים לחקיקה הפכה לחלק בלתי נפרד מהליך החקיקה ומהווה מעין "שסתום" הבורר את הצעות החוק הפרטיות, מי למליאה ומי ולקבורת חמור. זאת, לפי הטענה, בניגוד לעיקרון הפרדת הרשויות.

העותרים טוענים כי ההרגל מקשה עלינו להבין עד כמה בעייתית התנהלות הזאת. "תארו לכם ועדה בכנסת או בממשלה שהייתה קובעת לבית המשפט מה לפסוק בתיקים המשפטיים, ולא בתיק כזה או אחר אלא בכולם. האם היינו משלימים עם קיומה?".

לדברי העותרים, בנוסף, "בניגוד לפעילות שדלנים (לוביסטים) בכנסת שהוסדרה בחקיקה, אין כל פיקוח או הסדרה על פעילות שתדלנים במסדרונות הממשלה, בוועדת השרים ובחברות ממשלתיות".