טבע מתייעלת: מתכננת פיטורי עד 1,000 עובדים ברחבי העולם

(עדכון) - זאת במסגרת מהלכיה שנועדו לעמוד ביעדי החוב שקבעה לעצמה לאחר רכישת אקטביס ■ תוכנית הפיטורים אינה מיועדת כרגע ליישום מיידי ■ ניסנקורן: ההסתדרות לא תסכים לשום הליך פיטורים בחברה

חברת התרופות טבע ממשיכה בתוכנית ההתייעלות כדי לעמוד ביעדי החוב שקבעה לעצמה לאחר רכישת אקטביס, חטיבת הגנריקה של חברת אלרגן, ב-2016. חוב החברה עומד היום על כ-35 מיליארד דולר. אף שהחברה ממתינה לבחירתו של מנכ"ל חדש וכניסתו לתפקיד בחודשים הקרובים, היא אינה ממתינה עם מהלכי ההתייעלות וממשיכה לבחון אפשרויות שונות. בין היתר הקפיאה החברה את בניית הקמפוס ברעננה, היא בוחנת אפשרות של מכירת נכסי נדל"ן ושכירתם מן המוכר וכן בונה תוכנית של פיטורי עובדים, כצפוי לאור הסינרגיה בין הפעילויות של חטיבת הגנריקה של טבע ואקטביס. תוכנית הפיטורים אינה מיועדת כרגע ליישום מיידי.

ל"גלובס" נודע כי על-פי המתווה אשר החל להתגבש, לא צפויים פיטורים של יותר מאלף עובדים, וייתכן כי המספר יהיה נמוך יותר. בחודשים האחרונים חלה תחלופה של מנהלים בחברה, בעקבות איחוד תפקידים ופרישה של מנהלים על רקע מצב החברה והחשש לבאות. פיטורי מנהלים בחוזה אישי אינם דורשים את אישור הוועד. עובדי טבע הישראלים מאוגדים תחת ההסתדרות הכללית.

מניית טבע ירדה בחודש האחרון ב-7% והחברה נסחרת שוב קרוב לשפל של עשור, כפי שנסחרה בפברואר, מיד לאחר ההכרעה השלילית מבחינתה במשפט הפטנטים על הקופקסון במינון של 40 מ"ג, המוצר האחראי לחלק הארי מרווחי החברה. מאז המשפט, לא הושק עדיין קופקסון 40 מ"ג של חברה אחרת, וכל יום שעובר משמעותי להחזר החוב על-ידי טבע.

המתחרות בינתיים מתעכבות

לאחר רכישת אקטביס, החברה מעסיקה בישראל כ-7000 עובדים ובעולם כ-57 אלף עובדים. בשנים האחרונות ביצעה טבע מהלכי קיצוץ בעלויות בהובלת המנכ"ל ארז ויגודמן, שעזב לפני כחודש.

ויגודמן עזב בעקבות תקופה קשה שעברה על טבע. רכישת אקטביס, אשר נחגגה על-ידי בעלי המניות של החברה, הובילה את טבע לשיא שוויה ב-2015. אז העסקה החלה להתגלות כיקרה מדי, כאשר החל לחץ מחירים משמעותי על התרופות הגנריות, שהגיע לשיאו (עד כה) באמצע וסוף 2016, ממש כאשר נסגרה העסקה במחיר שנראה גבוה מאוד מול מחיריהן הצונחים של יתר חברות הגנריקה, כולל טבע עצמה. כעת החוב של טבע שניטל ברובו כדי לממן את עסקת אקטביס, גבוה יותר משוויה של טבע עצמה.

כמו כן נפגעה טבע מרכישה כושלת של חברת רימסה המקסיקנית, עבורה שולמו 2.3 מיליארד דולר, אך הסתבר כי לחברה בעיות רגולטוריות. הפעילות של החברה הופסקה וטבע נשאבה לתהליך של תביעות עתידיות מול בעלי החברה הקודמים. ההשלכות של מהלך זה היו יחסית מינוריות לעומת עסקת אקטביס, אולם מבחינה תדמיתית רימסה היוותה עבור השוק סימן לכך שטבע כבר אינה מומחית לביצוע בדיקות מעמיקות ורכישת חברות טובות, כפי שהייתה בימי הזוהר שלה.

במקביל, נאלצה החברה דווקא במקביל לכל יתר צרותיה, לשלם סכומים של מאות מיליוני דולרים, עבור פשרות בתביעות הגבלים עסקיים ובגין מתן שוחד במדינות מתפתחות, כאשר באחד ההסכמים עם משרד המשפטים האמריקאי שולמו 520 מיליון דולר, והחברה אף הודתה במובלע באשמה.

אולם הצרה העיקרית של טבע כרגע, היא כאמור האפשרות של אובדן הבלעדיות על תרופת הקופקסון, המהווה 20% מהכנסותיה. טבע אמדה את אובדן ההכנסות ב-2017 במקרה של כניסת שני מתחרים גנריים לקופקסון בכ-1-1.3 מיליארד דולר. אולם, בינתיים דיווחה חברת מומנטה, המפתחת את המתחרה הגנרית המתקדמת ביותר כנראה, על דחייה באישור המוצר שלה וגם מיילן המתחרה לא הודיעה על תוכניות קונקרטיות להשקה.

ניסנקורן: ההסתדרות לא תסכים לשום הליך פיטורים בחברה

על רקע המתווה המתגבש, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שוחח בשעה האחרונה עם מרק סבג, סמנכ"ל קבוצת טבע ומנהל משאבי אנוש גלובליים, והבהיר כי ההסתדרות לא תסכים לשום הליך פיטורים בחברה. ניסנקורן ציין כי כל הליך עתידי שנוגע לצורך בהתייעלות והקיפו, חייב להיבחן תוך היוועצות והסכמות עם ועד העובדים וההסתדרות, ובחינת כל החלופות האפשריות. יו"ר ההסתדרות ניסנקורן מסר כי "ההון האנושי בטבע הוא זה שאחראי לצמיחתה ולהפיכתה לאחת מחברות התרופות המובילות בעולם".