מיני-מבחן לאאודי A5 קופה: ידיות קטנות עם טכנולוגיות גדולות

ה-A5 קופה החדשה היא מסוג המכוניות שמחמיאות לנהג, משדרגות את יכולת הנהיגה שלו ומבקשות גיחת בוקר לכביש ריק

בשבוע שעבר רשמה חברת אאודי ציון דרך היסטורי. אנחנו לא מתכוונים לפשיטה של חוקרי התובע הפדרלי בגרמניה על משרדי הנהלת החברה במסגרת חקירת פרשת "דיזלגייט", אלא דווקא להכרזה על הקמת חברה בת שתתמקד בפיתוח טכנולוגיה לרכב אוטונומי.

הצעד הוא חלק מההימור של אאודי על עתידה של הטכנולוגיה האוטונומית, בשיתוף עם חברת מובילאיי הישראלית. כבר הקיץ מתכוונת החברה להשיק את הדור החדש של ה-A8 עם יכולות נהיגה אוטונומיות "שלב 3", שיאפשרו לנהג להסיר את עיניו מהכביש ואת ידיו מההגה במהירויות עירוניות.

עד אז פועלת אאודי במרץ אבל בשקט להטמיע בכל הדגמים החדשים שלה יכולות כמעט-אוטונומיות, שיכשירו את הקרקע ואת הנהגים לדבר האמיתי. כך למשל, באאודי A5 החדשה, שלקחנו למבחן, ממוקמת לצד ההגה ידית קטנה ששולטת בטכנולוגיה גדולה. קובעים מהירות סף, אפילו תלת-ספרתית "אירופית", ונותנים למחשב לעשות את העבודה. עברנו עם המערכת הזו את כל כביש החוף ביום עמוס בלי לגעת בבלמים או בדוושת התאוצה ולו גם פעם אחת. רק לאחוז בהגה. המערכת אפילו בלמה בלימת חירום מלאה ושייטה בצורה חלקה ובלתי מורגשת בפקקים.

למרבה המזל, באאודי עוד לא ויתרו על הנהגים וציידו את היצירה החדשה שלהם בכל מה שדרוש כדי לספק להם הנאות פסיכולוגיות וגשמיות. העיצוב, למשל, הוא תענוג לעיניים אנינות. לא צעקני אבל גם לא מופנם. עיצוב כמו שפיליפ סטארק היה יוצר אילו עבד בתעשיית הרכב. פרופורציות רחבות-נמוכות שרומזות על פוטנציאל הביצועים; קימורים מורכבים מעל קשתות הגלגלים שמחמיאים לחישוקים הגדולים; משטחים תלת ממדיים מדויקים על מכסה המנוע, ופנסי LED שמפזרים אור מעוצב לתלפיות.

עיצוב הפנים מוכר לנו מהדור האחרון של אאודי A4. במרכזו לוח תצוגה "אנלוגי וירטואלי" על בסיס מסך LCD חד וצבעוני, שאת תצורת התצוגה שלו ניתן להתאים אישית. מערכת המולטימדיה המוכרת של אאודי עברה שדרוג ומציעה מסך דקיק ואלגנטי, תפריטים ידידותיים וקלים ומערך פיקוד מחוכם, שאינו דורש כמעט להוריד ידיים מההגה. מושבי הספורט הקדמיים מספקים תמיכה ראויה וכל העסק עטוף באיכות הייצור והחומרים המרהיבה של אאודי, עם בידוד רעשים אבסולוטי. למרות הגג הנמוך, מרחב הפנים נדיב. ההשתחלות למושבים האחוריים אמנם דורשת גמישות, אבל הם מציעים מרחב מחיה מכובד לשני מבוגרים.

ה-A5 חולקת את הפלטפורמה עם ה-A4, אבל על כביש היא מרגישה שונה בתכלית. ההגה מהיר וחד, ומתחדד עוד יותר במצב הכיול הספורטיבי, והנעת הקוואטרו מהדור האחרון (קיימת גם גרסת הנעה קדמית עם מנוע 190 כ"ס) תוכננה בקפידה כדי לשדרג את היכולות של כל נהג ולגרום לו להרגיש מיומן יותר מכפי שהוא באמת. נכנסת לפנייה מהר מדי? עזבת את דוושת התאוצה באמצע הפנייה? הכביש חלקלק ורטוב? או שאולי איזה נהג מרוצים הזמין אותך לדו-קרב? אל דאגה. ערימה של מעבדי נתונים, דיפרנציאליים ורכיבי מתלה אקזוטיים יעשו בשבילך את העבודה.

מנוע ה-2 ליטר טורבו בנזין של הגרסה הבכירה מייצר 252 כ"ס ו-37 קג"מ ומאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.8 שניות בצורה ליניארית וחלקה. זהו נתון תאוצה מכובד מאוד ואי אפשר לקרוא למכונית איטית לפי שום קנה מידה.

הבעיה, שמוכרת לנו גם מדגמי קוואטרו אחרים, היא שמעטפת היכולות של השלדה היא כה גבוהה עד שגם 250 כ"ס מרגישים צנועים. כך או כך, אאודי תשמח לפתור את בעיותיכם עם עוד 100 ואפילו 200 כוחות סוס (ועוד כמה מאות אלפי שקלים) בגרסאות ה-S הבכירות.

אאודי A5 קופה עם מנוע 252 כ"ס והנעת קוואטרו עולה 410 אלף שקלים. מחיר די קרוב לזה של המתחרות לבית ב.מ.וו (סדרה 4) ומרצדס (C קופה). במחיר הזה מקבלים מכונית ייצוגית ועתירת סטטוס, שתמלא כל משימה יום-יומית, אבל מרגישה כאילו נולדה עבור גיחה בשבת בבוקר לכבישים ריקים ומפותלים, בכל מזג אוויר.