נעילה מעורבת באירופה; מדד מנהלי הרכש של גוש האירו זינק

נעילה חיובית בבורסות אסיה ■ עליות שערים בוול סטריט ■ ההצבעה על רפורמת הבריאות של טראמפ נדחתה מאתמול להיום

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

לאחר פתיחה חיובית, בורסות אירופה ננעלו היום (ו') במגמה מעורבת, ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, בהמשך לנעילה בנטייה לעליות בבורסות אסיה, ולעליות בוול סטריט אחרי הנעילה המעורבת אמש. ברקע למסחר בשוקי העולם, דחיית ההצבעה על רפורמת הבריאות של טראמפ בארה"ב מאתמול להיום.  

 

אתמול נדחתה הצעת החוק של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לרפורמה ב"אובמהקר". הרפובליקנים בקונגרס תכננו להעלות את ההצעה להצבעה אתמול, אבל הגיעו למסקנה שאין בידם את הרוב הדרוש להעביר את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, ולכן דחו את ההצבעה להיום. טראמפ הציב לרפובליקאים בקונגרס אולטימטום ברור - אשרו היום את הרפורמה, או שתישאר ללא שינוי.

בשוק רואים בהצלחה של טראמפ להעביר את הצעת החוק בקונגרס כסמן להצלחה של הנשיא לבצע רפורמות כלכליות בארה"ב כפי שהוא הצהיר מאז היבחרו, ולהשפיע על כלכלת ארה"ב ולפיכך גם על שוק המניות. אי העברה של הצעת החוק עלולה להצית גל של ירידות שכותרתן תהיה "סיום ראלי טראמפ".

ז'אן קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית, הזהיר היום כי בריטניה תיאלץ לשלם כ-50 מיליארד ליש"ט בגלל פרישתה מהאיחוד האירופי. יונקר הזהיר גם את טראמפ כי המדיניות האנטי-אירופאית שלו עלולה להצית מלחמה באזור הבלקן. יונקר התייחס לקריאות של נשיא ארה"ב לעוד מדינות באיחוד האירופי לפרוש מהאיחוד בדומה לבריטניה.

בגוש האירו פורסם מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור (PMI) לחודש מארס, והוא קפץ לשיא רב-שנתי של 56.2 נקודות. ה-PMI של גרמניה קפץ לשיא של 15 חודשים - 55.6 נקודות, והמדד בצרפת קפץ לשיא של 70 חודשים - 58.5 נקודות. נתון דומה יפורסם בארה"ב מאוחר יותר היום. 

יו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן תדבר היום בוושינגטון על העלאת הריבית האחרונה, כמו גם על כוונות הפד להעלאות ריבית נוספות השנה. גם יו"ר שלוחת הפד בשיקאגו צ'ארלס אוונס ינאם היום. 

בורסות אסיה ננעלו מוקדם יותר היום בנטייה לעליות. מדדי וול סטריט סיימו אמש בירידות של כ-0.1% וזאת למרות שרוב היום הם נסחרו בעליות של כ-0.5%. הניקיי היפני עלה היום במסחר ביותר מ-0.9%, ברקע היחלשות הין מול הדולר. היצואניות היפניות שהכנסותיהן בדולרים הובילו את העליות בבורסת יפן.