בינו ממשיך לממש מניות פז; ייצרה לו רווח של כ-4 מיליארד ש'

זאת מאז רכש את השליטה ■ בינו מכר בסוף השבוע קרוב ל-2% מהמניות בהיקף של כ-100 מיליון שקל ■ לאחר המהלך הוא מחזיק בכ-10% בלבד מחברת האנרגיה

צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת
צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת

צדיק בינו ממשיך לצמצם את החזקותיו בחברת האנרגיה פז , ובסוף השבוע ביצע מימוש נוסף בהיקף של 100 מיליון שקל, כשמכר קרוב ל-2% ממניות החברה. במסגרת העסקה, שבוצעה מחוץ לבורסה, מכר בינו קצת יותר מ-1% מהונה של פז לגופים מוסדיים, לפי מחיר מניה של 580 שקל - נמוך בכ-2% משוויה הבוקר, ובהיקף כולל של כ-75 מיליון שקל.

העסקה כללה גם מכירת נתח מניות נוסף, של קרוב ל-1% מהונה של פז, במחיר דומה ובהיקף של 23 מיליון שקל - שלגביו יצטרכו שותפיו האוסטרלים של בינו בחברה - משפחות ליברמן ואבלס, להחליט בשבועיים הקרובים אם לממש את זכות ההצטרפות שלהן לעסקה ולקחת בה חלק. במקרה שבו יחליטו לוותר על המימוש במלואו או בחלקו, אותו נתח מניות ימומש מהחזקותיו של בינו. בעקבות המכירה הנוכחית, עומד חלקו של בינו בפז על כ-10% בלבד.

העדיף את הבינלאומי על פז

מכירה זו נעשית כחצי שנה לאחר שבינו חדל באופן רשמי להיות בעל השליטה בפז, לאחר עסקה מחוץ לבורסה שביצע בחודש ספטמבר האחרון למכירת נתח קטן ממניותיו (כ-0.2%) תמורת כ-8 מיליון שקל, אז הוא ירד יחד עם שותפיו האוסטרלים לרף של פחות מ-30% ממניות החברה - בהתאם לדרישת חוק הריכוזיות. החוק שנכנס לתוקף בסוף 2013, קבע כי על בינו ושותפיו לבחור עד סוף 2019 בין המשך ההחזקה בנכס הריאלי (פז) להמשך ההחזקה בנכס הפיננסי (הבנק הבינלאומי).

כ-3 חודשים לאחר שחדל מלהיות בעל השליטה, בסוף 2016, ביצע בינו עסקת ענק, כשמכר קרוב ל-12% ממניות פז בתמורה כוללת של כ-705 מיליון שקל. כמו היום, גם אז במסגרת העסקה נמכר נתח מניות נוסף של כ-3.5% מהונה של פז תמורת יותר מ-200 מיליון שקל - עם מתן אופציה למשפחות אבלס וליברמן לבצע את מכירת אותו נתח תוך שבועיים. אז החליטו שתי המשפחות לממש את חלקן במכירה, כשמשפחת אבלס (באמצעות חברת אינסטנז) מכרה ממניותיה תמורת כ-125 מיליון שקל ומשפחת ליברמן (באמצעות חברת דולפין) מכרה מניות תמורת כ-80 מיליון שקל.

מאז הפך בינו לבעל השליטה בפז בסוף שנת 1999, ייצרה החברה עבורו ערך אדיר של יותר מ-5 מיליארד שקל. בקיזוז ההשקעות שביצע בפז, המוערכות בכ-1.2 מיליארד שקל, עיקרן ברכישת מניות השליטה בחברה, פז ייצרה עבורו מאז רווח המצטבר לסכום עתק של קרוב ל-4 מיליארד שקל.

רוב הסכום הושג באמצעות דיבידנדים שחילקה פז לבינו ובמימוש נתחים מהחזקותיו בחברה, שנעשה בעיקרו בשנים האחרונות. בסך הכול מכר בינו מאז 2013 בכמה הזדמנויות ממניותיו בחברה, בתמורה כוללת שמצטברת לסכום של כ-2 מיליארד שקל.

בשבוע שעבר פרסמה פז, בניהולו של יונה פוגל, את דוחותיה הכספיים לשנת 2016, אותה סיכמה עם ירידה של 15% בהכנסותיה ל-10.9 מיליארד שקל, בעיקר על רקע הירידה החדה במחירי הנפט והדלקים, ולצד זאת נשחקו רווחיה ב-24% ל-545 מיליון שקל.