עוד ג'ובים? השרים יורשו למנות משנה למנכ"ל ללא ועדת איתור

ועדה מיוחדת בראשות איילת שקד ויריב לוין החליטה כי בכל משרד ממשלתי המונה מעל 150 עובדים, יורשה השר האחראי למנות מטעמו משנה למנכ"ל במשרת אמון וללא צורך במכרז

איילת שקד/ צילום: אייל יצהר
איילת שקד/ צילום: אייל יצהר

בכל משרד ממשלתי המונה מעל 150 עובדים, יורשה השר האחראי למנות מטעמו משנה למנכ"ל במשרת אמון וללא צורך במכרז או ועדת איתור. כך החליטה היום (א') ועדת שרים מיוחדת בראשות שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין, שהוקמה בעקבות ההסכמים הקואליציוניים שעסקו בין היתר ב"הגברת המשילות" או בשמה הפחות רשמי: מינויים פוליטיים.

הוועדה החליטה עוד כי ועדות האיתור הנוגעות ללמעלה ממאה משרות בכירים במשרדי הממשלה ימנו בעתיד רק 3 חברים ולא חמישה - צעד שאמור להגביר את השפעתו של מנכ"לי המשרדים. כן הוחלט כי אם השר יבחר להמיר מינוי אחד שאמור לעבור ועדת איתור למינוי אישי - הוא יורשה לעשות זאת באמצעות ועדת השירות של נציבות שירות המדינה, שמהווה כיום הלכה למעשה ועדת חריגים בה דנים במקרים הדורשים שיקול דעת מיוחד.

בעוד שחברי הוועדה בירכו היום על מה שהם מכנים "חיזוק המשילות", באופוזיציה מיהרו לתקוף.

"מדובר בשחיתות לאור יום של הממשלה הזו, שרק מחלקת טובות הנאה למקורבים על חשבון הציבור", אמרו בסיעת המחנה הציוני. "במקום לפעול למיגור וצמצום תופעת השחיתות בשירות הציבורי, הממשלה פועלת הפוך, ביצירת ג'ובים למקורבים שרק תגביר את השחיתות והסיאוב. השירות הציבורי הוא בסיס למנהל תקין בו יוכלו להשתלב כלל המועמדים הראויים, אך משמעות ההחלטה היא סגירת הדלת בפניהם לטובת מקורבים. במקום להתעסק בשינוי סדר העדיפויות הלאומי ולהתמקד ביישום רפורמות חברתיות-כלכליות לטובת הציבור כולו, הממשלה, בראשות נתניהו, ממשיכה להתעסק בקו המאוס של קידום השחיתות והמקורבים על חשבון הציבור כולו", הוסיפו בסיעה.

תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, מסר בתגובה כי: "בהחלטתה להוסיף מינויים פוליטיים חדשים בדמות משנה למנכ"ל הוכיחה הממשלה היום שוב שאין לה שום כוונה לטפל ברצינות בבעיות המשילות שלה.

"במקום לאמץ שורה של צעדים רציניים, מקצועיים ונדרשים לשיפור הליכי המינוי של בכירים בשירות הציבורי, ובמקום לשפר ולחזק תהליכים טובים לקליטה וגיוס של הון אנושי מצוין למערכת - השרים בחרו שוב ב'מקורביזם', שמייצר בדיוק את התוצאה ההפוכה".

מפלגת יש עתיד מסרה בתגובה: "ההצעה הזאת היא מפגן חסר בושה של ממשלה שעסוקה רק בעצמה ולא בציבור. הממשלה הזאת פוגעת פעם אחר פעם בכלבי השמירה של האינטרס הציבורי, הרגולטורים ושומרי הסף. כך במאבק של הממשלה נגד ״נבחרת הדירקטורים", וכך במהלך הנוכחי, שכל מטרתו לחלק לחברי מרכז ומקורבים ג׳ובים. הממשלה הזאת שכחה שהתפקיד הראשון שלה זה לשרת את האזרחים ולא את עצמה. נילחם בהצעה הזאת בכל הכוח, כי היא הצעה מושחתת וכך גם כל מי שיקדם אותה".

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, מסר כי : "במקום לעבוד, עסוקה הממשלה הזאת כל היום בסידורי עבודה. בסידור ג'ובים למקורבים, ג'ובים פוליטיים, ג'ובים לפעילים, ג'ובים למי שקרוב לצלחת. החלטת הממשלה הזאת היא מקור לשחיתות פוליטית וציבורית. היא תאפשר לשרים למנות את החברים שלהם, במקום את האנשים המוכשרים ביותר והטובים ביותר למערכת הציבורית. אותה מערכת שאמורה לעבוד למען הציבור ולא למען הפוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם".