איפה הרפורמות? כך נערכים בשווקים למהלך הבא של טראמפ

רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים בקסם, על רקע כישלון טראמפ בביטול חוק הבריאות של  אובמה: "בשווקים מתחילים להבין כי הצהרות לחוד ומציאות לחוד"

דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והמפלגה הרפובליקאית ספגו בסוף השבוע האחרון מפלה קשה: יזמתם למחוק את "אובמה-קר" - תכנית הרפורמות בשירותי ביטוח הבריאות של הנשיא הקודם - ולהחליפה בתכנית רפובליקאית - עלתה על שרטון.

יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, משך את הצעת החוק שהייתה אמורה להשיק את היוזמה הרפובליקאית. לאור הכישלון המהדהד נראה כי טראמפ יזנח את הנושא ויתמקד ברפורמה במסים. במקביל, טראמפ זקף לעצמו קרדיט על כוונתה של ספקית הכבלים צ'רטר קומיוניקיישנס, לגייס 20 אלף עובדים בארה"ב ולהשקיע 25 מיליארד דולר באינטרנט במהירות גבוהה בארבע השנים הקרובות.

אלא שחלק מההתחייבות הזו מצדו של מנכ"ל צ'רטר, טום ראטלדג', הוכרזה כבר לפני כמה חודשים ואנליסטים טוענים כי ההשקעה לא תהיה עד כדי כך גבוהה. 

לדברי רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים בקסם, "בשווקים מתחילים להבין כי הצהרות לחוד ומציאות לחוד וכי לא קל להעביר מהלכים כמו רפורמת בריאות חדשה. לראייה, הדולר נחלש ומדד ה-VIX זינק בתנודתיות והדבר מצביע על עצבנות. השווקים מתחילים להיערך מחדש למצב בו הכלכלה והפוליטיקה נפרדות זו מזו".

אשכנזי הוסיפה כי המבחן האמיתי של טראמפ יהיה בהעברת הרפורמה על המס, הנוגעת לכל סקטור וחברה בשוק ואף למשקי הבית. לכן, "בשווקים יעקבו אחרי כל מהלך הקשור לרפורמה  עד שתעבור והדבר יכול לקחת שנים".

אשכנזי: "בהקשר של טראמפ בשווקים, כאמור, נחתו לקרקע מראלי של ציפיות. ככל הנראה אנו חוזרים למצב בו הכלכלה נבחנת ברמת המאקרו - הנתונים שזורמים, מה חברות משיגות ועד כמה התמחור שלהן הולם, האינפלציה, הריביות. לאור זאת, אני ממליצה דפסנסיביים יותר בהשקעות בשוק האמריקאי, להשקיע בסקטורים שצומחים ללא קשר למדיניות טראמפ כגון טכנולוגיה ולהימנע מחברות שמנסות לרכב על גלים של רפורמות מתוכננות".