אירוע הספורט המתגמל וכמה מרוויחים הספורטאים המובילים

בשנים האחרונות עלו סכומי הפרסים בטורנירים הבינלאומיים באופן משמעותי ■ מי הם המרוויחים הגדולים, ולמה הנשים עדיין רחוקות שנות אור משוויון כשזה מגיע לכסף?

טניס / צילום: רויטרס
טניס / צילום: רויטרס

בסוף השבוע עצרו ליגות הכדורגל בעולם את המומנטום לטובת משחקי מוקדמות המונדיאל. עבור רבים, כדורגל נבחרות הוא מטרד. זה לא מה שהיה פעם. גם הרמה מייאשת. אבל בכל מה שקשור לכסף - העפלה לטורניר גביע העולם הפכה לעניין שמסדר את ספרי החשבונות של ההתאחדויות. קשה להאמין שעד לא ממש מזמן פיפ"א רק מימנה החזר הוצאות לנבחרות שהשתתפו.

לא רק פיפ"א, רוב אירועי הספורט הגדולים בעולם מודעים לכך שהאטרקטיביות שלהם תלויה ביכולת להעמיד פרסים כספיים גבוהים, ובשנים האחרונות, עם העלייה המאסיבית בזכויות השידור ובהסכמים המסחריים, סכומי הפרסים עולים באופן חד מדי שנה.

מהו, אם כן, אירוע הספורט המתגמל ביותר עבור המשתתפים בו? כדי לענות על השאלה הזאת בודדנו את הרווחים המחולקים בגין הישגים ספורטיביים בלבד - כלומר, לא הבאנו בחשבון כספים שקבוצות מקבלות בגין זכויות שידור, כספים מחסויות וכו'. בנוסף, התייחסנו רק לאירועים בינלאומיים מרמת היבשת, ללא לליגות מקומיות או מפעלים מקומיים (פרמיירליג, ליגה ספרדית, NBA, סופרבול וכו'). בנתונים לקחנו בחשבון רק את האירוע האחרון שהתרחש ולא אירועים עתידיים, וכמובן הוצאנו מהמשוואה את סבב הפוקר העולמי, שאמנם חילק כ-63 מיליון דולר באירוע של 2016, אבל פוקר הוא לא באמת ענף ספורט.

פורמולה 1

סך מענקים: 965 מיליון דולר

גורם משלם: בעלי פורמולה 1 (חברת ליברטי מדיה)

כן, מרוצי מכוניות הם האירוע מספר 1 בעולם הספורט מבחינת תגמול כספי. הנתונים הללו נכונים לסבב הפורמולה של 2016, והסיבה העיקרית לתשלומים העצומים לעשר הקבוצות המתחרות היא פשוטה: הענף המוטורי הבכיר מגלגל הכנסה שנתית של כ-1.8 מיליארד דולר. חלוקת הכסף בין הקבוצות מסתמכת על ארבעה פרמטרים: תשלום קבוע לכל הקבוצות (בעונה האחרונה 33.5 מיליון דולר לקבוצה); המיקום של הקבוצה בעונה האחרונה, כאשר המקום הראשון מקבל 19% מהסך הכול, סכום שהולך ויורד עד המקום האחרון שמקבל רק 4% ממענקי המיקום; מענקים מיוחדים לארבע קבוצות "מיוחסות" (פרארי, מרצדס, מקלארן, רד-בול) שחתמו על הסכמים נפרדים; ו"מענק פרארי": 70 מיליון דולר המוענקים רק לקבוצת פרארי מתוקף הסכמים היסטוריים.

דבר אחד חשוב לזכור: בשונה מכדורגל או מענפים אחרים שמחזיקים במקורות הכנסה מקומיים אחרים מלבד מפעלים יבשתיים (ליגות, מפעלי גביע וכו'), קבוצות הפורמולה 1 ניזונות רק מהסבב. עם ההוצאות האדירות שיש בענף, הכנסה ממוצעת של 100 מיליון דולר לקבוצה מבונוסים של הסבב לא תמיד מספיקה אפילו כדי לסיים עונה בברייק איבן.

ליגת האלופות בכדורגל

סך מענקים: 761 מיליון אירו

גורם משלם: אופ"א

הצ'מפיונס ליג הפכה למודל כלכלי שכולם רוצים לחקות. הטורניר שהתחיל בפורמט החדש והנוצץ רק ב-1992, עם 8 קבוצות שרובן די אפורות (מארסיי, ריינג'רס, ברוז', צ' מוסקבה, מילאן, גטבורג, פורטו, איינדהובן), וסך פרסים צנוע של 23.5 מיליון אירו, הצליח בזכות מיתוג מיוחד (רק 6 ספונסרים, אבל כאלה שמוכנים לשלם כסף עצום) והסכמי טלוויזיה שהלכו והתנפחו להפוך להצגה שכולם רוצים להיות חלק ממנה. גם ברמות הנמוכות - כשמכבי ת"א העפילה לליגת האלופות בעונת 2004/05 בפעם הראשונה היא קיבלה מענקים (ללא זכויות טלוויזיה) בסך 4.08 מיליון אירו; בעונת 2015/16 היא כבר זכתה ל-14 מיליון אירו, אף שלא הצליחה להוציא אפילו נקודה אחת בקמפיין.

בעונה שעברה קיבלה אלופת אירופה ריאל מדריד מענקים בסך 54.04 מיליון אירו עבור הישגים, בליגה שנמשכת 13 משחקים בלבד. אין שום אירוע בעולם שמתקרב לזה, והדבר המדהים הוא שבעונה הבאה הסכומים ימשיכו לעלות, שוב, בקצב דו-ספרתי. מעניין יהיה לראות את הקפיצה המטאורית בסכומים מ-2018, אז ייכנסו לתוקף הסכמי הטלוויזיה המשודרגים (שכזכור, גם בישראל זינקו פי חמישה בגלל המאבק בין RGE לבין פרטנר ו-ONE).

גביע העולם בכדורגל

סך מענקים: 476 מיליון דולר

גורם משלם: פיפ"א

השחיתות בפיפ"א חצתה גבולות של כל דמיון אפשרי, אבל גם הרזרבות בחשבון הבנק של הארגון הן חלומיות. 32 הנבחרות זכו בטורניר האחרון בברזיל לסכום שיא, כאשר פיפ"א העלתה בתוך 8 שנים את סכום הפרסים ב-78%. מי זוכר היום שבמונדיאל 1986 הנפלא במקסיקו שולמו 26 מיליון דולר בלבד למשתתפות.

אלופת העולם גרמניה גרפה את הסכום המקסימלי האפשרי - 35 מיליון דולר. כל התאחדות שהצליחה להשחיל נבחרת לטורניר, גם אם הפסידה את כל המשחקים, קיבלה 8 מיליון דולר. לפול הכללי לא הוספנו סכום עתק שבעבר כלל לא היה - פיפ"א תשלם גם מענקים של 209 מיליון דולר בכל אחד מהמונדיאלים הבאים (2018 ו-2022) למועדונים שישחררו שחקנים לטורניר. רק כדי שיהיה שקט.

אליפות אירופה בכדורגל

סך מענקים: 301 מיליון אירו

גורם משלם: אופ"א

גם טורניר היורו עבר מהפכה בכל הקשור לפרסים כספיים, אבל עם השנים הלך ונותר הרחק מאחורי ליגת האלופות הנוצצת. בפועל הפערים גדולים יותר בהתחשב בכך שאת המענק האחרון ששילמה אופ"א ל-24 המשתתפות ביורו - 301 מיליון אירו לטורניר יורו 2016 בצרפת - היא מחלקת אחת לארבע שנים, בעוד שהתשלומים לליגת האלופות לא רק גבוהים יותר אלא גם מוענקים בכל שנה.

המענק לנבחרת הזוכה פורטוגל עמד על 25.5 מיליון אירו, וסך הפרסים בטורניר זינק ב-53% בהשוואה לטורניר הקודם - בעיקר בעקבות ההחלטה לעלות ל-24 נבחרות. אגב, אם מביאים בחשבון את מספר הנבחרות והמרה של דולר-אירו - הרי שטורניר היורו מחלק יותר כסף מהמונדיאל של פיפ"א.

בעולם יש חמש קונפדרציות יבשתיות מקבילות שמנהלות מפעלים כמו אופ"א, אבל הן לא מתקרבות לעושר של הכדורגל האירופי. באליפות אפריקה שהתקיימה בחודש שעבר בגאבון, הטורניר המקביל ליורו ביבשת אפריקה, חולקו למשתתפות פרסים בסך 16.4 מיליון דולר בלבד.

אליפות ארה"ב בטניס

סך פרסים למשתתפים: 46.3 מיליון דולר

גורם משלם: התאחדות הטניס האמריקאית USTA

הטניס הוא ענף הספורט האישי המתגמל בעולם מאז ומעולם. במשך שנים קיימת תחרות בין ארבעת הגראנד סלאמים על תשלומי הפרסים לטניסאים, והתחרות הזאת התעצמה בשנים האחרונות. אף טורניר לא רוצה להישאר מאחור, מתוך ידיעה ברורה שההיסטוריה לא תסייע לשמר את מעמדו אם לא יהיה אטרקטיבי עבור השחקנים. חלק מהעלייה משויכת למאבקים של השחקנים, בעיקר דרג הביניים, על דרישה להקצות יותר כספים לסיבובים הראשונים.

אליפות ארה"ב שמתקיימת בסוף הקיץ בניו-יורק ממשיכה להוביל את הסבב מבחינת אטרקטיביות, בזכות כמה יתרונות גדולים - היא מחזיקה באצטדיון הטניס הגדול בעולם ("ארתור אש" - 23,771 מקומות) שמאפשר למארגנים להכניס בשבועיים של הטורניר כ-720 אלף צופים, בהשוואה לווימבלדון, למשל, עם אצטדיון מרכזי שמכיל סה"כ 14,916 מקומות וסך של 493 אלף צופים בטורניר.

גם שוק החסויות וזכויות הטלוויזיה האמריקאי מפנק יותר מזה האירופי. הנהנים הגדולים הם השחקנים, כמובן - בטורניר של 2016 בניו-יורק קיבלו המנצחים בטורניר היחידים את הצ'ק הגדול ביותר שמחולק על מגרש טניס - 3.5 מיליון דולר כל אחד.

השני ברשימת הגראנד סלאמים הוא וימבלדון, עם 41.05 מיליון דולר; אליפות אוסטרליה מחלקת 37 מיליון דולר, וסוגר את הרשימה הרולאן גארוס בפריז עם כ-35 מיליון דולר.

The Players Championship (גולף)

סך פרסים למשתתפים: 10.5 מיליון דולר

גורם משלם: מארגני הטורניר

הטורניר הזה זכה לכינוי "הגראנד סלאם החמישי" של הגולף, בזכות הפרסים שהוא מחלק בטורניר, שאף עברו את אלו המחולקים בסלאמים. הוא נחשב לטורניר צעיר יחסית - פועל מאז 1974 - ועבר חמישה מקומות, עד שב-1982 התיישב במקום הקבע שלו בפונטה ורדה שבפלורידה. בעונה הראשונה חילק 250 אלף דולר, וב-1987 כבר נכנס לרשימת הטורנירים המשלמים מיליון דולר פרסים. המנצח בטורניר לוקח נתח עצום מהקופה הכללית - במקרה הזה 19% ששווים 1.89 מיליון דולר.

כסף לנשים? הדרך ארוכה לשוויון

נשים בעולם הספורט המקצועני מתוגמלות ביד רחבה ובאופן שווה לגברים רק בטניס. ב-1973 הפך טורניר היו.אס אופן בטניס לראשון שהשווה את סכום הזכויות של גברים ונשים, ולפי סקר של ה-BBC מ-2014, שבחן 35 ענפי ספורט שונים שמחלקים פרסים כספיים, 25 מתוכם מחלקים סכומים שווים לגברים ונשים.

מלבד טניס, כשזה מגיע לטורנירים הגדולים, המרחק רב: האירוע העולמי הגדול והמתגמל ביותר בספורט נשים הוא גביע העולם בכדורגל של פיפ"א, ושם המרחק עצום: בטורניר האחרון של 2015 שילמה פיפ"א מענקים בסכום כולל של 15 מיליון דולר ל-24 הנבחרות המשתתפות - 3.1% מהסכום ששילמה בטורניר המקביל בגברים.