עד שייצא עשן לבן: הושלם פרויקט הסולקנים ביחידה 5 בחדרה

מהלילה נפלטת פלומה לבנה שרובה אדי מים מהארובה החדשה שנבנתה בפרויקט, וצומצמה ב-90% פליטות הגופרית הדו-חמצנית ■ גרינפיס: גם עם הסולקנים עשרות אנשים ימותו מהזיהום מדי שנה

תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי
תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי

שלב ההרצה של הסולקנים ביחידה 5 בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה הסתיים, והלילה הופעלה לראשונה הארובה שנבנתה לצורך הפרויקט, ופלטה את מה שמכונה "פלומה לבנה", שברובה היא אדי מים. בעוד 3-4 חודשים צפויה השלמת הפרויקט גם ביחידה 6 בחדרה, ולאחר מכן ירוכזו כל המאמצים בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, שם החלה העבודה ביחידה הראשונה מתוך ארבע. הפרויקט כולו צפוי להסתיים לקראת סוף 2019, בעלות של 8 מיליארד שקל.

הסולקנים המותקנים ביחידות הפחמיות (FGD) מיועדים להפחית כ-90% מפליטות הגופרית הדו-חמצנית. הסולקנים מבוססים על תהליך ספיחה של הגופרית הדו-חמצנית על אבן גיר מומסת במים. בשל תהליך הספיגה "הרטובה", הגזים הנותרים רוויים באדי מים, שהם הפלומה הלבנה העולה מהארובה. בתחתית הארובה שהוקמה לצורך הפרויקט, שגובהה 250 מטרים ובסיסה בקוטר 30 מטר, הוקם מפעל לאחסנה, הכנה וטיפול באבן גיר וגבס, שיפונה ויימכר לתעשיית הבנייה.

במקביל בוצע בחדרה שדרוג של מערכות השריפה בדודי הקיטור, וכן הותקנו אמצעים להפחתה של 80%-90% מתחמוצות החנקן. המתקנים להפחתת פליטות החנקן החלו לפעול כבר ביוני 2016.

יו"ר דירקטוריון חברת חשמל, יפתח רון-טל, אמר כי מדובר ב"פרויקט לאומי ייחודי", המהווה "אבן דרך בהשקעתה של חברת החשמל באיכות הסביבה לדורות הבאים". עופר בלוך, מנכ"ל החברה, אמר כי "נוספה משמעות חדשה לאימרה 'עד שיצא עשן לבן', אלא שאת העשן מחליפה פלומת אדי מים לבנה אשר מסמלת שלב משמעותי ביצירת אוויר נקי יותר לתושבי חדרה והסביבה".

השר להגנת הסביבה זאב אלקין מסר כי תוכנית הפחתת הפליטות ביחידות הפחמיות "תביא לשיפור באיכות האוויר... תחנות הכוח הן מקור הפליטה הגדול בישראל, ולכן המשרד הציב תנאים מחמירים, למען בריאות תושבי האזור".

מארגון הסביבה גרינפיס ישראל נמסר: "לא ברור מי הזדרז להכתיר את העשן שייתמר מהארובה בחדרה בתור פלומה לבנה, אך אלה בוודאי לא אדי מים. גם עם הסולקנים, המזהמים הנפלטים מיחידות 5 ו-6 יגבו את חייהם של עשרות אנשים מדי שנה. לעול הבריאותי הזה יש לשים סוף, ועל שר האנרגיה להיערך להתנתקות מוחלטת מהפחם, כפי שנוהגות מדינות כמו בריטניה, אוסטריה ואחרות".

בגריפיס דורשים השר יובל שטייניץ להתחייב לסגירה מדורגת של יחידות הייצור הישנות 1-4 בחדרה עוד לפני יוני 2022, כפי שהוא מתכנן: "אנו קוראים לשטייניץ לסגור מחצית מהיחידות תוך שנתיים, ולהקדים את השבתת היתר כדי להציל חיי אדם".