איוונקה ובעלה בטופ: הונם של אנשי הסגל של טראמפ נחשף

דוחות פיננסיים על אנשי הצוות של טראמפ איששו את ההערכה: הנשיא הקיף את עצמו באנשים אמידים מאוד ■ לפי המסמכים, שווי נכסי היועצים נאמד ביותר מ-12 מיליארד דולרים ■ מי הכי עשיר? ומה ההבדל בין צוותו של הנשיא הנוכחי לצוותו של הקודם?

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

הבית הלבן פרסם הלילה (שבת) את הדוחות הפיננסיים של אנשי הצוות של הנשיא דונלד טראמפ, בהם בתו איוונקה טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר. הדוחות אישרו את ההערכה לגבי הנשיא, שלפיה, הוא הקיף את עצמו ביועצים אמידים למדי. לפי המסמכים, הונם של קושנר ורעייתו איוונקה, המשמשים יועצים של הנשיא, שווה יחד כ-741 מיליון דולרים.

גורמי אתיקה בבית הלבן מסרו כי הגשת המסמכים סיפקה הצצה למצב הפיננסי של אנשי הצוות כשהם נכנסו לראשונה לתפקידם ולפני שהחלו למכור מניות ונכסים אחרים שהציבו מולם ניגוד אינטרסים. עם זאת, נכסיהם של טראמפ וסגן הנשיא מייק פנס לא פורסמו בדוחות אלו.

לפי "ניו-יורק טיימס", הדוח בן 54 עמודים על קושנר, שכולל גם את נכסיה ושכרה של רעייתו איוונקה, חושף את שווי אימפריית הנדל"ן וההשקעות של הזוג. שמו של קושנר נקשר בעמדות הנהלה ב-266 חברות, תאגידים וארגונים שמהם התפטר מאז ינואר. מחוקקים דמוקרטים הביעו חשש לניגוד עניינים במקרה של קושנר, שכמו טראמפ, נחשב ליזם נדל"ן מצליח בניו-יורק.

השבוע הוסיף רשמית טראמפ את בתו איוונקה לצוותו. איוונקה, שעמדה בראש עסק לאופנה והייתה מעורבת בעסקי הנדל"ן של אביה, פרשה מניהולם כשאביה נכנס לבית הלבן. התפקיד הרשמי של איוונקה יהיה כעת יועצת לנשיא, והיא תיחשב לעובדת פדרלית שלא תקבל שכר.

לפי הדוחות הפיננסיים, שווי הונו של היועץ הבכיר סטיב באנון בטרם החל את עבודתו בבית הלבן מוערך בין 3.3 מיליון ל-12.6 מיליון דולרים. באנון עסק בנדל"ן וכן עמד בראש אתר החדשות הימני "ברייטבארט", כמו גם בייעוץ תקשורת.

ראש הסגל של הבית הלבן, ריינס פריבוס, החזיק בנכסים בשווי שמוערך בין 604 אלף ל-1.16 מיליון דולרים, ושכרו עמד על 1.42 מיליון דולרים. כ-566 אלף דולרים משכרו הגיע מהוועדה הרפובליקנית הלאומית והיתר משותפתו בחברת עורכי דין במילווקי. לפי הדוחות, יועצת הנשיא קליאן קונוויי הרוויחה בשנה שעברה 842,614 דולרים. שווי נכסיה מוערך בין 11 מיליון ל-44.2 מיליון דולרים.

איש הצוות העשיר ביותר הוא גארי קון, נשיא בנק ההשקעות "גולדמן זקס" לשעבר, שעומד כעת בראש המועצה הלאומית לכלכלה. שווי נכסיו נאמד בין 253 מיליון דולרים ל-611 מיליון. שכרו בשנה שעברה הסתכם ב-77 מיליון דולרים.

כאמור, הדוח הפיננסי על נכסיו של טראמפ טרם כניסתו לבית הלבן לא פורסם. מאז הבחירות בנובמבר העלו בתי המלון שלו ומגרשי הגולף שבבעלותו חששות לגבי ניגוד אינטרסים. הוא אמנם העביר את השליטה בעסקיו לשני בניו הגדולים, אך ארגוני אתיקה התלוננו כי העברות אלה אינן מספיקות, והפצירו בטראמפ להתרחק מהשקעותיו או להקים קרנות נאמנות עיוורת עבורן.

אנשי סגל הבית הלבן האמידים נדרשים לחתום על הסכמי אתיקה שבהם הם מסכימים להתפטר מתפקידיהם ולהרחיק את עצמם מנכסיהם כדי להימנע מניגוד עניינים. משרד האתיקה העצמאי בבית הלבן שעבר על הדוחות שמסרו אנשי הסגל דיווחו כי 25% מהם היו "מורכבים במיוחד", ולכן ייתכן שמגישי המסמכים עשירים עוד יותר.

לשם השוואה, רק מעט מאוד מאנשי הסגל של הנשיא הקודם ברק אובמה נכנסו לקטגוריית הדוחות "המורכבים במיוחד". שני שלישים מהדוחות של אנשי הצוות של אובמה דורגו "פשוטים" או "רגילים". זאת, בעוד רק שליש מאנשיו של טראמפ הוגדרו בשתי קטגוריות אלו.