סוחר אופציות שזכה לכינוי "50 סנט" מהמר על זינוק במדד הפחד

שחקן אופציות משמעותי רכש בימים האחרונים בלוקים של אופציות CALL על מדד ה-VIX ■ לפי הערכות, עד כה הפוזיציה שלו גרמה לו להפסדים של כ-75 מיליון דולר, אך הוא ממשיך באותה אסטרטגיה ■ גידור השקעות או שהמפולת קרובה?

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

סוחר גדול שמהמר על זינוק במדד ה-VIX (מדד הפחד) מעורר הרבה תשומת לב בשוק האופציות האמריקאי בימים האחרונים. הסוחר המסתורי זכה לכינוי "50 סנט" משום שהוא נוהג לרכוש אופציות רכש (אופציות call) על מדד הפחד שמחירן עומד על 50 סנט או קרוב לכך.

שחקן האופציות הגדול פתח פוזיציה עצומה של אופציות על מדד ה-VIX ועד כה הפסיד, לפי הערכות,  75 מיליון דולר אך נראה כי זה לא מונע ממנו להמשיך ולהגדיל את הפוזיציה. "זה מישהו שלא 'ממצמץ' כאשר הוא מפסיד הרבה כסף", מציין פראביט צ'ינטאונוואניץ', אסטרטג השקעות בחברת Macro Risk Advisors, שהצליח לזהות את התנועה של סוחר האופציות. לטענתו, ייתכן ומדובר בגוף מוסדי גדול או בקרן גידור.

מדד הפחד, הוא מדד המשקף את סטיית התקן הגלומה הממוצעת של אופציות סביב הכסף הנסחרות על ה-S&P500. המדד מחושב על פי נתוני סטיית התקן הגלומה (סטיית התקן שמתקבלת אם משווים את מחיר האופציה בבורסה לנוסחת התמחור שלה ומחשבים את סטיית התקן שבנוסחה כנעלם) של 8 אופציות Call ו-8 אופציות Put שיש להן לפחות 30 יום לפקיעה. למעשה, ה-VIX נותן אומדן לסטיית התקן הגלומה של השוק, כך שסטיית תקן גבוהה משמעה שקוני האופציות מוכנים לשלם מחיר גבוה עבור הגנה מפני תנודתיות ולפיכך היא מזוהה עם פחד. לפיכך,מדד פחד VIX גבוה מופיע בדרך כלל כשהשוק בתחתית ו-VIX נמוך מאפיין בדרך כלל רמות שיא של השוק. 

אומנם לא ניתן לדעת מיהו אותו שחקן אופציות, והאם האסטרטגיה שלו מיועדת לגידור השקעות אחרות או משום שהוא באמת מהמר על עלייה חדה בתנודתיות וירידה בשוק המניות. עם זאת,  צ'ינטאונוואניץ' טוען כי סוחר האופציות הצליח להשאיר רמז אחד - מדי יום הוא רוכש בלוק של 50 אלף אופציות על מדד הוויקס ששווי כל אופציה עומד על 50 סנט. "לא משנה לו/להם מה יהיה שער הפקיעה, הם פשוט רוכשים אופציות ששוות 50 סנט", לדבריו.

כך למשל, ביום חמישי האחרון סוחר האופציות רכש 50 אלף אופציות קול לחודש מאי על מדד הוויקס עם סטרייק של 21 ומחיר של כ-49 סנט, בסכום כולל של כ-2.5 מיליון דולר (המכפיל של ה-VIX הוא 100). האופציות הללו יירדו לטמיון אלא אם כן ה-VIX יזנק בכ-82% בתוך כחודש וחצי והסוחר יפסיד את כל סכום ההשקעה אם המדד יסגור מתחת למחיר של 21.49 בפקיעה. ביום שישי האחרון ה-VIX זינק בכ-7.2% וסגר בשער של 12.37.