ראשי משרד התיירות ייחקרו בחשד לתפירת מכרזי כ"א

עפ"י החשד, המנכ"ל אמיר הלוי וסמנכ"ל משאבי אנוש אשר ונונו, לצד בכירים נוספים, התאימו את הקריטריונים במכרזים לשתי עובדות מסוימות

אגף החקירות בנציבות שירות המדינה פתח לאחרונה בחקירה רשמית נגד בכירים במשרד התיירות, ובהם המנכ"ל, אמיר הלוי, וסמנכ"ל משאבי אנוש, אשר ונונו. על-פי החשד שנבדק, בכירי המשרד עסקו בהטיה בוטה לכאורה של מכרזים בתחום כוח-האדם בניסיון לתפור אותם למועמדים מסוימים.

מה שהביא לפתיחה בחקירה הוא ככל הנראה פנייה שנעשתה בחודש שעבר ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, על-ידי התנועה לאיכות השלטון. בתנועה הצביעו על כתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות", בה נחשפו התכתבויות פנימיות בין בכירי המשרד, שכינו את המכרזים שפורסמו על שמן של מועמדות ספציפיות: "המכרז של ג'ני" ו"המכרז של קרן".

חלק מההתכתבויות כוללות הנחיות מפורשות להתאמת הקריטריונים של המכרזים לאותן מועמדות. המדובר בג'ני ארבל, שהועסקה במשרד במשך 3 שנים על תקן סטודנטית, עזבה באופן פורמלי והתמודדה על תפקיד מרכזת תחום השקעות בתיירות; ובקרן זילברמן, שהייתה עובדת קבועה במשרד עם ותק משמעותי יותר והתמודדה על תפקיד מנהלת אגף תשתיות ציבוריות.

על-פי ההתכתבויות הפנימיות, יועץ חיצוני התריע כי המכרז בו מתמודדת זילברמן עלול להיראות כמכרז שנתפר במיוחד עבורה, ועל כן המליץ לבצע התאמות שונות בתנאי הסף. בתגובה לדברים, יועצת המנכ"ל כתבה כי "אין לה ניסיון בניהול תקציב תשתיות, והיא לא תעבור את תנאי הסף".

בתנועה לאיכות השלטון דרשו מהיועמ"ש וממפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירה פלילית, זאת בגין עבירה לכאורה על חוק חובת מכרזים. לפי שעה מדובר כאמור בחקירה שמובילים אנשי המשמעת והחקירות בנציבות שירות המדינה, אולם גורם בכיר שמעורה בעניין הבהיר היום (ג') ל"גלובס" כי אם אכן יתברר שהמכרזים נתפרו למידותיהם של מועמדות מסוימות - הרי שמדובר בעבירה פלילית ואפילו חמורה.

על-פי הערכות, גם אנשיו של מבקר המדינה יוסף שפירא החלו לבחון את ההיבטים השונים שעולים מהפרשה.

גורמים במשרד התיירות מודים כי ההתכתבויות הפנימיות שנחשפו מצביעות על התנהלות לא ראויה, אולם לדבריהם אין מקום להפוך את המקרה לשחיתות. עוד הם מציינים כי בשני המקרים מדובר היה במועמדות ראויות שזכו לשביעות-רצון גבוהה מעבודתן.

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "באגף החקירות בנציבות מתנהלת חקירה בנושאים שונים הקשורים למשרד התיירות. האגף לא נוהג למסור פרטים אודות חקירות שהוא מנהל".

ממשרד התיירות נמסר כי "משרד התיירות ישתף פעולה עם גורמי הבדיקה בנציבות. אנו סמוכים ובטוחים שהנציבות תבדוק את העובדות לאשורן".