מזרחי טפחות מצמצם נוכחות בדרום אמריקה

מהדוחות הכספיים של הבנק עולה כי הוא סגר אשתקד את הנציגות שלו בפנמה ■ כמו כן הבנק החליט לסגור גם את הנציגות שלו באורוגוואי, וסגירתה תושלם במהלך השנה

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

מזרחי טפחות מיישר קו עם הבנקים הישראלים האחרים ומצמצם נוכחות בדרום אמריקה. מהדוחות הכספיים של הבנק עולה כי הוא סגר אשתקד את הנציגות שלו בפנמה. כמו כן הבנק החליט לסגור גם את הנציגות שלו באורוגוואי, וסגירתה תושלם במהלך השנה.

למזרחי טפחות גם נציגויות במקסיקו וגרמניה, שנראה כי לפחות לעת עתה אין תוכניות לסגור אותן. בנוסף לכך יש לבנק סניפים בלוס אנג'לס ובלונדון וכמובן חברה בת בשווייץ, הפועלת בתחום הבנקאות הפרטית ואשראי לרכישת נדל"ן בישראל.

במזרחי טפחות, בניהולו של אלדד פרשר, מתכוונים למקד את הפעילות הבינלאומית בלונדון. לחברה סניף בלונדון הפעיל בעיקר בתחום האשראי העסקי, סחר חוץ והוא גם בעל פעילות בתחום הבנקאות הפרטית. בעוד מרבית הבנקים החליטו לצאת מהפעילות בלונדון, הבנק דווקא רוצה להתרחב בפעילות זו ולנצל את העובדה שחלק מהבנקים הישראלים יצאו מהמדינה. תיק האשראי של הפעילות הבינלאומית של הבנק צמח בכ-5% אשתקד ל-3.3 מיליארד שקל, כשמרבית הצמיחה מיוחסת לפעילות בלונדון.

כמעט לכל הבנקים הישראלים הייתה פעילות באורוגוואי בין אם בדמות נציגות, סניף או חברה בת, ששירתו חלקים גדולים מהקהילה היהודית בדרום אמריקה.

אלא שבשנים האחרונות יצאו הבנקים מהפעילות במדינה הדרום אמריקאית. הסיבה המרכזית לכך היא התגברות הרגולציה בתחום הבנקאות הפרטית וחקירות של הרגולטורים האמריקאיים בחשד להעלמות מיסים של לקוחות אמריקאים שבוצעו, בין היתר, בסיוע הנציגויות בדרום אמריקה.

נזכיר כי מזרחי טפחות, בדומה לבנק הפועלים, נמצא בימים אלה בחקירה מול הרשויות בארה"ב בחשד כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. חקירה דומה התנהלה גם נגד לאומי והסתיימה בקנס עתק של 400 מיליון דולר. עד כה הפריש מזרחי טפחות בגין פרשה זו כ-170 מיליון שקל.הבנק הישראלי הראשון לצאת מהפעילות בדרום אמריקה היה בנק לאומי, שסגר את השלוחה באורוגוואי לפני מספר שנים. לפני כשנתיים וחצי החליט גם דיסקונט לצאת מהפעילות בדרום אמריקה, ומכר את דיסקונט לטין אמריקה הנמצא באורוגוואי ל-BBVA הספרדי. לפני מספר חודשים, החליט גם בנק הפועלים לצאת מפעילות במדינה זו ולסגור את פועלים לטין אמריקה, וכעת מזרחי טפחות צפוי להשלים את יציאת הבנקים הישראלים ממדינה זו.