כלל ביטוח נסוגה מהנפקת המניות הפרטית של שטראוס

הנסיעה צמצמה את היקף ההנפקה ב-55 מיליון שקל ■ לפי ההערכות, הסיבה לכך היא החלטת שטראוס לצאת במקביל להנפקה הפרטית גם לגיוס ציבורי במחיר דומה

גדי לסין / צילום: איל יצהר
גדי לסין / צילום: איל יצהר

חברת כלל ביטוח החליטה ברגע האחרון לסגת מהשתתפותה בהנפקת המניות הפרטית שביצעה שטראוס במהלך בזק השבוע, ובעקבות כך היקפה של ההנפקה הצטמצם מ-200 מיליון שקל ל-145 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". כספי ההנפקה הם חלק מהמימון שמגייסת שטראוס לרכישת מניות המיעוט בחברה הבת שטראוס קפה בתמורה כוללת של כ-1 מיליארד שקל.

על-פי ההערכות, בכלל ביטוח נסוגו מההשקעה בעקבות החלטתה של קבוצת המזון והמשקאות לצאת במקביל להנפקה הפרטית גם בגיוס הון ציבורי במחיר דומה (הפרש של כ-1.3%). שלושת הגופים המוסדיים שנותרו לאחר יציאתה של כלל ביטוח מההשקעה בהנפקה הפרטית, הם פסגות, הפניקס ומגדל, בסך הכול בסופו של דבר גיוס ההון הפרטי כלל הקצאת כ-2% מהונה של שטראוס לגופים אלה, במחיר של 63 שקל למניה.

במקביל, בשלב המוסדי של ההנפקה הציבורית הבטיחה שטראוס גיוס של כ-115 מיליון שקל, ובשלב הציבורי שהתקיים היום לא התווספו סכומים נוספים, בשל העובדה שהמחיר שנקבע בשלב המוסדי (אפקטיבי, אחרי הנחת התחייבות מוקדמת) דומה למחיר השוק של המניה העומד על קרוב ל-64 שקל. בסך הכל שטראוס גייסה כ-260 מיליון שקל בשתי הנפקות ההון שביצעה החברה השבוע, לראשונה זה 13 שנה, מאז שמיזגה לתוכה את חברת עלית בשנת 2004.

הדרך למימון המהלך בשטראוס קפה

גיוסים אלה התבצעו בהמשך להלוואה בהיקף של כ-310 מיליון שקל שקיבלה בימים האחרונים שטראוס, המנוהלת על-ידי גדי לסין, מקבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שגם הם מיועדים למימון עסקת הרכישה.

בשבוע שעבר עדכנה שטראוס על עסקת הענק לרכישת 25.1% ממניות החברה הבת שטראוס קפה מידי שותפתה האמריקאית, קרן TPG קפיטל, תמורת 257 מיליון אירו, בעסקה המשקפת לחברה הבת שווי של כ-1 מיליארד אירו.

שטראוס עדכנה באותו מועד כי שילמה 172 מיליון אירו מסכום הרכישה כבר במועד החתימה על ההסכם, באמצעות מקורותיה העצמיים והלוואה קצרת-מועד בסך של 434 מיליון שקל, שכאמור הוחלפה בעיקרה באמצעות ההלוואה שקיבלה מהראל. את יתרת הסכום, בהיקף של 85 מיליון אירו, נדרשת שטראוס לשלם עד אמצע חודש אוגוסט.

234 מיליון שקל מסכום ההלוואה של הראל נועדו להחליף הלוואה קצרת-מועד שלקחה שטראוס כדי לממן את חלקה הראשון של עסקת רכישת מניות המיעוט בשטראוס קפה, והיתרה, בהיקף של 78 מיליון שקל, הועמדה לשטראוס כמסגרת אשראי.

שטראוס קפה מהווה היום את פעילותה העיקרית של קבוצת שטראוס, ואחראית על קרוב ל-50% מהכנסותיה. בשטראוס הסבירו עם ההודעה על המהלך, כי "העסקה יוצרת ערך, תתרום לרווחיות ותאפשר יתר גמישות אסטרטגית, אופרטיבית וניהולית".

שטראוס קפה נחשבת לאחת מעשר חברות הקפה הגדולות בעולם מבחינת היקף מכירותיה, עם נתח שוק של 2.4% בקפה קמעונאי, 14 אתרי ייצור בעולם וכ-7,500 עובדים (כ-780 בישראל). בסיכום 2016 צמח היקף פעילותה ב-7% ל-3.7 מיליארד שקל. לצד זאת, שטראוס קפה הציגה אשתקד עלייה של 10% ברווחיה הגולמיים, שהתקרבו ל-1.2 מיליארד שקל, ובשורה התפעולית נרשמה קפיצה של 34% ל-359 מיליון שקל. בשטראוס מייחסים את השיפור בפעילות לעלייה כמותית במכירות, וכן להעלאות מחיר שנעשו בחלק ממדינות הפעילות, בעקבות עלייה בעלות הקפה הירוק ושחיקת מטבעות ביחס לדולר האמריקאי.

שטראוס
 שטראוס