הצהרה רשמית מסוריה: "התקיפה – צעד מטופש ולא אחראי"

ארמון הנשיאות פרסם הצהרה שלפיה התקיפה האמריקאית "מגבירה את הרצון שלנו להכות בטרוריסטים ובמשתפי הפעולה שלהם בסוריה" ■ הטלוויזיה הסורית: "9 מטוסים הושמדו בתקיפה, 6 חיילים ו-4 ילדים נהרגו"

בשאר אסד / צילום: רויטרס
בשאר אסד / צילום: רויטרס

אחרי המתקפה האמריקאית בחומס הלילה, בארמון הנשיאות בסוריה פרסמו היום (ו') הצהרה לפיה הפעולה הייתה "צעד מטופש וחסר אחריות".

עוד אמרו בארמונו של הנשיא בשאר אסד כי "האגרסיביות של ארצות-הברית רק הגבירה את נחישותנו לתקוף את הטרוריסטים ולהעצים את הפעולות נגדם".

"האגרסיביות הגבירה את החלטתה של סוריה להכות בטרוריסטים, להמשיך לרסק אותם ולהעלות את הקצב של הפעולות כדי להשיג את המטרה", נאמר בהודעה. עוד טענו בארמון כי ארצות-הברית "הלכה שבי אחרי תעמולה שקרית", בכוונם להאשמת משטר אסד במתקפה הכימית באידליב.

ארה"ב תקפה הלילה את בסיס חיל האוויר הסורי בעיר חומס שבמערב סוריה, שממנו, מאמינים גורמי המודיעין במערב, המריאו המטוסים שביצעו את מתקפת הגז השבוע במחוז אידליב. כשישה חיילים סורים נהרגו בהפצצה ונזק כבד נגרם למתקן. ברוסיה אמרו בתגובה כי מדובר ב"מכשול במלחמה בטרור". סוכנות הידיעות הסורית פרסמה כי "כתוצאה מהתקיפה האמריקאית נהרגו תשעה אזרחים, ארבעה מהם ילדים ושבעה נפצעו בכפרים הסמוכים לזירת התקיפה".

כמה שעות לאחר מכן פרסמה הטלוויזיה הרוסית תמונות מהבסיס "שועיראת" שהותקף. בתיעוד נראה המקום כשהוא נטוש, ללא מטוסי קרב, כשעשן לבן עדיין מיתמר. על-פי הדיווח הרוסי, תשעה מטוסים של צבא אסד הושמדו.

התקיפה האמריקאית התבצעה בהוראתו הישירה של הנשיא דונלד טראמפ. 59 טילי טומהוק, טילי שיוט מתקדמים לטווח ארוך, שוגרו משתי ספינות של הצי האמריקני שנמצאות בחלקו המזרחי של הים התיכון. גורם רשמי בארה"ב אמר כי מספר מדינות עודכנו מראש בדבר התקיפה, ובהן גם רוסיה. בהצהרה של הפנטגון הובהר כי ארה"ב נמנעה מלתקוף באזור בבסיס בו נמצאים על פי הערכות מודיעיניות כוחות רוסים. גורם נוסף בממשל הבהיר כי התקיפה בסוריה הייתה חד פעמית וכי אין כוונה להסלמה.

ברוסיה הגיבו בחריפות בנוגע לתקיפה האמריקאית. "התקיפה פוגעת משמעותית ביחסינו עם ארה"ב", נמסר בהודעת הקרמלין. "הנשיא פוטין מאמין כי התקיפה היא מכשול ליצירת קואליציה בינלאומית שתילחם בטרור".

בישראל בירכו את טראמפ על המתקפה הלילה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "בדיבורים ובמעשים שלח הנשיא טראמפ מסר חזק וברור: שימוש בנשק כימי והפצתו, הם בלתי נסבלים. ישראל תומכת תמיכה מלאה בהחלטת הנשיא טראמפ ומקווה שמסר נחוש זה מול הפעולות הנוראיות של משטר אסד, יהדהד לא רק בדמשק, אלא גם בטהרן, פיונגיאנג ובמקומות אחרים".

בנאום קצר שנשא טראמפ לאומה בשל ההתפתחויות, אמר כי הוא הורה לתקוף באופן ממוקד את שדה התעופה בסוריה ממנו יצאה המתקפה הכימית הקטלנית. "ביום שלישי הדיקטטור הסורי בשאר אסד ביצע מתקפת גז אכזרית ומזעזעת על אזרחים חפים מפשע כשהוא השתמש בגז עצבים", אמר טראמפ. "אסד חנק נשים, ילדים וגברים בזמן שהיו בחיים. זה היה מוות איטי בעבור כה רבים. אפילו תינוקות יפים נרצחו באכזריות במתקפה הברברית. אף ילד לא אמור לסבול זוועות כאלה".