הביטוח מתגמל פחות: שכר 10 הבכירים ב-2016 - נמוך מ-50 מ' ש'

שיאן השכר בענף הביטוח ב-2016 הוא איציק עוז מקבוצת הפניקס (כ-7 מיליון שקל) ■ השיאנים בבתי ההשקעות: יאיר לפידות ודב ילין, שקיבלו עבור השנה שעברה שכר בעלות של יותר מ-8.1 מיליון שקל כל אחד

יאיר לפידות ודב ילין
יאיר לפידות ודב ילין

אפריל 2016 נפל דבר בסקטור הפיננסים בישראל, עם פרסומו של "חוק תגמול לנושאי משרה בתאגידים פיננסיים", המוכר כחוק שכר הבכירים בפיננסים. חוק זה, המגביל את שכרם של בכירים בתאגידים הפיננסיים, בא לעולם בעקבות דיון ציבורי ער וביקורתי במיוחד, שהתעורר לגבי שכר המיליונים אשר לו זכו הבכירים בבנקים, בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות, ובהמשך לשורת מהלכים שהרגולציה קידמה כדי לטפל בסוגיה בוערת זו.

עתה מתברר כי החוק הזה, שרק ב-12 באוקטובר 2016 נכנס לתוקף מלא - כך שחל גם על הסכמי שכר שכבר היו קיימים בשוק - הוביל להמשך מגמת הירידה בשכר של שיאני השכר בפיננסים, שלפחות בענף הביטוח הייתה מורגשת עוד קודם לכן.

ב-2017 אמורות להגיע לשיאן השפעות החקיקה, שכוללת הוראות לפיהן תשלום מעל לרף של 2.5 מיליון שקל בשנה לא יוכר כהוצאה לצורכי מס, ואיסור מתן שכר הגבוה ביותר מפי 35 מעלות השכר הנמוכה בחברה.

בסיכומה של 2016 קטנה עלות התגמול המצרפית של עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף הביטוח בכ-10% ביחס ל-2015, לסך של פחות מ-49 מיליון שקל. סכום זה משקף עלות שכר ותגמולים ממוצעת של כמעט 5 מיליון שקל לכל אחד מעשרת מקבלי השכר הגבוה בענף הביטוח, ורף הכניסה לעשרת מקבלי השכר הגבוה בביטוח עמד על 4 מיליון שקל.

כאמור, מדובר בהמשכה של מגמת קיטון בעלות השכר והתגמולים שקיבלו שיאני השכר בענף הביטוח, שעמדה ב-2015 על ירידה של 14%, וב-2014 על 34%. למעשה, עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף הביטוח קיבלו ב-2016 רק מעט יותר ממחצית התגמול הכולל שקיבלו בשיא - שנרשם בשנת 2013. באותה שנה, לפני ארבע שנים מהיום, עמדה עלות השכר הממוצעת לכל אחד מעשרת מקבלי השכר הגבוה בביטוח על כ-9.4 מיליון שקל.

לא כל המנכ"לים בצמרת המובילים

צמרת מקבלי השכר בענף הביטוח לשנת 2016 מורכבת ברובה משמות מוכרים שבולטים בהיבט זה כבר שנים, אך מציגה גם כמה שמות שלא נחשפים מדי שנה. בראש הרשימה ניצב אחד ממקבלי השכר הגבוה בענף הביטוח מדי שנה - איציק עוז, מייסד ומנכ"ל משותף בסוכנות המוצלחת אגם לידרים, שבשליטת קבוצת הפניקס . עוז, בעל מניות מרכזי בסוכנות הביטוח הגדולה שאותה ייסד, קיבל ב-2016 שכר ותגמולים בעלות כולל של כ-7 מיליון שקל.

אחריו ברשימה ניצב מישל סיבוני, מנכ"ל הראל ביטוח, והחל מלאחרונה - שוב - גם מנכ"ל החברה האם שלה, הראל השקעות  הציבורית. סיבוני מנהל את קבוצת הביטוח הגדולה במשק, והוא קיבל ב-2016 שכר ותגמולים בעלות של כ-6 מיליון שקל, אחרי שנכח ברשימת מקבלי השכר הגבוה גם בשנים עברו.

בכלל, הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, ובראשות היו"ר יאיר המבורגר, שלחה הכי הרבה נציגים לרשימת צמרת מקבלי השכר בענף הביטוח, וגם המקום השלישי בענף נתפס על-ידי עובד בכיר בקבוצה: אורי שור, מנכ"ל חברת תעודות הסל של בית ההשקעות הראל פיננסים, שקיבל ב-2016 שכר ותגמולים בעלות של כ-5.2 מיליון שקל. שור זכאי לנתח מרווחי החברה שאותה הוא הקים ומנהל, שלזה הוא זכאי חלף חלק במניות החברה.

במקום הרביעי ניצב מנכ"ל ותיק שמנהל חברה פרטית ורווחית: שי פלדמן מ-AIG ישראל. AIG ישראל דיווחה כי ב-2016 קיבל בכיר בחברה, קרוב לוודאי המנכ"ל פלדמן, שכר בעלות של כמעט 5 מיליון שקל - סכום גבוה שאינו מייצג את נורמות השכר בחברה לאורך שנים. ככל הנראה השכר האמור הושפע מהשלכות שכר הבכירים על זכויות שנצברו בעבר, ופלדמן הוא עובד ותיק ב-AIG - בישראל ובחברות אחרות ברחבי העולם שמשתייכות לקונצרן הענק.

במורד הרשימה נמצאים מוטי רוזן, מנכ"ל חברת הביטוח של מנורה מבטחים, ורונן אגסי, עד לאחרונה מנהל הכספים של קבוצת הראל וגם מנכ"ל החברה האם הציבורית, שהצטרף לאחרונה לבנק לאומי. שניהם קיבלו ב-2016 שכר בעלות של כ-4.5 מיליון שקל כל אחד.

עוד בעשרת מקבלי השכר הגבוה בביטוח: שמעון אלקבץ, מבכירי הראל וחבר קבוע בצמרת מקבלי השכר הגבוה בענף; רן גבעון, גם כן מנהל סוכנות ביטוח שאותה הקים ושבה הוא שותף, ושנמצאת בשליטת קבוצת הפניקס; יאיר המבורגר, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת הראל; ורביב צולר, מנכ"ל איי.די.איי ביטוח - חברת הביטוח של משפחת שנידמן, שמוכרת לציבור הרחב כביטוח ישיר.

לצד אלה נציין כי כמה מהשמות הקבועים בצמרת הגבוהה של מקבלי השכר בביטוח לא נכנסו השנה לעשירייה הראשונה: איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח; אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס, ולוי רחמני, בעל השליטה ונשיא ומנכ"ל החברה האם של קבוצת איילון.

בתי השקעות: ילין ולפידות מעל היתר

צמרת מקבלי השכר בבתי ההשקעות הציבוריים שאינם חלק מקבוצת ביטוח, כוללת שניים שהקימו ומנהלים יחדיו את בית ההשקעות שבו הם עדיין מחזיקים 50% מהמניות: יאיר לפידות ודב ילין, שקיבלו בשנה החולפת שכר בעלות של מעל 8.1 מיליון שקל, כל אחד. ילין ולפידות נמצאים דרך קבע בצמרת מקבלי השכר בענף הפיננסים, הודות להצלחת בית ההשקעות שלהם.

אחריהם נמצא ברשימה מנכ"ל בית ההשקעות מיטב דש, אילן רביב, עם שכר בעלות של כ-4.2 מיליון שקל, והוא האחרון מבתי ההשקעות הציבוריים שעבר את רף הכניסה שמזכה בכניסה לעשרת מקבלי השכר הגבוה בשוק המתחרה והמקביל של ענף ביטוח.

שיאני שכר בביטוח
 שיאני שכר בביטוח

שנה שלישית של קיצוץ
 שנה שלישית של קיצוץ