עדויות עובדי High Q: התנהלות מחפירה של הנהלת החברה

עדויות שהגיעו לידי "גלובס" חושפות התנהלות מחפירה של הנהלת High Q: ביטולי קורסים פתאומיים, גלי פיטורים "מטורפים", איומים על עובדים ■ "המנכ"ל היה רודן, אנחנו - מריונטות"

איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, נענה אתמול (א') לבקשת עובדי מכון הפסיכומטרי High Q והוציא צו פירוק זמני לחברה. אורנשטיין מינה את עו"ד קרן רייכבך-סגל ממשרד איתן מהולל שדות למפרקת הזמנית של החברה.

לבקשת הפירוק צורף תצהיר של כרמית תא-שמע, המשנה למנכ"ל שעובדת בחברה מ-2005, שבו היא מציינת כי ביום חמישי האחרון התקשר אליה שם לוי, המנכ"ל ובעל השליטה בחברה, והודיע כי לא תהיה לה אפשרות לשלם את שכר עובדיה למארס 2017 במלואו.

לדברי עו"ד גרינברג, החובות של החברה מוערכים ב-2.5-3 מיליון שקל, מכיוון שהעובדים קיבלו רק חלק ממשכורת מארס, זאת בנוסף לחובות לקופות הגמל (הפרשות), וזכויות שוטפות שאינן משולמות (פיצויים, הבראה וכו').

ביטולי קורסים מעכשיו לעכשיו

מעדויות שהגיעו לידי "גלובס" מצטיירת התנהלות בעייתית של הנהלת החברה, האצת התשלומים בחודש האחרון, ירידה לחייהם האישיים של העובדים, ניהול בשלט רחוק באמצעות סקייפ ושיטות מכירה שנויות במחלוקת.

ר' (השמות המלאים שמורים במערכת) עובד בחברה כבר כמה שנים ומתאר התנהלות מפוזרת בחודש האחרון - ביטולי קורסים, תלונות על מורים שלא טופלו, פיטורים של עשרות מוקדנים בלי סיבה. לטענתו, לפני שבועיים פוטרו בבת-אחת 10 יועצי לימודים ללא סיבה, אחד מהם מיד כשחזר מהשבעה של אביו.

הוא מספר כי בבוקר יום שישי האחרון העובדים התבשרו כי החברה מתפרקת בלי הסבר. ר' לא קיבל 60% מהשכר של חודש מארס, ולדבריו, אין ביכולתו לשלם את שכר הדירה שלו. לפי ההערכות, רק בסוף אפריל הוא צפוי לקבל את שאר הסכום.

עובדים בחברה מדווחים כי נוצר הרושם שהחברה בירידה תקופה ארוכה - כבר בראש השנה העובדים לא קיבלו מתנות לחג, אך הייתה תקווה שהמצב ישתפר. על-פי עדויות שהגיעו לידי "גלובס", ב-3 השבועות האחרונים קיבלו העובדים במייל דרישה לקיים גביית כספים מואצת כדי להכניס כמה שיותר מזומנים לחברה, שלוותה באמירות כמו "מי שלא גובה, לא הולך הביתה".

במייל שנשלח אל העובדים ב-6 במארס נדרש מהם לעדכן בבהילות כמה מתוך הצ'קים שנמצאים בידי החברה הם למוטב בלבד ואילו לא. בנוסף, העובדים מתארים התנהלות לחוצה ומבולגנת שבמסגרתה קורסים מבוטלים מעכשיו לעכשיו.

עובדות של חברת High Q בבית המשפט (צילום: שלומי יוסף)
 עובדות של חברת High Q בבית המשפט (צילום: שלומי יוסף)

"בראש השנה אמרו לנו שלא נקבל מתנות לחג, והתחלנו להרגיש בעייתיות"

"מעולם לא ראיתי את המנכ"ל", אומר ר'. "בכל שנות עבודתי פניתי אליו פעם אחת בהודעת סמס, והוא ענה לי תודה. ידוע לי שאחת העובדות אצלנו ניסתה ליצור עמו קשר בימים האחרונים, והוא לא מגיב. זה מאוד הפתיע אותנו, לא היו רמזים. בראש השנה אמרו לנו שלא נקבל מתנות לחג, והתחלנו להרגיש בעייתיות, אבל מצד שני ראינו שנפתחים קורסים, וחשבנו שיש שיפור. היו מנהלים ונציגים שהיה קשה להם לסגור את היעדים, אבל חשבנו שמדובר בקושי בכל הענף".

שם לוי, בתחילת שנות ה-60 לחייו, הקים את החברה עם יואל וגבע ושותף שלישי בשנת 1983. גבע ולוי הכירו בתקופה שבה שניהם לימדו במכון פסיכומטרי אחר - אנקורי - גבע לימד מתמטיקה, ולוי לימד אנגלית. בשנת 2000 עזב לוי את ישראל ועבר לסינגפור. לפני 6 שנים עבר מסינגפור למונקו, שם ככל הנראה הוא מתגורר כיום עם אשתו ושני ילדיו. לוי מחזיק בחברה סינגפורית בשם PREP2GO העוסקת גם היא בתחום החינוך, ולפי האתר שהיא מפעילה, קמה כזרוע של HIGH Q.

נ' עבד בחברה בין השנים 2012 ל-2015. הוא החל את עבודתו בתפקיד מנהל סניף, התקדם לתפקיד מנהל אזור וסיים בתפקיד בכיר של מנהל שירות של הרשת. נ' פוטר לפני 3 שנים ועבר לרשת מתחרה בלימודי אנגלית - ברלינגטון אינגליש - לאחר שפוטר, לדבריו, יומיים לפני שהחל שירות מילואים וללא שימוע. נ' החליט לתבוע את החברה וקיווה לזכות בסכום פיצויים משמעותי. הדיון בעניינו היה אמור להיות ב-20 באפריל, אך כעת מסתמן שאפילו הוצאות המשפט שלו - 20 אלף שקל - לא יכוסו.

נ' טוען כי לאחר שפוטר דרשה הנהלת החברה מכל העובדים למחוק אותו גם מחשבון הפייסבוק הפרטי שלהם. בכתב התביעה בעניינו של נ', שהוגש לבית המשפט, נטען כי החברה "ניצלה את כוחה ומרותה בניגוד גמור לדין או למוסר ודרשה שהתובע יוסר מרשימת החברים בפייסבוק הפרטי שלהם. היו שתי עובדות שסירבו ופוטרו לאלתר בשל כך... יודגש כי הנתבעת לא היססה ואף איימה על עובדים רבים שיזמו מסיבת פרידה מהתובע כי אם יגיעו, יפוטרו לאלתר... נוצר מצב שבו כל הנוכחים שהעזו להגיע למסיבת הפרידה הפכו למושא המסיבה, משפוטרו בגלל שהגיעו למסיבת הפרידה. מסיבת פרידה זו לא נערכה בחצרי הנתבעת ואף לא בשעות העבודה".

יחסיו של נ' ולוי ידעו גם ימים יפים יותר. נ' מתאר התנהלות עבודה שלפיה לוי ניהל את העובדים בסקייפ מרחוק, ורובם מעולם לא ראו אותו, למעט קבוצה מצומצמת של עובדים שהייתה קרובה לצלחת. לדבריו, הוא ועוד שני עובדים, בהם תא-שמע, סמנכ"לית החברה, וסמנכ"ל הכספים של החברה היו נפגשים עם לוי במלון 5 כוכבים ברומא בשם The Westin Excelsior Rome ומנהלים בו את הישיבות האסטרטגיות של החברה. לדבריו, לוי היה חובב נסיעות ארוכות ונוהג ברכבו ממונקו לרומא כדי להיפגש איתם לישיבות שנמשכו בין יום ל-3 ימים.

נ' ביקר ברומא פעמיים לטובת פגישות עם לוי - הפעם הראשונה הייתה בינואר 2015, והפעם השנייה הייתה באפריל 2015. שאר ההתנהלות מול התקיימה בשיחות סקייפ. הוא מתאר את מערכת היחסים עם לוי כבלתי שגרתית: "הוא היה רודן, ואנחנו היינו סוג של מריונטות. הוא היה מתקשר בשבת בלילה ובשישי בלילה. מערכת יחסים הזויה".

לדברי נ', HIGH Q הייתה לפני שנתיים בתקופת צמיחה. לדבריו, החברה הייתה אז במצב מעולה והחזיקה כ-50 סניפים פעילים. להערכתו ולהערכת עובדים נוספים, החברה החלה להיפגע כשהשתנתה שיטת המכירה לצד כניסה של מתחרים חדשים - יואל גבע התרחבה, ושחקנית נוספת שנכנסה לשוק בשם "רפואה לעם" פגעה בהם בפריפריה.

מקרים נוספים שתוארו היו חתונה של מורה מהחברה שעבר ללמד אצל גבע, ו-3 מורים שהלכו לחתונה שלו פוטרו מיד לאחר מכן. ג', עובד נוסף בחברה, פוטר ב-2015 לאחר 11 חודשי עבודה בשימוע באמצעות סקייפ.

העובדים מתארים נוהל שהוגדר כסקר יום בחינה - סקר שבמסגרתו HIGH Q דרשו מכל העובדים להציג את עצמם כסוקרים מטעם מכון אור לסקרים, ולשאול תלמידים שבאים לעשות את הבחינה מה מידת שביעות-הרצון שלהם. במייל שנשלח לעובדים נכתב: "אין להגיע עם סממנים של HIGH Q או להזדהות בתור עובדי החברה. מבחינת הנסקרים, הסוקרים הם עובדי מכון אור".

לא יכולתם לסרב? "לא אומרים 'לא' בעבודה", אומר ג'. "רוב העובדים הם צעירים וחדשים בחברה. היו גלי פיטורים מטורפים, פעם בשבועיים היו פיטורים. פיטרו 10-15 עובדים בשבועיים, כל פעם בגלל סיבה אחרת".

סוגיה נוספת שעולה בשיחות עם העובדים היא הדרישה לחלץ מהתלמידים את פרטי האסמכתות שלהם על-מנת לקבל גישה לציוני הפסיכומטרי - בניגוד לנוהל - ולבדוק את הציונים שלהם כדי לקבל ממוצעי ציונים. דרישה נוספת הייתה לשלוח בנות מטעם HIGH Q להתחפש לבנות שירות לאומי מבני עקיבא, וללכת לשכנע תלמידים לעשות בHIGH Q את הפסיכומטרי.