טראמפ במסר לבנקאים: נשנה מהיסוד את הרגולציה בפיננסים

נשיא ארה"ב אמר אתמול לקבוצת מנכ"לים שממשלו מתכוון לבצע שינויים יסודיים בחוק דוד-פרנק, שבמסגרתו בוצעה רפורמה ברגולציה של תעשיית השירותים הפיננסיים, וכי ייתכן שיבוטלו התקנות ויוחלפו "במשהו אחר"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אתמול (ג') לקבוצת מנכ"לים שממשלו מתכוון לבצע שינויים יסודיים בחוק דוד-פרנק, שבמסגרתו בוצעה רפורמה ברגולציה של תעשיית השירותים הפיננסיים, וכי ייתכן שיבוטלו התקנות ויוחלפו "במשהו אחר".

כבר בתחילת כהונתו הורה טראמפ לבחון מחדש את תקנות הבנקאות העיקריות שנכנסו לתוקף בעקבות המשבר הפיננסי של 2008, ובשבוע שעבר הוא אמר כי פקידיו מתכננים "תספורת משמעותית" לתקנות האלה. "הבנקאים שנמצאים כאן בחדר יהיו מאוד מרוצים כיוון שאנחנו באמת מבצעים ייעול משמעותי, וייתכן שגם אלימינציה", אמר טראמפ. "זה יהיה המינימום. אבל אנחנו עושים גם אלימינציה משמעותית של תקנות דוד-פרנק הנוראות. ברור שנשמור כמה מהן, אך ניפטר מרבות מהן".

למרות הדברים, ממשל טראמפ אינו יכול להפוך על פיהן, באופן חד-צדדי, את תקנות דוד-פרנק ושינוי גורף יחייב חקיקה בקונגרס.

בתוך כך, הכריז אתמול יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, ג'ב הנסרלינג, כי עד סוף החודש יציג טיוטה חדשה להצעת חוק גורפת, הידועה כ"חוק הבחירה הפיננסית", לרפורמה יסודית בחוק דוד-פרנק. הצעת החוק, כפי שהיא מנוסחת בטיוטה החדשה, תשלול את הסמכויות הרגולטוריות של הגוף הפדרלי המפקח על מוסדות המספקים שירותים פיננסיים לצרכנים, המשרד להגנת צרכני השירותים הפיננסים (CFPB), ותאפשר את פיטורי מנהל המשרד בהתאם לשיקול דעת. כמו כן תבוצע רפורמה בתקנות לבדיקת העמידות של הבנקים, ויוגמשו תקנות ני"ע במטרה להקל על חברות לגייס מזומנים. הדמוקרטים צפויים להתנגד להצעת החוק.

בין המשתתפים בפגישה עם טראמפ אתמול היו מנכ"ל בוסטון קונסלטינג גרופ, ריץ' לסר; מנכ"ל וול-מארט סטורס, דאג מקילון; מנכ"ל פפסיקו, אינדרה נויי; מנכ"ל בואינג לשעבר ג'ים מקנרני; מנכ"לית יבמ, ג'יני רומטי; ומנכ"ל ג'נרל אלקטריק לשעבר ג'ק וולש. כל אלה חברים ב"פורום האסטרטגיה והמדיניות" של טראמפ, שנפגש לאחרונה עם הנשיא בפברואר. באותה פגישה גם חזר טראמפ על דברי הביקורת שלו ביחס להסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (נפט"א) בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו. "נפט"א הוא אסון. הוא היה אסון מהיום שבו הוא גובש. ויהיו לנו כמה הפתעות מאוד נעימות עבורכם לגבי נפט"א - את זה אני יכול להגיד לכם", אמר טראמפ.