"הדינוזאור הקומוניסטי" טורף את המרוץ לנשיאות צרפת

ז'אן לוק מלנשון בן ה-65 מטפס בסקרים עם מצע רדיקלי שקורא לפרישה מנאט"ו וקליטת מהגרים, כשהוא מנצל את חולשת המפלגות המסורתיות ■ על אף גילו, הוא שולט ברשתות החברתיות ומופיע כהולגרמה בעצרות בחירות ומבטיח לקחת כסף מהעשירים

מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת/ צילום:רויטרס
מגדל אייפל מואר בצבעי דגל צרפת/ צילום:רויטרס

מועמד השמאל הרדיקלי בצרפת ז'אן-לוק מלנשון מצליח להדאיג את השווקים עם התחזקותו בסקרים כשבוע לפני הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, ברקע החשש שהוא יביא לפרישה מהאיחוד האירופי במקרה שיצליח להיבחר ולהדהים את כולם.

עלייתו של הפוליטיקאי הוותיק בן ה-65 היא האחרונה בשורת התפניות הדרמטיות במערכת הבחירות ההיסטורית ברפובליקה, שבה הוגדרו מחדש כל החוקים והתובנות. המצביעים התייאשו מהמפלגות הישנות, והם פונים לשוליים - מימין ומשמאל - וממוגנמטים למרכז על ידי עמנואל מקרון חסר הניסיון, שעדיין נחשב למועמד המוביל להיכנס לארמון האליזה בחודש הבא.

יחד עם מקרון נמצאת מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן , שצפויה להפעיל אף היא לסיבוב השני ב-7 במאי אחרי שתסיים באחד משני המקומות הראשונים. מלנשון, שעד לא מכבר היה מדורג במקום החמישי לפי הסקרים, עקף את שני המועמדים הלא-פופולריים של המפלגות המסורתיות - השמרנית מהמרכז-ימין והסוציאליסטית מהמרכז-שמאל - והשתחל אל המקום השלישי, צמוד אל פרנסואה פיון המושמץ.

לשונו החדה של מלנשון והרטוריקה האנטי-קפיטליסטית שלו במהלך שני העימותים לנשיאות חיזקו את התמיכה בו בקרב מאוכזבי המפלגות המסורתיות בימין והשמאל, שנכשלו בהבטחותיהן ליצור מקומות עבודה ולחלץ את הכלכלה מקיפאונה. הבטחתו להטיל מסים כבדים על עשירים ולפתוח מחדש את הסכמי הסחר של צרפת, גרמו לחשש בשווקים הפיננסיים מפני "פרקזיט", שתהיה הרסנית לאיחוד האירופי.

מלנשון היה במשך עשורים במיינסטרים, כשכיהן בממשלה ובפרלמנט מטעם המפלגה הסוציאליסטית. עתה הוא מוביל ברית שמאל רדיקלית, שכוללת את המפלגה הקומוניסטית. עם זאת, הדינוזאור הפוליטי אימץ את רוח הזמן הפופוליסטית - ואת מהפכת הרשתות החברתיות - כבר לפני שנים.

הוא השתמש בטוויטר עוד בימיה הראשונים של הרשת החברתית, וציוציו התמקדו במערכת הפיננסית. ערוץ היוטיוב שלו - שנפתח בקמפיין הנשיאות הקודם ב-2012, אז סיים מלנשון במקום הרביעי - צבר כבר 21 מיליון צופים. הוא משתמש בהולוגרמות כדי להופיע בכמה עצרות בחירות שונות במקביל.

בימים האחרונים קיבל הקמפיין שלו תשומת לב חדשה, תודות למשחק חדש ברשת שנקרא "פיסקל קומבאט" ופותח בידי תומכיו. השחקן - קריקטורה של מלנשון - אוחז בפוליטיקאים בולטים ומנער אותם עד שכסף נופל מכיסיהם. את הכסף, שנגנב מההמונים, ניתן להשקיע בכלכלה שוויונית יותר.

על אף שעמדותיו נגד האיחוד ונגד הגלובליזציה דומות לאלו לה פן, הוא נבדל ממנה בכל הנוגע להגירה ולאסלאם - שתי סוגיות מרכזיות במערכת הבחירות הנוכחית. בעצרת בחירות לחופי הים התיכון, מלנשון עמד דקת דומיה לזכר אלפי המהגרים שטבעו ומתו בדרכם לחיים טובים יותר באירופה. "הקשיבו, זאת דממת המוות", הוא אמר לתומכיו. "זה תלוי בכם לומר שהגירה היא תמיד תוצאה של גלות בכוח וסבל".

מי שמכנה את עצמו "מועמד השלום", מלנשון רוצה לפרוש מנאט"ו והוא גם גינה את המתקפה האמריקנית ב סוריה , שאותה כינה "פשע חסר אחריות". הוא גם תומך בשימוש רחב יותר באנרגיה ירוקה, וקורא למצביעים לאכול קינואה. בעקבות עלייתו בסקרים, יריביו תוקפים אותו יותר ויותר במקום אחד את השני, ולדבריהם הוא יביא לקריסת הכלכלה.

כמה מתומכיו במשאל מתוסכלים מכך שהוא והמועמד הסוציאליסטי לנשיאות, בנואה האמון, לא שילבו כוחות - ביחד עם זוכים לתמיכה הגדולה ביותר מכל מועמד אחר. התחזקותו של מלנשון מדאיגה גם את הנשיא פרנסואה הולנד , שבשל חוסר הפופולריות שלו הוא אפילו לא ניסה להתמודד על כהונה נוספת. "הקמפיין הזה מריח רע", אמר הולנד בריאיון למגזין "לה פוואה", כשהוא מהזהיר מפופוליזם חסר אחריות "סטייל מלנשון".

בעוד שהוא בבירור נהנה מתשומת הלב, מלנשון ניסה להפחית בערכה. "אני עושה את העבודה שצריך לעשות", הוא אמר לכתבים. "המצביעים הם אלו שיחליטו".