מאטיס יבקר בישראל; טראמפ התקרב לעמדותיו לגבי ההתנחלויות

שר ההגנה האמריקאי "יאשש את הברית הצבאית" עם ישראל ■ ב-2013 הביע מאטיס התנגדות להתנחלויות; טראמפ תמך בהן בתחילת כהונתו, אך עתה הוא קרוב יותר למאטיס בסוגיה זו

דונאלד טראמפ וג'יימס מאטיס / צילום: רויטרס
דונאלד טראמפ וג'יימס מאטיס / צילום: רויטרס

שר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס, יגיע לביקור בן יומיים בישראל ביום חמישי הקרוב. הביקור יהיה חלק ממסע במזה"ת, שבו ייפגש מאטיס עם שרי הגנה ובכירים אחרים בסעודיה, במצרים, בקטאר ובג'יבוטי - כך מסר משרד ההגנה האמריקאי אתמול (ו').

מאטיס מתוכנן להיפגש עם עמיתו הישראלי, אביגדור ליברמן, שעמו נפגש בראשונה ב-7 במארס בוושינגטון, וכן עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם נשיא המדינה, ראובן ריבלין. הוא ישתתף גם בטקס הנחת זרים ביד ושם.

בשיחתו הקודמת עם ליברמן, הדגיש מאטיס את מחויבותה הנמשכת של ארה"ב לביטחון ישראל ולשמירה על היתרון האיכותי של צה"ל על צבאות ערב. הוא צפוי לעשות כן גם בביקורו הקרוב בירושלים. המטרה המשותפת של ביקוריו במדיניות באזור היא לאשש את איתנות הקשרים הצבאיים בין ארה"ב לבין בעלות בריתה במזה"ת.

יחד עם זאת, אין להוציא מכלל אפשרות שמאטיס ייגע גם בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני בשיחתו המתוכננת עם נתניהו. מאטיס אינו ידיד של מפעל ההתנחלויות. עמדתו זו הייתה מנוגדת לזו של דונלד טראמפ בתחילת נשיאותו, וקודם לכן, במרוצת מסע הבחירות לנשיאות, אז הביע טראמפ תמיכה בלתי מסויגת בהן. כך, למשל, בפריימריז של המפלגה הרפובליקאית, ב-2016, הוא הכריז שישראל צריכה להקים התנחלויות נוספות, לא לפרק את הקיימות. אך תמיכת הנשיא בהתנחלויות התרופפה מאז ביקורו של נתניהו בוושינגטון, בפברואר, ועתה הוא קרוב יותר למאטיס בסוגיה זו.

התנגדותו של מאטיס למפעל ההתנחלויות עלתה שוב לפני השימועים בסנאט לאישור מועמדותו, אך טראמפ לא ראה במחלוקת זו סיבה מספקת לשלול את המינוי מהגנרל.

 

נחשף לסכסוך הישראלי-פלסטיני

מאטיס פרש מהצבא ב-2013, לאחר ששימש כראש פיקוד הגזרה המרכזית של צבא ארה"ב (CENTCOM). בגזרה זו כלולים גם הכוחות האמריקאיים במזה"ת ובאסיה לרבות אלה שבעיראק ובאפגניסטאן. כמפקד הפיקוד הזה, הוא נחשף לבעיות שנובעות מהסכסוך הישראלי-פלסטיני ושמע, ללא ספק, מה חושבים דרגי הפיקוד העליונים בצבאות ערביים על הסכסוך.

בפורום על בעיות ביטחון גלובליות באספן, קולוראדו, ב-2013, לאחר שפרש משירות פעיל, אמר מאטיס, כי ישראל נושאת באחריות לעוינות העולם הערבי כלפי ארה"ב: "בכל יום שבו כיהנתי כמפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שילמתי מחיר ביטחוני-צבאי מפני שהאמריקאים מצטיירים באזור כמוטים לטובת בישראל". כדבריו: "כל אותם ערבים מתונים, שרוצים ללכת איתנו, אינם יכולים לעשות זאת מפני שהם אינם יכולים להביע תמיכה פומבית במישהו שאינו מכבד את הערבים הפלסטינים".

הוא אמר אז, כי המצב הנוכחי של העימות הישראלי-פלסטיני "אינו בר קיימא" וכי ההתנחלויות מהוות מכשול בדרך לפתרון של שתי מדינות. עמדה זו הייתה זהה לחלוטין לעמדת ממשל אובמה שבאה לידי ביטוי בהכרזות כמעט יום-יומיות של דוברי הסטייט דיפרטמנט.

"צריך להתייחס לבעיה ישירות", אמר מאטיס באותו כנס. "צריכים למצוא דרך להפוך את פתרון שתי המדינות למשהו שגם דמוקרטים וגם רפובליקאים יוכלו לתמוך בו. אנו צריכים להגיע למצב הזה, (אך) הסיכויים לכך הולכים ופוחתים בגלל ההתנחלויות, והן יהפכו את אופציית שתי המדינות לבלתי אפשרית".

אם ישראל תוסיף להרחיב את ההתנחלויות, היא תעמיד בסכנה את אופיה היהודי והדמוקרטי, והדבר עלול להפוך אותה למדינת אפרטהייד, הוא הזהיר. "אם אני נמצא בירושלים ואני מציב 500 מתנחלים יהודים במזרח (בגדה) ויש שם 10 אלפים ערבים, ואם אני משרטט את קו הגבול כך שאותם מתנחלים וערבים יהיו בשטח ישראל, אז או שישראל מפסיק להיות מדינה יהודית או שאני אומר לערבים שהם אינם יכולים להצביע, ואז יש לנו אפרטהייד". התבטאויות כאלה השמיע לא אחת הנשיא הפורש אובמה.

ברמז לדרום-אפריקה בתקופת האפרטהייד הוא אמר: "זה לא כל כך הצליח כאשר מדינה מסוימת ניסתה זאת".

עתה, כאשר הנשיא ושר ההגנה שלו התקרבו בעמדותיהם בסוגיית ההתנחלויות, לא מן הנמנע שמאטיס ינסה לקדם את האג'נדה של טראמפ לאתחול תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים בשיחתו הקרובה עם רה"מ.