עדיין בלי מוצר בשוק: שווי קייט פארמה נסק ל-4.5 מיליארד ד'

המנכ"ל אריה בלדגרין ועוד בכירים יקבלו אופציות שיבשילו עם קבלת אישור השיווק למוצר המוביל שלה ■ בלדגרין יתוגמל ב-8.2 מיליון דולר

חברת קייט פארמה , המפתחת תרופה חדשנית לסרטן, הודיעה בשבוע שעבר כי החליטה על מענק מיוחד למנהלים בכירים בחברה. הללו יקבלו אופציות שיבשילו מיד עם קבלת אישור השיווק למוצר המוביל שלה. הניסוי הקליני במוצר הסתיים בהצלחה בפברואר, והוא הוגש לאישור במארס. עדיין לא הוגדר תאריך יעד מדויק לקבלת תשובת ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, בעניין אישור המוצר, אולם קייט העריכה בעבר כי האישור עשוי להגיע ברבעון השלישי של 2017.

המענקים מתחלקים כך: מנכ"ל ומייסד קייט, אריה בלדגרין, יקבל אופציות ל-100 אלף מניות, השוות לפי מחיר המניה האחרון כ-8.2 מיליון דולר. מחציתן יבשילו עם קבלת אישור ה-FDA, ומחציתן כשנה לאחר מכן. בלדגרין כבר מחזיק באופן ישיר ועקיף במניות קייט השוות כ-300 מיליון דולר, על-פי מחיר המניה הנוכחי.

המענקים שניתנו לבכירים האחרים, כולם יבשילו כאמור עם קבלת האישור, כשבהנחת מחיר המניה הנוכחי ביום ההבשלה, מדובר במענק של 3.4 מיליון דולר, המתחלק כך: הסמנכ"ל הרפואי, ד"ר דיוויד צ'אנג, יקבל מענק השווה 1.2 מיליון דולר; סגן הנשיא לפיתוח קליני, ג'ף ווייזורק - 820 אלף דולר; סמנכ"ל התפעול, סינת'יה בוטיטה - 656 אלף דולר; סמנכ"לית הפיתוח העסקי, הלן קים - 492 אלף דולר וסמנכ"ל הכספים, פול ג'נקינסון - 205 אלף דולר.

תשואה של 57% בחודשיים

מניית קייט הוסיפה לערכה 57% בחודשיים האחרונים, על רקע סיום הניסוי הקליני והגשת המוצר לאישור (במקביל לכישלון בניסוי של המתחרה ג'ונו) וכעת נסחרת החברה לפי שווי עצום של 4.5 מיליארד דולר. זהו שווי מתאים לחברת ביוטק בגודל בינוני, אך הוא גבוה מאוד עבור חברה שעדיין אין לה כלל מוצר בשוק דוגמת קייט. מאז הנפקתה בנאסד"ק ביוני 2014 נסקה המניה ב-380%.

המוצר של קייט שייכת למשפחת התרופות מסוג CAR-T, טיפול חדשני בסרטן המבוסס על הנדסה גנטית של תאי החיסון של המטופל, כך שיכירו טוב יותר את תאי הגידול הסרטני. כך מתגברת התרופה על מנגנון ההגנה של התא הסרטני, המאפשר לו להסתתר ממערכת החיסון. על-פי ניסויים שבוצעו עד היום, פתרון זה יכול להוביל לריפוי מלא באחוז מסוים מחולי סרטן הדם אשר אין להם היום פתרון רפואי. החלום הגדול הוא ליישם בהמשך את הטכנולוגיה גם לסוגים נוספים של סרטן, כולל גידולים מוצקים (כלומר סרטן שאינו סרטן הדם). קייט משדרת ביטחון בקבלת האישור כבר בחודשים הקרובים, אולם המשקיעים מחזיקים את נשימתם, שכן מדובר במוצר חדשני שהמידע הקליני שנאסף לגביו אינו רב, ואישור שלו הוא הימור מבחינת ה-FDA.

לקייט גם יש אתגר ייצורי ושיווקי סביב המוצר שלה, שכן כדי להעניק את הטיפול, עליה לשאוב תאים מן החולה עצמו, לבצע בהם הנדסה גנטית ולהשתילם בחזרה - במידה והמוצר אכן יאושר על-פי התוכנית, זו תהיה הפעם הראשונה בעולם שבה מוצר המבוסס על תאים מהונדסים גנטית, נכנס לשימוש מסחרי.

נוברטיס נגד קייט

הערכת פוטנציאל ההכנסות מן המוצר נע סביב 1-2 מיליארד דולר בשנה אצל האנליסטים האופטימיים לפחות ממיליארד דולר אצל הפחות אופטימיים, אולם כמעט ואין אנליסטים שאינם מעריכים כי המוצר, אם וכאשר יאושר על-פי התוכנית, ייצר קטגוריית טיפול חדשה בתחום הסרטן ויתבסס כאחד המובילים בה.

קייט החלה את המירוץ לכיבוש קטגוריית מוצרי ה-CAR-T לטיפול בסרטן עם שתי מתחרות, נוברטיס וג'ונו, אולם ג'ונו סובלת מעיכובים רבים. כעת רק נוברטיס מתחרה מיידית בקייט, והיא נושפת בעורפה. נוברטיס הגישה את הבקשה שלה לאישור המוצר כמעט יחד עם קייט, והיא זכתה במסלול מקוצר, לפיו על ה-FDA לתת לה תשובה תוך חצי שנה. לקייט יש יתרון משום שהיא הגישה את בקשתה בצורת "אישור מתגלגל", כלומר ה-FDA כבר ראה חלק מן הנתונים לפני שהוגשו המסמכים במלואם.

השאלה הגדולה כרגע היא לא רק מי יהיה הראשון בשוק, אלא איזה מוצר יהיה הטוב ביותר, ויפנה לשוק הרחב ביותר. המוצר של נוברטיס פונה לקהל יותר מצומצם, רק של ילדים ובני נוער. הניסוי של נוברטיס כלל 50 מטופלים, ולאחר 6 חודשים, 60% החלימו באופן מלא. הניסוי של קייט כלל 101 חולים, ולאחר 8.7 חודשים הייתה עדיין החלמה מלאה ב-39% מהם. קשה להשוות בין התוצאות, במיוחד כי מדובר במבוגרים מול ילדים ולכן במחלות לא זהות, אולם נראה כי שתי התרופות בהחלט יכולות למצוא לעצמן שוק.

קייט פארמה

שנת הקמה: 2014

מייסד ומנכ"ל: פרופ' אריה בלדגרין

תחום פעילות: פיתוח תרופות לסרטן ממשפחת CAR-T

שווי שוק: 4.5 מיליארד דולר

הסכמי שיווק: יפן, סין ואירופה

שלב בפעילות: מקווה לקבל אישור לשיווק המוצר הראשון שלה בחודשים הקרובים

מתחרים בולטים: נוברטיס ובלו-בירד 

קייט המניה זינקה
 קייט המניה זינקה