ארה"ב באו"ם: מספיק עם ההתעסקות בישראל; התמקדו באיראן

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם, דיברה בדיון החודשי של המועצה על הסכסוך הישראלי-פלסטיני ■ "האופי ההרסני של של פעילויות איראן וחיזבאללה בסוריה במזה"ת מצריך הרבה יותר תשומת לב" ■ דני דנון: "המאמצים להלל ולשבח את ברגותי פוגעים בזכר קרבנותיו"

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, קראה הערב (ה') למועצת הביטחון לחדול מהתעסקותה האובססיבית בישראל ולהתחיל להתמקד ב"פעילויות ההרסניות" של איראן במזה"ת. היילי משמשת עתה כיו"ר התורן של המועצה והיא הודיעה בעבר שבכוונתה לנצל זאת כדי להסיט את המועצה מהרגלה רב השנים של חיטוט מתמיד בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

היילי דיברה בכינוס החודשי של המועצה על המזה"ת. היא הכריזה שאיראן היא "העבריין העיקרי" באזור והבטיחה שארה"ב תפעל יחד בעלות בריתה במאמץ להניע את טהראן לציית להחלטות המועצה שנוגעות בה. השגרירה חזרה על רשימת ההאשמות נגד איראן שהקריא יום קודם לכן שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון: תמיכה במשטרו של בשאר אל אסד בסוריה; אספקת נשק למורדים החותים בתימן; ותמיכה בחיזבאללה, שנוכחותו בלבנון מערערת את היציבות שם.

"הנושא הישראלי - פלסטיני חשוב וראוי לתשומת לב, אבל זה נושא שבוודאי אינו סובל מהעדר תשומת לב במרכז או"ם", אמרה היילי. "האופי ההרסני במידה שלא תיאמן של פעילויות איראן וחיזבאללה ברחבי המזה"ת מצריך תשומת לב הרבה יותר גדולה. זה צריך לעמוד בראש סדר היום של המועצה".

ישראל משמשת "שק חבטות" של מועצת הביטחון בדיוניה החודשיים על המזה"ת, אך הדיונים האלה אינם תורמים דבר לפתרון הבעיות ורק מרחיבים את הפער בין ישראל לערבים, אמרה השגרירה האמריקאית.

 

בכל זאת, אחד מהנושא המרכזיים על סדר היום בדיון המועצה היה שביתת הרעב של של אסירים פלסטיניים בישראל. הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, קרא לשחרור כל האסירים האלה: "נכון לעכשיו מתקיימת שביתת רעב של יתר מ-1000 אסירים ואנו מבקשים מהקהילה הבינלאומית להביע סולידריות עימם ולהגן על זכויותיהם, זכויות שישראל מפרה בניגוד לאמנת ז'נווה". הנציג הפלסטיני הכריז, שמרוואן ברגותי הוא שמוביל את השביתה.

בתגובה חריפה על הדברים אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כי ברגותי הוא "טרוריסט ורוצח שהורשע ברציחתם של חמישה אזרחי ישראל ושעמד בראש ארגון שביצע עשרות פיגועים נגד אזרחים חפים מפשע".

"האדרתם של טרוריסטים כמו ברגותי לא רק מרחיקה את השלום אלא גם מחללת את זכרם של קרבנותיו החפים מפשע", הכריז דנון. הוא הציג לפני חברי המועצה את תמונתה של יואלה חן ז"ל ואמר: "זו יואלה, אם לשני ילדים, שנרצחה בדם קר ע"י מחבלים שהנחו ע"י ברגותי".

השגריר תקף גם את איראן ואמר שהיא מאיימת על יציבות האזור לא רק באמצעות שלוחיה אלא גם באופן ישיר, ע"י תמיכה בטרור וניסויי טילים בליסטיים בניגוד להחלטות מועצת הביטחון. "היכן שמוצאים טרור ומוות מוצאים גם את איראן", אמר דנון.