חשש בשווקים: הבחירות בצרפת עלולות להצית מפולת של כ-35%

הבחירות הגורליות בצרפת: בעוד שעות ספורות יתחילו להתפרסם התוצאות הראשוניות של הסיבוב הראשון ■ הסיבוב השני ייערך בעוד שבועיים ■ הערכות: השווקים עלולים לקרוס במקרה שאחד מהמועמדים הקיצוניים, לה פן או מלנשון, ייבחרו לנשיאות

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

דריכות שיא לקראת תוצאות הבחירות הגורליות בצרפת. הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות בצרפת יצא היום לדרכו, כאשר בסביבות השעה 22:00 (שעון ישראל) יתחילו להתפרסם התוצאות הראשוניות. הסקרים המוקדמים מצביעים על מרוץ צמוד בין המחנה המתון שמובילים עמנואל מקרון ופרנסואה פיון לבין המחנה הימני-קיצוני שמובילים מארין לה פן וז'אן לוק מלנשון. לפי הערכות השווקים מתמחרים סיכוי גבוה לכך שלה-פן ומקרון יעלו לסיבוב השני של הבחירות שייערך בעוד כשבועיים, כאשר הפתעה לכאן או לכאן, עלולה לגרור תנודתיות חדה בשווקים.

"המרוץ עדיין פתוח אך התוצאה עלולה להיות מרחיקת לכת בהרבה מאשר הברקזיט", מציין טוני קרוס (Tony Cross), אנליסט בחברת  TopTradr. לדבריו, בדר"כ בחירות בצרפת אינן נחשבות לאירוע שמשפיע במידה ניכרת על השווקים, אך הפעם מדובר בבחירות גורליות שייקבעו את המשך עתידו של האיחוד האירופי. זאת משום ש-לה פן, ראשת "החזית הלאומית" ומועמד השמאל הקיצוני מלנשון, מתנגדים להמשך קיומו של האיחוד האירופי וזוכים לאהדה בסקרים.

"המשקיעים והמצביעים הצרפתים חוששים לגבי תרחיש אימים שבו לה פן תתמודד מול מלנשון בסיבוב השני ב-7 במאי והם יישארו בין בחירה קשה בין שני מתמודדים שהביעו עמדות פרו-רוסיות ומתנגדים לאיחוד האירופי ולגלובליזציה", מציינים אסטרטגים בסיטיגרופ. "הבחירות בצרפת מייצגות סיכון 'וולקאנו', קרי, סיכון לתנודתיות חדה בשווקים".

בסיטי מעריכים כי ניצחון של לה פן או מלנשון עלול להצית גל ירידות מיידי של כ-5%-6% עד סוף יוני. מנגד, אם מקרון או פיון ייבחרו, שוק המניות האירופי עשוי לזנק בכ-10%-20% עד סוף השנה.

בבנק אוף אמריקה מעריכים כי תתרחש מפולת חדה יותר של כ-13%-23% במקרה ש-לה פן תיכנס לארמון האליזה וב-UBS פסימיים יותר וצופים במקרה שכזה מפולת של כ-35% במדד ה- Eurostoxx.