שרי אריסון תמכור מניות ישראכרט אם תקבל אותן כדיבידנד בעין

עוד התחייבה בעלת השליטה בבנק הפועלים כי במקרה שתקבל פרמיה בגין מכירת המניות, היא תחלוק אותה עם יתר בעלי המניות בבנק

שרי אריסון / צילום: אמיר מאירי
שרי אריסון / צילום: אמיר מאירי

שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים התחייבה שלא להפלות את שאר בעלי המניות בבנק במקרה ובו תחולק ישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי המניות בבנק.

לפני כשלושה שבועות הודיע בנק הפועלים  כי הוא בוחן במקביל מספר דרכים למכור את חברת כרטיסי האשראי ישראכרט - מהלך אותו עליו להשלים ב-3 השנים הקרובות בעקבות חוק שטרום. האופציות הן מכירת השליטה בחברה, הנפקתה בבורסה וחלוקת המניות כדיבידנד בעין לבעלי המניות של הבנק. כמו כן, סיכוי סביר כי בסופו של דבר תיבחר אופציה המשלבת בין כמה מהאופציות הללו.

בעיקרון אם מניות ישראכרט יחולקו כדיבידנד בעין לבעלי המניות, אז אריסון תקבל 20% מהמניות (בדומה להיקף החזקותיה בבנק הפועלים), ותוכל לכאורה להחזיק בשליטה בחברת כרטיסי האשראי. אולם היום מבהיר בנק הפועלים כי גם במקרה ותיבחר אופציית חלוקת מניות ישראכרט כדיבידנד בעין, לא תיהנה אריסון מפרמיה או שליטה כלשהי בחברת כרטיסי האשראי.

"אריסון תפעל למכירת המניות, כך שלא יוותרו בידיה מניות של ישראכרט בשיעור של מעל ל-5%", נכתב בהודעת הבנק. עוד צוין כי גם לפני שתרד מהחזקה של 5%, זכויות הצבעותיה בחברה יעמדו על 5%, והיא לא תציע או תמנה דירקטור בחברת כרטיסי האשראי.

כמו כן תיתכן סיטואציה בה אריסון תמכור את 20% מהמניות בחברת כרטיסי האשראי כמניות שליטה, ואז תקבל בגינן פרמיית שליטה. בכדי למנוע מצב בו נעשה מעקף על חשבון שאר בעלי המניות בבנק, שלא ייהנו ממחיר הפרמיה, התחייבה אריסון כי במקרה והמניות יימכרו במחיר גבוה ממחירן בבורסה - "אריסון תנקוט בצעדים שיבטיחו כי גם יתר בעלי המניות בישראכרט ייהנו מהפרמיה", לשון הודעת הבנק.

כאמור, בבנק הפועלים בוחנים בימים אלה אופציות שונות להפרדת ישראכרט מהבנק. לכל אופציה יתרונות וחסרונות. כך למשל, בעוד בעת הנפקה בבורסה ייהנה הבנק מרווח הון, הרי שבעת חלוקת דיבידנד בעין הוא לא ייהנה מרווח שכזה, והנהנים היחידים יהיו בעלי המניות בבנק. לכן מהלך של חלוקת דיבידנד בעין פחות אטרקטיבי לבנק, ואולם מבחינת יישום הוא קל ומהיר יותר. נראה כי בבנק הפועלים בניהולו של אריק פינטו, רוצים לשמור על כל האופציות פתוחות, במיוחד לאור העובדה שישנם גופים פיננסים רבים על המדף, ואין תור ארוך של רוכשים.