המשטרה פשטה על עיריית ראשל"צ ועל מועצה מקומית בשומרון

נעצרו 10 חשודים נושאי משרות ציבוריות בעיריית ראשל"צ וחברי עמותות דתיות בעיר, בחשד שחברו להוצאת כספים במירמה מהעיירה ■ במקביל נעצר ראש מועצה מקומית בשומרון, סגנו לשעבר ואדם נוסף, בחשד לשוחד בחירות ולקבלת שוחד מקבלנים

בנין עיריית ראשון לציון  / צילום: תמר מצפי
בנין עיריית ראשון לציון / צילום: תמר מצפי

שוב חשד לשחיתות ברשויות המקומיות: המשטרה פשטה היום (ג') על עיריית ראשון-לציון ועל מועצה מקומית בשומרון ועצרה מספר חשודים בחשד לעבירות על טוהר המידות.

המשטרה עיכבה היום (ג') לחקירה 10 חשודים, נושאי משרות ציבוריות בעיריית ראשון-לציון וחברי עמותות דתיות בעיר, המעורבים על-פי החשד בעבירות מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

מדובר בחקירה שעברה היום לשלב הגלוי, בתום חקירה סמויה שנערכה למעלה משנה, במסגרתה נחקר חשד כי מספר עובדי עירייה, חברי מועצת העיר וחברי עמותות בראשון-לציון חברו יחדיו לשם הוצאתת כספים במירמה מהעירייה. זאת, לפי החשד, על-ידי המצאה של אירועים שנערכו לכאורה בעיר על-ידיי העמותות ובקשת תשלום עבורם, מבלי שהאירועים נערכו כלל או במצב שבו היקפם של האירועים ועלותם "נופחו" מבחינת דרישות התשלום.

לדברי המשטרה, החקירה העלתה חשד כי חברי עמותות הגישו לאגף התקציבים בעיריית ראשון-לציון הזמנות וקבלות עבור אירועים שנערכו לכאורה על-ידם, או לחילופין נערכו במתכונת מצומצמת, אך דווחוו כאירועים רבי-משתתפים עם עלויות גבוהות מן הקיים, המסתכמות במאות אלפי שקלים לאורך השנים האחרונות. לפי החשד, בכלל זה מדובר אירועים עבור הציבור הדתי, דוגמת סדרת שיעורי דת במתנ"סים, הפקת אירועים כגון הכנסת ספר תורה, שמחת בית השואבה ועוד.

בתוך כך, המשטרה עיכבה היום לחקירה באזהרה ראש מועצה מקומית בשומרון ואת סגנו לשעבר, בחשד לעבירות שוחד בחירות. אדם נוסף שחשוד במעורבות במעשים עוכב אף הוא לחקירה. בתום חקירה סמויה בת מספר חודשים, עיכבה היחידה ארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) את שלושת החשודים, שהם תושבי התנחלות בשומרון, נושאי תפקידים בכירים בעיר. הם חשודים בביצוע עבירות של שוחד בחירות, עבירות מירמה והפרת אמונים ועוד.

לפי החשד, החשוד המרכזי שיחד את ראשי קהילת חב"ד בעיר תמורת תמיכתם במערכת הבחירות שנערכה בשנת 2013. בנוסף הוא חשוד בקבלת שוחד מקבלנים תמורת קידום עסקיהם בתחומי התכנון והבנייה במועצה.

עם המעבר של החקירה הסמויה הבוקר לשלב הגלוי, עיכבה המשטרה את שלושת החשודים המרכזיים, שהובאו אל משרדי היחידה החוקרת, וזאת לצד ביצוע חיפוש במשרדי המועצה ובבתיהם, על-מנת לתפוס מסמכים הקושרים אותם לעבירות המיוחסות.

תעשיית שוחד

החקירות בעיריית ראשון-לציון ובמועצה בשומרון מצטרפות לשורה של פרשיות שנחשפו לאחרונה, המעלות חשדות פליליים נגד נושאי משרות ציבוריות בכירות ברשויות המקומיות, בדגש על חשיפת עבירותת הונאה, מירמה ובצע-כסף, הפוגעות במישרין בציבור כולו לצד פגיעה בטוהר המידות.

בין היתר, בשבועות האחרונים נחשפו שתי פרשיות שחיתות שלטונית לכאורה שעברו משלב החקירה הסמוי לשלב הגלוי והובילו למעצרם של שני ראשי ערים: ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו, שנעצר בחשד כי נטל חלק "בתעשיית שוחד בעיר", יחד עם עוזרו האישי, דותן חנסנסון, עם הקבלן רמי שבירו, עם קבלן עבודות העפר מאהר ג'אעבר ועם אנשי העסקים מאיר איתן ורפאל כחלון; השני הוא ראש עיריית צפת, אילן שוחט. יחד עם שוחט נעצרו גם עוזרו, גלעד אדלר, הקבלן רונן מכלוף ואיש העסקים ראובן שדה. שתי הפרשות - הן בכפר-סבא והן בצפת - כוללות חשדות לקידום מיזמי נדל"ן בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

כמו כן, לאחרונה המליצה המשטרה להעמיד לדין פלילי בגין שוחד ועבירות נוספות את ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג, שנעצרה בספטמבר האחרון בחשד לקבלת שוחד וטובות הנאה מקבלנים ומאנשי עסקים בתמורה לקידום עניינם בפרויקטים בעיר, ובהם פרויקט קוראל - בניין יוקרה בסמוך לטיילת על קו הים. יחד איתה הסתבכו בפרשה גם הגרוש שלה, בנה ובכירים אחרים בעיריית נתניה, ובהם שמעון שר, שהיה סגנה ויו"ר ועדת התכנון והבנייה בעיר ואחרים.

בזמן שהמשטרה והפרקליטות מנהלות את החקירות הללו, מרצים בבתי הכלא כמה בכירים לשעבר ברשויות המקומיות עונשי מאסר בגין שחיתות. הבולט שבהם הוא ראש עיריית רמת-גן לשעבר, צבי בר. בתחילת פברואר 2017 החל בר, בן ה-81, לרצות עונש מאסר של 3 שנים בגין הרשעתו בשוחד ובעבירות נוספות.

בדצמבר האחרון נתן בית המשפט העליון גושפנקה לפסק הדין המרשיע בפרשת צבי בר, שהיא אחת מפרשות השחיתות הקשות ביותר שהתרחשו אי-פעם בשלטון המקומי בישראל. שופטי העליון עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונעם סולברג דחו פה-אחד את מרבית חלקי ערעורו של בר על הכרעת הדין של שופט המחוזי בתל-אביב, צבי גורפינקל, שהרשיע את בר בלקיחת שוחד בהיקף של כ-1.8 מיליון שקל. על בר נגזרו גם מאסר על-תנאי, חילוט וקנס בסך 800 אלף שקל.