תתחילו להתרגל: קשת באפיק 12, רשת ב-13, ערוץ 10 ב-14

קשת שילמה יותר מ-25 מיליון שקל במכרז הרשות השנייה כדי לעבור לאפיק 12 בממירי yes והוט עם פיצול ערוץ 2 בנובמבר ■ רשת תשדר באפיק 13, שעבורו שילמה 7.77 מיליון שקל ■ ערוץ 10 יעבור לאפיק 14 לאחר ששילם סכום סמלי

שלב משמעותי לקראת פיצולו של ערוץ 2 הושלם היום (ד'), כשנקבעו מספרי האפיקים שאליהם יעברו קשת, רשת וערוץ 10 עם ביטול אפיקים 22 ו-10 בממירי yes והוט החל מ-1 בנובמבר.

במכרז שערכה הרשות השנייה נדרש כל אחד משלושת הגופים לנקוב בסכום שהוא מוכן לשלם עבור כל אחד מחמשת האפיקים שעמדו למכרז (אפיקים 12 עד 16). עם פתיחת ההצעות התברר כי קשת היא זאת שהציעה את הסכום הגבוה ביותר עבור אפיק כלשהו. הזכיינית נקבה בסכום של 25.222 מיליון שקל עבור אפיק 12, שעל-פי הערכות שתי זכייניות ערוץ 2 היו מעוניינות בו, בין היתר בשל העובדה שהוא כולל את הספרה 2.

על-פי כללי המכרז, חייב להיות רצף בין האפיקים, כך שמהרגע שאפיק 12 נקבע כ"אפיק העוגן", שני הגופים הנוספים היו חייבים להשתבץ באפיקים 13 ו-14. רשת הציעה עבור אפיק 13 7.77 מיליון שקל והיא זו שזכתה בו.

על-פי הערכות מוקדמות, אפיק 13 היה האפיק המועדף על ערוץ 10, אך הוא נקב בסכום נמוך יותר עבורו. עבור אפיק 14, שלמעשה הפך לאפיק ברירת מחדל מרגע שאפיק 12 נקבע כ"אפיק העוגן", שילם ערוץ 10 סכום סמלי של שקל ו-54 אגורות.

כל הגופים ישלמו את הסכומים שבהם נקבו בתשלום אחד באוקטובר.

סך הסכומים שיועברו לקופת הרשות כתוצאה מההליך עומד על 33 מיליון שקל, ומהרשות נמסר בעניין זה כי כספים אלה יחזרו לגופי השידור המפוקחים על-ידי הרשות השנייה (רשת, קשת ו-10) ומועצת הכבלים והלוויין (yes והוט, שהם אלה שיקצו את האפיקים) ו"ישמשו למימון הפקות מקומיות קנויות וקידום יצירה ישראלית. כפי שנקבע בחוק, ההחלטה על חלוקת הכספים תבוצע בהמשך על-ידי שר התקשורת".

כמה עולה אפיק
 כמה עולה אפיק

"מסך הבית" החדש

על-פי החוק הנוכחי, שנקבע עוד בימיו של משה כחלון כשר התקשורת, החל מ-1 בנובמבר השנה שתי זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, יעברו לרישיון ובמקביל יחלו לשדר בשני ערוצים נפרדים במשך 7 ימים בשבוע. כחלק מההליך הזה נקבע כי באותו מועד יבוטלו גם אפיקים 22 ו-10 בממירי yes והוט.

הסיבה המרכזית למהלך הזה היא ההבנה שחלק גדול מכוחו של ערוץ 2, והקושי של ערוץ 10 להתחרות בו, מבוססים על העובדה שהאפיק שבו ערוץ 2 משודר הפך ל"מסך הבית" של הצופה הישראלי, שמתחיל את השלטוט הטלוויזיוני שלו שם כברירת מחדל, ורק לאחר מכן עובר לחפש את מבוקשו בערוצים אחרים.

לאור זאת, עם ביטולו של האפיק, ובהנחה שערוץ 2 אכן יפוצל בנובמבר, הקרב המרכזי בין קשת לרשת צפוי לנוע סביב הניסיון להפוך את הערוץ שלהן ל"מסך הבית" החדש של הישראלי הממוצע.

בהקשר זה, מעניין להתבונן בממצאים שהעלה מחקר שנערך בתחילת השנה עבור קשת, לקראת המכרז שתוצאותיו פורסמו היום.

במחקר התבקשו הנסיינים ללחוץ בשלט שניתן להם על אחד מהאפיקים - 12, 13 או 14 - לאחר שנאמר להם כי בשלושתם מועברת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2. ההעדפה לאפיק 12 הייתה גורפת, כש-76% מהנסיינים בחרו באפיק זה (16% בחרו באפיק 14, ו-8% באפיק 13).

הסיטואציה הזאת בכל הנוגע למהדורת החדשות המרכזית עומדת ככל הנראה להתממש גם במציאות, מאחר שלפי החוק הנוכחי, גם לאחר הפיצול, חדשות 2 תמשיך לשדר גם בערוץ של קשת וגם בערוץ של רשת למשך 3 שנים.

כשהתבקשו הנסיינים לזפזפ לערוץ 13 או 14, בהנחה שבשניהם משודרת אותה תוכנית, כשני שלישים העבירו ל-14, ורק שליש ל-13, כשהסיבה לכך היא ככל הנראה נוחות הלחיצה על השלט, ובהקשר זה מהמחקר עולה כי רק נסיינים בודדים משתמשים בחצים שבשלט כדי לזפזפ בין הערוצים.

המעבר ל-3 ערוצי ברודקאסט בנובמבר מהווה איום משמעותי על כל השחקנים בשוק הזה, כשכבר כיום, במצב בו ישנם רק שני ערוצים מרכזיים, שלושת הגופים שמחזיקים בהם מתמודדים עם קשיים כלכליים. למרות זאת, עד כה לא השכילו שניים משלושת הגופים להתאחד: ראשית כשלו המגעים בין קשת לרשת, שהאיחוד ביניהם היה טבעי יותר, ובהמשך לא עלו יפה גם מגעים למיזוג בין רשת לערוץ 10.

מנכ"ל קשת, אבי ניר, כתב היום לעובדיו: "תתרגלו ותספרו בבית ולחברים - הערוץ הזה (12) הולך להיות הבית הקבוע שלנו. הפעם זה לא זיכיון, לא בשכירות, ללא שותפים ולא באופן זמני. זה הערוץ שלנו לתמיד".

רשת מסרה בהודעה לעיתונות: "ערוץ 13 יהווה עבור צופי הטלוויזיה בישראל את מדורת השבט החדשה כבר מנובמבר הקרוב".

יו"רית הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', מסרה עם סיום המכרז: "אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך היסטורי וחשוב בעולם התקשורת הישראלי, שישנה מן היסוד את הרגלי הצפייה כפי שהכרנו אותם ב-20 השנים האחרונות. אני גאה לעמוד בראש מועצת הרשות השנייה, שמובילה תהליך זה בשקיפות, במקצועיות ומתוך דאגה לאינטרס הציבורי. אני מאמינה שעם השלמת התהליך בסוף 2017, נהנה כולנו מטלוויזיה מסחרית מגוונת, מעניינת ואיכותית". 

12 מי יודע
 12 מי יודע