רפורמת המס של טראמפ: מס החברות יירד ל-15%, מס הירושה יבוטל

רו"ח שרון שולמן, שותף בכיר ב-EY ישראל ומנהל מחלקת המסים: "רפורמת המס של טראמפ מכניסה את מדינת ישראל למלכוד" ■ פסגות: הגירעון האמריקאי עלול לעבור את ה-5%

סטיבן מנוצ'ין / צילום: רויטרס
סטיבן מנוצ'ין / צילום: רויטרס

גרי קון, יו"ר המועצה הכלכלית בארה"ב, וסטיבן מנוצ'ין, שר האוצר האמריקאי, הציגו הערב (ד') את התוכנית הכלכלית המשמעותית ביותר של ממשל טראמפ וכפי הנראה אחת התוכניות הכלכליות המושמעותיות ביותר בעולם המס האמריקאי בעשורים האחרונים.

לדברי קון, "יש לנו הזדמנות לעשות רפורמה משמעותית היום. אנחנו עובדים הרבה זמן על הפחתות המס המשמעותיות ביותר בעשור האחרון. אנחנו רוצים לעזור למעמד הביניים ולשכבות החדשות. אנשים עובדים קשה, אבל עדיין לא מצליחים להתקיים, ולכן הפחתות המס האלה יעזרו להם". 

"אנחנו מעוניינים להפחית ולבטל 17 סוגי מס שונים. אפס מס יהיה ל-24 אלף הדולר הראשונים", אמר קון והוסיף שבכוונת הממשל לפשט את חוקי המס כך שיהיו פשוטים להבנה.

מנוצ'ין אמר שבכוונתו להפוך את הכלכלה האמריקאית לתחרותית ביותר בעולם. "בתקופת טראמפ יהיו קיצוצי מס משמעותיים ופישוט הליכים. בכוונת הממשל לפתוח במבצע להלבנת הון, כלומר מי שמחזיק בכסף מחוץ לארה"ב יוכל להחזיר אותו לארה"ב עם תשלום חד פעמי".

עוד הציג מנוצ'ין כוונה ליצור שלוש מדרגות מס בלבד - 10%, 25% ו-35%. "הפחתות המסים יעבירו את הכלכלה האמריקאית לצמיחה מתמשכת וברת קיימא של 3% מידי שנה לעומת הרמה היום של 1.5% בשנה".

 

מנוצ'ין הבהיר שיש להעביר את רפורמת המס שלו בחקיקה ולכן הבית הלבן מנהל מגעים עם הקונגרס והסנאט במטרה להשיג תמיכה לתוכנית.

יש לציין כי שורה ארוכה של חברות ענק מחזיקות סכומי כסף לא קטנים מחוץ לארה"ב כדי להימנע מתשלום מס גבוה בארה"ב. חברות כמו אפל, גוגל ופייסבוק מחזיקות כסף רב מחוץ לארה"ב והכוונה של מנוצ'ין להביא את החברות האלה להחזיר את הכסף לארה"ב אולם לא רק אותן אלא גם אנשים פרטיים וחברות קטנות יותר שסוחרות מחוץ לארה"ב ומעדיפות, משיקולי מס להחזיק כסף רב מחוץ לארה"ב.

מנוצ'ין הוסיף עוד כי לא ניתן לנהל מו"מ איתו על המהלך של פישוט הליכי המס וחוקי המס, מהלך מבורך שבדרך נעצר בכל העולם בגלל הקושי להגיע לנוסחים מוסכמים של חוקי המס.

מס משמעותי שיבוטל הוא מס הירושה שהיה כר נרחב לתכנוני מס ולתרעומת של הציבור האמריקאי ממעמד הביניים והחתכים הסוציו-אקונומיים הגדולים. "אף אחד לא רוצה שאחרי מותו בני משפחתו יאלצו למכור נכסים כדי לשלם מס על הנכסים שהותיר להם" אמר מנוצ'ין.

עוד יופחת מס החברות ל-15%, שיעור נמוך ואטרקטיבי מאוד לפירמות האמריקאיות שסובלות ממס חברות גבוה שמגיע לרמות אפקטיביות של יותר מ-30%.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות אמר הערב: "מסיבת העיתונאים של שר האוצר לא הניבה, כצפוי, יותר מדי פרטים על רפורמת המס הממש גדולה שטראמפ מתכנן אלא ציירה את הקווים המנחים העיקריים שלה.

"בכך, ההודעה הייתה לא יותר מהמשך של הקמפיין לנשיאות של טראמפ וסימני השאלה הרבים עדיין קיימים. שתי השאלות העיקריות שעומדות באוויר הן ראשית, איך הממשל מתכוון לממן את התוכנית? הפחתות המס שטראמפ מתכנן צפויות להביא את הגירעון של ממשלת ארה"ב ליותר מ-5% מהתוצר, מצב שהרפובליקנים יתקשו לקבל ועלול להוביל לריביות גבוהות יותר בשווקים.

"שנית, איך הרצון של טראמפ להחזיר טריליונים של רווחים כלואים של החברות הבינלאומיות לארה"ב עומד בקנה אחד עם הרצון לראות את הדולר נחלש? בשורה התחתונה על אף ששר האוצר נראה נלהב מאוד הנקודות פשוט לא מתחברות. ארה"ב לא יכולה לצמוח בקצב של 3% בשנה ולנהל גירעון של 5% עם דולר חזק וריבית גבוהה יותר. לכן, סביר להניח שבסופו של דבר הרפורמה של טראמפ תעבור שינויים רבים בקונגרס ותהיה פחות מהפכנית מכפי שהממשל רוצה שתהיה".

רו"ח שרון שולמן, שותף בכיר בפירמת הייעוץ וראית החשבון EY ישראל ומנהל מחלקת המסים: "רפורמת המס של טראמפ מכניסה את מדינת ישראל למלכוד. מחד, לא תוכל להישאר עם מס חברות של 24% אם ארה"ב אכן תוריד את מס החברות ל- 15% וגם ההטבות לחברות טכנולוגיה עילית יצטרכו לרדת מתחת ל-12% כדי לשמר את כושר התחרותיות של ישראל.

"מאידך, הדבר מייצר סיכון להגדלת הפירעון ופריצת התקציב. חשוב להזכיר ששר האוצר כחלון כבר הקדים עם רפורמת מס של 6% לחברות טכנולוגיה עילית גדולות (עם מחזור של למעלה מ- 10 מליארד) וזה בהחלט יכול לסייע לישראל.

"בשיעור מס נמוך של 15% בהחלט אפשרי שנראה חזרה לתופעה של חברות טכנולוגיה ״ישראליות״ שהשוק המרכזי שלהן הוא ארה"ב מתאגדות מלכתחילה כחברות אמריקאיות, דבר המהווה ללא ספק סיכון משמעותי למשק הישראלי בטווח הארוך".